Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ganske få mennesker i Norge som i dag må "klare seg selv". Jeg kjenner knapt et menneske som ikke har fått hjelp til egenkapital fra foreldrene, eller har hatt foreldrene sine som kausjonister. Som en av de som faktisk har måtte klare seg selv, så skjønner jeg at du kan føle at dette er litt urettferdig, TS. Men det er engang slik verden er. Jeg sitter selv som 27 åring fremdeles i et kollektiv mens jeg sparer til egenkapital. Og joda, det er leit å se vennene mine som fikk hjelp av foreldrene sine og som jobbet mye mindre enn meg sitter i leiligheter som bare har økt og økt i verdi. Men det er ikke synd på meg eller mennesker som meg, jeg har jo alt jeg trenger og kommer til å ha råd til en leilighet til slutt.

Du skriver ikke hvor gammel du er selv, TS? Men jeg ser at du selv har leilighet? Antar at du er ca. like gammel som denne 24-årige kvinnen som tråden gjelder...? Og det ser da også ut som om denne kvinnen også selv jobber utenom, siden du skriver at dere jobber på samme sted?

Folk kan være drittmennesker både med og uten penger. Jeg synes det er litt stygt at noen her skriver at de som har bemidlede foreldre ofte klarer seg svært bra "fordi de har de samme genene, og dermed også høyere iq enn de som ikke får hjelp". Det å ha penger handler ikke alltid om evner, men om flaks og gjerne også tidligere arv (penger går ofte i generasjoner). Poenget må uansett være at alle sitter i sin egen økonomiske situasjon, og ingen er her like. Det å ha penger er ikke ensbetydende med lykke. De aller fleste i Norge har helt middelmådig økonomi, og bor i helt vanlige leiligheter/boliger, og kjører helt alminnelige biler.

Anonymkode: 6d223...dde

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært mangemillionær så hadde jeg absolutt kjøpt hus og bil til barna mine!

Det betyr ikke at de er utskjemte, men at de er heldige! Så lenge de ikke forlanger, men er takknemlige!

Og selvsagt måtte de ta utdanning! Og selvsagt måtte de jobbe! Ikke for min del, men for deres egen del!

Anonymkode: b511b...4cd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun har arva masse penger. Du er misunnelig fordi det oppleves som urettferdig. Og visst er det urettferdig. Folk som slipper å slite økonomisk klarer seg som regel bedre enn de som må bruke masse ekstraenergi på å få økonomien til å gå rundt. Din reaksjon er helt forståelig, men også noe som du burde holde for deg selv. Hun har like lite valgt sin heldige situasjon som du har valgt dine foreldre.

Anonymkode: b7916...1ac

AnonymBruker
Skrevet

Ut ifra det du skriver, TS. Virker det som om venninnen din er mye mer ydmyk enn deg. Jeg ville heller vært venne med henne, enn en person som dømmer, sammenlikner seg med alle, blir sjalu og graver i ting man ikke har noe med. 

Det var først når du kom hjem til henne at du forstod at hun hadde større og finere ting og leilighet enn deg. Dette sier en del om henne som person. Hun jobber og studerer. Tar derfor hånd om egen økonomi og fremtid. 

Du kan ikke dømme folk etter hvor mye penger de har/har fått. Det er ikke dette som forteller om personen er et oppegående, selvstendig og godt menneske! Du må forstå at selv om du ikke har fått de samme mulighetene som henne, kan du godt være sjalu, men du kan absolutt ikke dømme henne som person for at hun har hatt mer økonomisk støtte enn deg! 

Jeg håper ikke du studerer til å jobbe innen et yrke med mye menneskelig kontakt, slik som lege, sykepleier, lærer, psykolog osv. 

Skjerp deg.

Anonymkode: ecfcf...463

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være investeringer, arv, gaver etc. Det vet du jo egentlig ikke noe om. Og ja, det er slik at en del arver penger eller bolig slik at de raskt kan øke sin materielle standard, men det er ikke ensbetydende med at de bortskjemte. Hun jobber og studerer jo, så det er jo tydelig at hun ikke lar det være en unnskyldning for å ikke gidde. Syntes du bør la spørsmålene være når hun faktisk inviterer deg hjem til seg for å lese, og en liten unnskyldning for at du gravde kan faktisk være på sin plass. Om du prøver å presse henne på dette risikerer du kanskje å miste en god studievenninne, og det er til syvende og sist deg selv som taper på det å fremstille deg selv som misunnelig. 

Anonymkode: 7a579...833

• Liker 1
Skrevet

Misunnelsen er faen meg sterkere enn sexlysten i dette landet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Misunnelsen er faen meg sterkere enn sexlysten i dette landet. 

Misunnelse i seg selv er jo ganske menneskelig, spørsmålet er hva man gjør meg det. Skal glatt innrømme at jeg kan ha tenkt en misunnelig tanke eller fem når det gjelder folk som har fått en komfortabel livsstil oppi hendene, og som ikke har måttet gjøre en skit for å jobbe seg opp. Men jeg kommer på ingen måte til å diskutere med dem, og i alle fall ikke konfrontere dem med det. Det taper man bare på i lengden, for ved å fremstille seg selv som en som sutrer og er misunnelig kommer man i alle fall ingen vei. 

• Liker 2
Skrevet

Når noen har mye penger er det ikke unaturlig at det drypper litt på de nærmeste. Barna kommer jo til å arve en god slump etter sine bemidlede foreldre en gang uansett, så hvorfor er det så farlig at de gir bort litt mens de lever? 

At velbemidlede foreldre hjelper barna inn på boligmarkedet betyr ikke nødvendigvis det samme som at barna aldri har trengt å jobbe for noe. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Thyra skrev:

Når noen har mye penger er det ikke unaturlig at det drypper litt på de nærmeste. Barna kommer jo til å arve en god slump etter sine bemidlede foreldre en gang uansett, så hvorfor er det så farlig at de gir bort litt mens de lever? 

At velbemidlede foreldre hjelper barna inn på boligmarkedet betyr ikke nødvendigvis det samme som at barna aldri har trengt å jobbe for noe. 

Nettopp. En av mine bedre venner har familie som er ganske rike, men samtidige jordnære. Han har aldri forventet noe som helst, og har studert og jobber som oss andre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg blir litt misunnelig ja. Men er det så jævla rart??? Jeg bor i en gammel skrøplig drittleilighet av dimensjoner fordi jeg ikke har råd til annet. Så kommer hun med den splitter nye leiligheta si og det perfekte livet sitt der penger ikke er en bekymring mens jeg må sette opp budsjett for hver uke for å vær sikker på at jeg ikke blakker meg. Hjelper ikke på at hun i tillegg er snill og grei. Perfekt på alle mulige måter. 

Som sagt så visste jeg ikke at hun levde så bra før jeg kom hjem til henne. Ja, hun kler seg bra og sånt, men hun har ikke akkurat stilen eller "looken" til noen som er ganske rik. Så jeg ble bare litt sjokkert, er vell generaliserende av meg.. Det var kanskje frekt av meg å spørre henne angående penger. Så sendte henne melding og beklagde for at jeg gravde i hvordan hun finansierte osv, det var frekt av meg skrev jeg. Innser jo nå at det var det.. Hun skrev at det gikk helt fint osv. 

Jeg må slutte å tenke sånn.. Men det er vanskelig, når du står ved siden av noen som er yngre enn deg og mer vellykket enn deg, og sannheten er at hadde de ikke hatt de penga så hadde de ikke vært så vellykkede.. 

Anonymkode: 8703c...dfe

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg blir litt misunnelig ja. Men er det så jævla rart??? Jeg bor i en gammel skrøplig drittleilighet av dimensjoner fordi jeg ikke har råd til annet. Så kommer hun med den splitter nye leiligheta si og det perfekte livet sitt der penger ikke er en bekymring mens jeg må sette opp budsjett for hver uke for å vær sikker på at jeg ikke blakker meg. Hjelper ikke på at hun i tillegg er snill og grei. Perfekt på alle mulige måter. 

Som sagt så visste jeg ikke at hun levde så bra før jeg kom hjem til henne. Ja, hun kler seg bra og sånt, men hun har ikke akkurat stilen eller "looken" til noen som er ganske rik. Så jeg ble bare litt sjokkert, er vell generaliserende av meg.. Det var kanskje frekt av meg å spørre henne angående penger. Så sendte henne melding og beklagde for at jeg gravde i hvordan hun finansierte osv, det var frekt av meg skrev jeg. Innser jo nå at det var det.. Hun skrev at det gikk helt fint osv. 

Jeg må slutte å tenke sånn.. Men det er vanskelig, når du står ved siden av noen som er yngre enn deg og mer vellykket enn deg, og sannheten er at hadde de ikke hatt de penga så hadde de ikke vært så vellykkede.. 

Hva vet vel du om det? 

Anonymkode: 1b1fc...639

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men du har tydeligvis leilighet selv? Jeg skjønner ikke hvordan mennesker i 20-åra har råd til å kjøpe seg leiligheter i det hele tatt, med de horrible prisene vi har her i landet.

Du kan jo begynne å se på alle dem som ikke har råd til egen bolig, og sammenligne deg med dem isteden.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Knirke skrev:

Men du har tydeligvis leilighet selv? Jeg skjønner ikke hvordan mennesker i 20-åra har råd til å kjøpe seg leiligheter i det hele tatt, med de horrible prisene vi har her i landet.

Du kan jo begynne å se på alle dem som ikke har råd til egen bolig, og sammenligne deg med dem isteden.

Jeg leier, og den er så liten at jeg knapt har plass til sofa eller seng. Har ikke egen vaskemaskin, og har heller ikke oppvaskmaskin. Det sier sitt

Skrevet

Hvis foreldrene hennes har råd til å kjøpe bolig til henne er det selvsagt helt greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å jobbe da jeg var 16 år, jobba ved siden av studiene og fikk kjøpt meg en liten ettromsleilighet etter endte studier som jeg pussa opp selv. Tjente veldig godt på salget. Kjøpte en toromsleilighet som jeg igjen pussa opp selv, og som jeg solgte da jeg og mannen min flytta sammen. Da kunne jeg gå inn i banken og slenge en ganske fin pot med egenkapital på bordet i en alder av 29 år. Jeg har vært sykt flink (!) og jobbet drithardt, prioritert jobb og studier (og oppussing...) over sosialt liv og festing. Ikke alle som har fin leilighet har fått den av mamma og pappa!

Anonymkode: fc4aa...930

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, du er ufyselig! Regner med at du hadde spekulert i om hun drev med kriminalitet eller solgt sex, hvis hun ikke hadde svart deg. Hvor folk får pengene sine fra har du ikke en dritt med å gjøre!!

Anonymkode: 4d2f3...e53

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier, og den er så liten at jeg knapt har plass til sofa eller seng. Har ikke egen vaskemaskin, og har heller ikke oppvaskmaskin. Det sier sitt

Jeg hadde heller ikke oppvaskmaskin i leiligheten før jeg var 30.. Greide meg fint fordet. Verre med vaskemaskin. Om du slutter å sammenligne deg med andre vil du få det bedre. Jeg kjøpte ikke før jeg var 32, ingen hjelp av foreldre. Kjenner flere som kjøpte leilighet når de var 24-25 ved hjelp av foreldre, men hva hjelper det å tenke at det skulle vært meg? 

Anonymkode: 92edd...7ae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk som hele tiden sammenligner seg med andre er mindre lykkelige, det er forsket på. Mange av oss her inne har bodd i skrøpelige drittleiligheter vi og. Jeg sov med klær på jeg, i den ene leiligheten jeg leide. Var så kald. Ikke hadde jeg råd til noe særlig møbler heller. Og tv, glem det. Hadde ikke råd til abonnement. Men jeg kan si deg en ting- du kommer til å sette så utrolig pris på den leiligheten du kjøper etter å ha levd slik. 

At livet hennes er perfekt fordi hun har rike foreldre eller flott leilighet vet du ikke, kanskje sliter venninnen din med angst og depresjon. Fasade har vi alle. Og vellykkethet måler man ikke i kroner og eiendommer når man blir eldre. For det hjelper ikke så mye å sitte på et 6mill hus med 700 000 i lønn om kona er utro eller du får en kronisk sykdom. 

Anonymkode: 92edd...7ae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, tenk å grave så (unnskyld meg) j*vlig som du gjør på besøk hos noen da! Jeg er 23 år og bor sammen med kjæresten min i en 10 år gammel leilighet foreldrene hans eier. Vi er så heldige at vi ikke har betalt omtrent noen ting for å bo her, til tross for at vi har prøvd. De har midlene nok til å unne oss det, og det hjelper oss til å spare til andre ting - til feks. bilen vi nå skal kjøpe sammen som er helt ny. 

Bare fordi noen er litt heldigere enn andre på penge- og familiefronten betyr det ikke at vedkommende er bortskjemt eller vet nada om hvordan leve.

Personlig er jeg én av to barn vokst opp med alenemor som har hatt dårlig råd. Mamma eide ikke smula på fjøla engang når jeg var liten, mens kjæresten min har hatt leilighet for seg selv siden han var 16. Er folk av både han og meg - faktisk! 

Og ikke minst; Jeg hadde blitt dødsforbanna om noen skulle lure så forbanna mye som du gjør. Grunnen til at hun ikke sa det er i så fall 100% akkurat det du tror, som gjør at du sitter her og fordømmer henne. HUN vet godt selv at hun er folk, men forstår allerede på pushinga di at DU ikke tror det fordi DU er misunnelig (eller kommer til å bli det om hun forteller). Hun prøver å være så normal som overhodet mulig ovenfor deg for å være snill og skåne deg, men sikkert også fordi hun nettopp er helt normal, med en liten dæsj heldig-med-foreldrene-sine. Hadde ikke du skjemt bort dine nærmeste om du hadde hatt mye penger? Jeg føler meg utrolig heldig som har fått oppleve begge ender av skalaen, og at jeg nå har mulighet til å spandere ting på vennene mine i blant, for å ha det gøy og koselig for meg selv. Ingen av vennene mine spør meg om det, heldigvis. Jeg hadde jo sagt det som det er, at jeg sparer masse på å slippe å betale for hus og strøm, og at vi har fått ferieturer med mer av svigers, men det gjør ikke meg til et dumt eller dårlig menneske, tvert om, fordi jeg har opparbeidet kunnskap og forståelse.

Kjæresten min har hatt det som høna i egget hele livet. Han vet mer om å spare penger og å bruke dem klokt enn hva jeg gjør, til tross for at jeg levde til jeg var 18 på makaroni og ketchup til middag 4 dager i uka og kun arvede klær fordi noe annet hadde vi faktisk ikke råd til. 

Fei for egen dør altså. HUFF..

Anonymkode: 3a095...9a4

• Liker 3
Skrevet

Veldig barneskole-oppførsel å kalle alle som har det bedre økonomisk ''bortskjemte''. Du er voksen nå og bør for lengst ha forstått at livet er svært urettferdig.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...