AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #1 Skrevet 19. mai 2019 Lånte et søsken 250 000 for snart ett år siden, som hen skulle tilbakebetale innen 2018 var omme.... Men slik gikk det ikke. Hen betalte 7000 kr i løpet av høsten i fjort. Og så 16 000 kr i januar. Og det er det. Når jeg etterspør mer, blir hen sint og sier at jeg er "grådig, tenker bare på penger." Jeg har ikke så god råd, og jeg har et mye høyere boliglån enn nødvendig pga. lånet han fikk men ikke har betalt tilbake. Vi signerte en privat låneavtale, og gikk innom politiet og fikk en politibetjent til å lese gjennom og gi det et politistempel. Nå er jeg drittlei av å vente, og føler meg rett og slett svindlet. Jeg ønsker å anmelde dette, men håper det kan gjøres uten å involvere advokat eller lignende? Hvordan gjør jeg det? Må jeg innom politiet og skrive en anmeldelse, eller kontakte namsmannen? Hvor lang tid tar det generelt å få gjennom dette pengekravet juridisk? Forestiller meg at det vil gå til Statens innkrevingssentral, noe som er en stor forbedring for meg da jeg kan få en fast sum hver måned forhåpentligvis. Anonymkode: 397ce...926 1
ErGlad Skrevet 19. mai 2019 #2 Skrevet 19. mai 2019 Dette er hvorfor jeg aldri gir lån til familie. 11
nordlending Skrevet 19. mai 2019 #3 Skrevet 19. mai 2019 Namsmannen. Du må først sende betalingsoppfordring til vedkommende, samt varsel hvor det fremgår at saken vil bli oversendt til namsmyndighetene ved utelatt betaling. Du finner mer informasjon på politiet.no. Imidlertid er det ikke sikkert det blir lønnstrekk, det spørs om personens økonomi tillater det. 8
nordlending Skrevet 19. mai 2019 #4 Skrevet 19. mai 2019 1 minutt siden, Sosialt skrev: Dette er hvorfor jeg aldri gir lån til familie. TS ba ikke om råd om hvorvidt lånet skulle gis eller ikke. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #5 Skrevet 19. mai 2019 3 minutter siden, Sosialt skrev: Dette er hvorfor jeg aldri gir lån til familie. Men hvorfor skriver du det her? Det er jo ganske stygt gjort å skrive inn det her. Anonymkode: 397ce...926 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #6 Skrevet 19. mai 2019 2 minutter siden, nordlending skrev: Namsmannen. Du må først sende betalingsoppfordring til vedkommende, samt varsel hvor det fremgår at saken vil bli oversendt til namsmyndighetene ved utelatt betaling. Du finner mer informasjon på politiet.no. Imidlertid er det ikke sikkert det blir lønnstrekk, det spørs om personens økonomi tillater det. Skal jeg bare skrive et brev, med kopi til namsmannen? Anonymkode: 397ce...926
ErGlad Skrevet 19. mai 2019 #7 Skrevet 19. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skriver du det her? Det er jo ganske stygt gjort å skrive inn det her. Anonymkode: 397ce...926 Hvorfor er det stygt? Jeg skrev bare min ytring. Det er helt innenfor vanlig folkeskikk og norsk lov.
Gjest O.G. Skrevet 19. mai 2019 #8 Skrevet 19. mai 2019 Du lånte bort en kvart million kroner uten et gjeldsbrev????
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #9 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, O.G. skrev: Du lånte bort en kvart million kroner uten et gjeldsbrev???? "Vi signerte en privat låneavtale, og gikk innom politiet og fikk en politibetjent til å lese gjennom og gi det et politistempel." Kan dere være et tegn på gjeldsbrev? Anonymkode: 1242f...1fe 10
nordlending Skrevet 19. mai 2019 #10 Skrevet 19. mai 2019 Nei, du skal sende betalingsoppfordring og varsel til personen først. Namsmannen skal også ha ei signert begjæring med kopi av betalingsoppfordring og varsel. Begjæringen kan ikke sendes inn før forfallsdato på varselet. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #11 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, Sosialt skrev: Hvorfor er det stygt? Jeg skrev bare min ytring. Det er helt innenfor vanlig folkeskikk og norsk lov. Kvalmt at du prøver å sabotere tråden med dine negative, sure oppgulp. Troll. Og nei, det er ikke lov i henhold til reglene her på forumet. Anonymkode: 397ce...926 6
Gjest O.G. Skrevet 19. mai 2019 #12 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: "Vi signerte en privat låneavtale, og gikk innom politiet og fikk en politibetjent til å lese gjennom og gi det et politistempel." Kan dere være et tegn på gjeldsbrev? Anonymkode: 1242f...1fe Det er et godt bevis på at du ikke gav bort en kvart million kroner ja.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #13 Skrevet 19. mai 2019 1 minutt siden, nordlending skrev: Nei, du skal sende betalingsoppfordring og varsel til personen først. Namsmannen skal også ha ei signert begjæring med kopi av betalingsoppfordring og varsel. Begjæringen kan ikke sendes inn før forfallsdato på varselet. Ok, takk. Hva er forskjellen på betalingsoppfordring og en signert begjæring? Anonymkode: 397ce...926
ErGlad Skrevet 19. mai 2019 #14 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kvalmt at du prøver å sabotere tråden med dine negative, sure oppgulp. Troll. Og nei, det er ikke lov i henhold til reglene her på forumet. Anonymkode: 397ce...926 Du kaller meg troll. Bare fordi jeg skrev at jeg normalt ikke gir lån til familie. Du burde lese forumreglene først. Det er du som er troll!
nordlending Skrevet 19. mai 2019 #15 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, takk. Hva er forskjellen på betalingsoppfordring og en signert begjæring? Anonymkode: 397ce...926 Betalingsoppfordring er en oppfordring til skyldner om å betale det personen skylder. Begjæringen er hva namsmannen trenger, hvor det fremgår hvem som er saksøkt, hvem som saksøker, hva kravet er etc. Sjekk på politiet.no, under namsmann og forliksråd, der står forklaring på alt rundt prosessen. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #16 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, Sosialt skrev: Du kaller meg troll. Bare fordi jeg skrev at jeg normalt ikke gir lån til familie. Du burde lese forumreglene først. Det er du som er troll! Har lest reglene, og derfor prøver jeg ikke å sabotere andres tråder og være et troll som du er. God bedring. Anonymkode: 397ce...926 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #17 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, nordlending skrev: Betalingsoppfordring er en oppfordring til skyldner om å betale det personen skylder. Begjæringen er hva namsmannen trenger, hvor det fremgår hvem som er saksøkt, hvem som saksøker, hva kravet er etc. Sjekk på politiet.no, under namsmann og forliksråd, der står forklaring på alt rundt prosessen. Takk for det. Håper prosessen ikke tar altfor mange månedene. Anonymkode: 397ce...926
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #18 Skrevet 19. mai 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lånte et søsken 250 000 for snart ett år siden, som hen skulle tilbakebetale innen 2018 var omme.... Men slik gikk det ikke. Hen betalte 7000 kr i løpet av høsten i fjort. Og så 16 000 kr i januar. Og det er det. Når jeg etterspør mer, blir hen sint og sier at jeg er "grådig, tenker bare på penger." Jeg har ikke så god råd, og jeg har et mye høyere boliglån enn nødvendig pga. lånet han fikk men ikke har betalt tilbake. Vi signerte en privat låneavtale, og gikk innom politiet og fikk en politibetjent til å lese gjennom og gi det et politistempel. Nå er jeg drittlei av å vente, og føler meg rett og slett svindlet. Jeg ønsker å anmelde dette, men håper det kan gjøres uten å involvere advokat eller lignende? Hvordan gjør jeg det? Må jeg innom politiet og skrive en anmeldelse, eller kontakte namsmannen? Hvor lang tid tar det generelt å få gjennom dette pengekravet juridisk? Forestiller meg at det vil gå til Statens innkrevingssentral, noe som er en stor forbedring for meg da jeg kan få en fast sum hver måned forhåpentligvis. Anonymkode: 397ce...926 Dette høres ut som trolletråd. Du skrev også det samme innlegget på et annet forum idag med samme beløpene. Før du selv avslørte at du kjedet deg idag. Det er visst langhelg, og gå ut leke med vennene mine du. Anonymkode: 1242f...1fe 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #19 Skrevet 19. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som trolletråd. Du skrev også det samme innlegget på et annet forum idag med samme beløpene. Før du selv avslørte at du kjedet deg idag. Det er visst langhelg, og gå ut leke med vennene mine du. Anonymkode: 1242f...1fe Eh, absolutt ikke. Du må være e troll. Anonymkode: 397ce...926
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #20 Skrevet 19. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som trolletråd. Du skrev også det samme innlegget på et annet forum idag med samme beløpene. Før du selv avslørte at du kjedet deg idag. Det er visst langhelg, og gå ut leke med vennene mine du. Anonymkode: 1242f...1fe Du får nesten hoste opp det innlegget du påstår jeg har skrevet, du som lyver så det renner av deg. Anonymkode: 397ce...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå