Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei som bor i en så og si splitter ny leilighet. Hun kjører rundt i en bil som bare er noen år gammel. Fikk sjokk når jeg besøkte henne (avtalte å lese litt sammen, vi holder på å ta opp samme fag OG jobber på samme sted) og så hvor fint hun hadde det, og da er hun bare 24 år? Leiligheten hennes var større enn min og mye mer moderne. Jeg ble litt satt ut og spurte hvordan hun kunne finansiere dette. Så ut som hun ble litt utilpass, men så smilte hun lurt og sa "ja nå kan du lure". Jeg prøvde å spørre litt mer men hun skiftet samtaleemne fort... Spurte hva foreldrene hennes jobbet med. Da sa hun at pappaen hennes eier et firma. Spurte om hva slags, men fikk egentlig ikke noe svar. Hun sa ingenting om mammaen. Snakker vell generelt lite om seg selv i grunnen.. Hun er tilflytter fra en by noen timer unna, så hun kjenner ikke så mange her. 

Har aldri fått inntrykk av at hun er rik.. Kan det være arvepenger eller hjelp fra foreldrene? Jeg holder en knapp på siste siden begge lever.. Jeg googla faktisk faren hennes og fant ut at joda, er rik han, firmaet han eier har vært i noen aviser og det er snakk om skyhøye millioninntekter.. Men er det ikke utrolig uselvstendig å skulle få så mye hjelp fra foreldrene sine? Burde man ikke klare seg selv? Hun må jo være skikkelig bortskjemt. Jeg har måtte klart meg selv helt siden jeg var 16 år gammel og måtte finansiere alt selv, har heller ikke råd til å ha bil osv. Pappa og mamma har normal inntekt og alltid sagt at det blir ikke noe folk utav meg om jeg ikke lærer meg å klare meg selv. 

Anonymkode: 8703c...dfe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er noen som har bemidlede foreldre, og ikke alle foreldre er like opptatte av at ungene skal lære "the hard way" å klare seg selv. Ungene til Gordon Ramsay må ta seg jobber og jobbe seg opp som alle andre, de får ikke noe gratis ved dørene av foreldrene. Ungene til David Beckham begynte å ta seg ekstrajobber som tenåringer, for å tjene egne penger, da foreldrene oppfordret dem til det og ikke ville drukne dem i gratis penger.

Den venninnen du prater om, har antageligvis fått mesteparten av foreldrene sine. Så sånn er det i den familien. Ikke noe noen andre har noe med, ikke du heller. Legg det i fra deg, og se på personligheten til venninnen din istedet. Er hun snill og grei, hvorfor skal du da legge deg opp i og gruble over hvor pengene hennes kommer fra?

Endret av Million
  • Liker 19
Skrevet

Hvorfor i all verden har det noe å bety for deg hvordan hun har finansiert leiligheten sin?? 

Hvorfor er folk så opphengt i hva andre har og ikke har?? 

Gi meg styrke.

• Liker 32
Gjest loveli
Skrevet

Hun trenger ikke være bortskjemt bare fordi hun potensielt har fått veldig mye av pappaen sin. Man er bortskjemt når man slutter å være ydmyk og takknemlig.

Din kollega og studievenninne jobber tydeligvis og tjener egne penger og skaper egne muligheter. Hun sitter ikke passiv og forventer at pappaen skal kaste penger etter henne.

La henne leve livet sitt uten at du skal spørre og grave etter svar på økonomien hennes, det er tydelig at hun ikke ville snakke om det. Og du er frekk som spør.

AnonymBruker
Skrevet

Nok en gang! Mennesker sammenligner seg og takler ikke at andre har det finere enn seg. Så fort noen ser ut til å virkelug ha klart seg skal mennesker grave..

Anonymkode: d2b7d...177

• Liker 7
Skrevet

Dette har vel ikke du noe med. Og vi kan jo selvsagt ikke vite om det er penger hun har tjent selv fra jobb og/eller investeringer, om det er arv, lottogevinst eller om hun bare har tatt opp veldig mye lån. 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Vera skrev:

Hvorfor i all verden har det noe å bety for deg hvordan hun har finansiert leiligheten sin?? 

Hvorfor er folk så opphengt i hva andre har og ikke har?? 

Gi meg styrke.

Det krever en del styrke å ikke bry seg om det tror jeg. Kjempefint for de som er sånn :0)

• Liker 2
Skrevet

Misunnelig much?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

hun har da ingen opplysningsplikt overfor deg.

Anonymkode: 1bf5c...6d4

• Liker 12
Gjest Fjeud
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner ei som bor i en så og si splitter ny leilighet. Hun kjører rundt i en bil som bare er noen år gammel. Fikk sjokk når jeg besøkte henne (avtalte å lese litt sammen, vi holder på å ta opp samme fag OG jobber på samme sted) og så hvor fint hun hadde det, og da er hun bare 24 år? Leiligheten hennes var større enn min og mye mer moderne. Jeg ble litt satt ut og spurte hvordan hun kunne finansiere dette. Så ut som hun ble litt utilpass, men så smilte hun lurt og sa "ja nå kan du lure". Jeg prøvde å spørre litt mer men hun skiftet samtaleemne fort... Spurte hva foreldrene hennes jobbet med. Da sa hun at pappaen hennes eier et firma. Spurte om hva slags, men fikk egentlig ikke noe svar. Hun sa ingenting om mammaen. Snakker vell generelt lite om seg selv i grunnen.. Hun er tilflytter fra en by noen timer unna, så hun kjenner ikke så mange her. 

Har aldri fått inntrykk av at hun er rik.. Kan det være arvepenger eller hjelp fra foreldrene? Jeg holder en knapp på siste siden begge lever.. Jeg googla faktisk faren hennes og fant ut at joda, er rik han, firmaet han eier har vært i noen aviser og det er snakk om skyhøye millioninntekter.. Men er det ikke utrolig uselvstendig å skulle få så mye hjelp fra foreldrene sine? Burde man ikke klare seg selv? Hun må jo være skikkelig bortskjemt. Jeg har måtte klart meg selv helt siden jeg var 16 år gammel og måtte finansiere alt selv, har heller ikke råd til å ha bil osv. Pappa og mamma har normal inntekt og alltid sagt at det blir ikke noe folk utav meg om jeg ikke lærer meg å klare meg selv. 

Om det er noe som er verre enn å være uselvstendig må det være å være så sykelig sjalu at en lager en tråd på kg om det. De fleste som har foreldre som har midler til å hjelpe de, klarer seg svært bra, ikke bare pga. hjelpen men også på grunn av at de har de samme genene, og dermed også høyere iq enn de som ikke får hjelp. (På populasjonsnivå selvsagt)

Skrevet

Satan så frekk du var. 

• Liker 15
Gjest loveli
Skrevet (endret)

Jeg var en av de første i min omgangskrets som begynte å jobbe. Vennene mine fikk masse penger av foreldrene sine, mens jeg måtte klare meg selv. De kunne finne på ting med hverandre, jeg jobbet ofte kveld og helger.

Mine venninner tok kjappe utdanninger med fagbrev og jobbet fulltid som lærlinger på siste året da jeg begynte å studere. De kjøpte seg boliger mens jeg som student ikke fikk muligheten. Som veldig mange andre valgte jeg feil studie og studerte en stund. Jeg tok opp fullt studielån.

Så arvet jeg noen millioner og kjøpte meg inn i boligmarkedet flere år etter mine venninner. Vi sitter nå på ca samme verdier.

Likevel kaller mange av mine venninner meg bortskjemt, men jeg ser ikke på det sånn. Mine venninner ble med på den eventyrlige boligprisveksten fra 2007-isj. Jeg måtte bruke all arv på å kjøpe meg inn i et brennhett boligmarked. Jeg har også høyere lån (i tillegg til studielån). Mine venninner har derfor mer penger til overs hver mnd enn det jeg har.

Hvem har egentlig fått de beste mulighetene? Og jeg klarer meg jo selv selv om jeg arvet, forskjellen er at jeg hadde bodd trangere på en dårligere side av byen. Jeg forvalter pengene smart og bruker de bare som et springbrett for å skaffe meg enda bedre muligheter.

Jeg er heldig, ja, men ikke bortskjemt. Du virker sjalu.

Dine foreldre sa vel bare det med "å måtte klare seg selv for å bli noe" fordi de kanskje ikke har mulighet til å hjelpe deg noe særlig? Som en slags trøst? Det blir folk av dem som arver og får penger også, det ser man jo på Norges rikeste sønner og døtre, de klarer seg veldig fint de! Gode jobber og et hav av muligheter som de ikke er redde for å bruke.

Endret av loveli
Skrevet

Men TS, hvorfor blandet du deg opp i hvordan hun har råd til alt?????

Skrevet

😱 

Hadde jeg vært henne tror jeg at jeg hadde holdt meg unna deg heretter. 

• Liker 12
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet

Hehe, ops. Her ble hun ubekvem når du tok opp penger og signaliserte tydelig at dette ikke var noe hun ville snakke om. Så fortsatte du å pushe for å finne ut hvorda hun hadde råd og hun ble mer ubekvem. Og siden hun ikke ville snakke om det og du ikke fikk svarte, så googlet du henne og familien likegodt istedet. Du gjorde ganske mye for å kunne rakke ned på henne og den store leiligheten hennes. Tenk om du ikke visste at hun hadde en rik far og du kunne ikke slå i bordet med at du visste hun var bortskjemt. 

Ellers så er det mange mennesker som vokser opp med millioner og milliarder som aldri trenger leve "normale" liv og der hva som helst kan skje og de vil alltid ha tilgang til å reise verden rundt etter den beste medisinske behandlingen, dyre ferier eller hva enn de måtte trenge og ønske. De vil aldri måtte føle på den utryggheten som kommer med et begrenset helsevesen, begrensede penger til utgifter osv. 

Løsningen er ikke å klandre de menneskene spesifikt, men heller hvordan og hvorfor systemet er som det er. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare noe foreldre sier så de slipper å innrømme overfor sine barn at de er mislykkede.

Det finnes ingen bevis for at barn av rike foreldre ikke blir "folk", tvert i mot viser all forskning at barn som får "alt" har langt større sjanser for å lykkes og bli "folk".

Prins William har fått "alt" fra fødselen av. Ble det ikke "folk" av han?

Anonymkode: 5001c...5ce

• Liker 9
Gjest Dævendøtte
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun må jo være skikkelig bortskjemt.

Eller så er du skikkelig misunnelig. 

Skrevet

Vi har hjulpet våre barn inn på boligmarkedet, så det kunne vært min datter du skrev om. Hvorfor skulle det være galt? Alt vi eier blir deres en gang i tiden uansett, mye bedre de får det nå enn når de er langt oppe i 50-årene og ikke trenger dem lenger... du høres over gjennomsnittlig nysgjerrig ut, for ikke å si misunnelig!

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...