Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett på en leilighet som er ganske "sliten", i annonsen står det at leietager kan male etter avtale med huseier. Hvordan er det vanlig å gjøre det?

Jeg er ikke interessert i å leie slik den ser ut nå og lurer på om, dersom jeg sier jeg vil male alle rom, at jeg vil kunne be om avslag på en husleie eller noe slik? Huseier sa at prisen var lav pga. slitasje... Eller må jeg regne med at jeg bare får dekket maling, og må gjøre alt selv uten noe avslag på husleia?

Anonymkode: 1ffbe...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nesten bare høre med utleier. I noen tilfeller vil han dekke noen av kostnadene, andre ganger ikke. Utleier må uansett godkjenne fargene du velger. 

Skrevet

Dette må du nesten spørre den aktuelle huseier om. Noen vil kanskje dekke maling, andre sier tvert nei og at skal du male, må du selv betale for det. Opp til deg. Du kan velge å ikke leie der overhodet.

Om du skal betale malingen selv, avhenger litt av hva planene dine er. Skal du bo der i ett år bare? Da ville jeg ikke dekket malingen. Men skal du bo der i 3+ år f.eks, kan det være verdt det å koste på seg den malingen selv, for å få det litt hjemmetriveligere.

AnonymBruker
Skrevet

Dette varierer. Der jeg flyttet inn betalte utleier for maling så lenge jeg malte selv, jeg fikk velge farge selv (med unntak av skrikende neon liksom, det måtte være en nøytral og rolig farge). 

Har også opplevd en utleier som krevde at jeg betalte for oppussing, godtok selvfølgelig ikke dette. 

Anonymkode: f7c04...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er vanlig at husleier dekker malingen i dette tilfellet. Jeg tolker det som at han annonseren leiligheten «as is», altså slik den er per i dag men at han er åpen for at leieboer kan male dersom det er ønskelig, men at det må avtales først (for å unngå helt sprø farger for eksempel). Rabattert husleie er definitivt ikke noe man kan forvente. Jeg går utifra at den allerede er satt lavere enn hva en moderne leilighet på tilsvarende størrelse i samme område ville kostet. 

Anonymkode: c54ad...c20

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er vanlig at husleier dekker malingen i dette tilfellet. Jeg tolker det som at han annonseren leiligheten «as is», altså slik den er per i dag men at han er åpen for at leieboer kan male dersom det er ønskelig, men at det må avtales først (for å unngå helt sprø farger for eksempel). Rabattert husleie er definitivt ikke noe man kan forvente. Jeg går utifra at den allerede er satt lavere enn hva en moderne leilighet på tilsvarende størrelse i samme område ville kostet. 

Anonymkode: c54ad...c20

Så om ts bruker egen tid og egne penger på å pusse opp, risikerer hun at utleier setter opp leien siden leiligheten nå har fått høyere markedsverdi? 

Gjest Tutte
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sett på en leilighet som er ganske "sliten", i annonsen står det at leietager kan male etter avtale med huseier. Hvordan er det vanlig å gjøre det?

Jeg er ikke interessert i å leie slik den ser ut nå og lurer på om, dersom jeg sier jeg vil male alle rom, at jeg vil kunne be om avslag på en husleie eller noe slik? Huseier sa at prisen var lav pga. slitasje... Eller må jeg regne med at jeg bare får dekket maling, og må gjøre alt selv uten noe avslag på husleia?

Anonymkode: 1ffbe...2d6

Det må du avtale med huseier. Det bør vel komme helt an på hvor mye du jobb du legger i oppussingen, er det bare snakk om maling eller er det grundigere oppussing med mye jobb?

Hvis huseier skal fortsette å leie ut rimelig til deg pga slitasje i tillegg til avslag i husleie fordi du tar deg av oppussingen, så vil jo huseier tape på dette. Da hadde h#n tjent mer på å betale noen andre for å pusse opp og at du betalte dyrere leie for å bo i en nyoppusset leilighet.

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pusset opp leilighet jeg leide. Jeg fikk fratrekk i husleia for det jeg hadde brukt, og husleia økte ikke mens jeg bodde der. Men nå satte denne utleier pris på en stabil leietaker etter å ha hatt en som ikke hadde vært det. 

Anonymkode: 52218...936

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...