Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare be folk om å tenke seg om når de vurderer å ta disse testene. Har tenkt på dette i dag etter en tråd her inne og etter tidligere erfaring.

Forsvaret bruker tester, og det er jo staten, og det er strenge krav om å holde det konfidensielt. 

Tenk at det i tillegg er diverse rekrutteringsbyråer som bruker ymse tester og at svarene kommer i hendene på tilfeldige mennesker som tydligvis ikke forstår alvoret. Det er dyneløfting av en sårbar part. Dere blottlegger dere totalt for uprofesjonelle mennesker som sitter med makt i snaue 60 minutter. 

Disse menneskene som ikke er psykologer, og i mange tilfeller sluker slike svar rått, har tilgang og mulighet til å dømme dere både på intelligens og personlighet. Er det stor gjennomatrømming i et rekrutteringsbyrå, hvem vet vel hvor mange som kan ha hatt tilgang til opplysningene. Bruker svarene videre? Blir de slettet? En ting er hva som blir sagt, noe annet er hva som blir gjort.

Jeg fikk en gang vite at jeg var introvert. Det stemmer nok, men jeg oppleves som ekstrovert av de jeg kjenner, selv om jeg trenger alenetid. Hvor mange dører ble stengt pga.det svaret? Skjønner en tilfeldig HR- ansatt med bachelor fra BI (eller hvor det måtte være)hva som ligger i alle disse svarene og testens relevans for jobben, og hva om hun kjenner deg fra før eller vet at du dater bestevenninnen hennes. Klarer de å holde dette for seg selv..? Samles data i en database hos leverandøren? Hva bruker leverandøren de til? Har bårde bemanningsbyraået, leverandøren og arbeidgiver tilgang til svarene?

Når ble dette greit? 

Å spørre om du skal ha barn, det er ugreit, men å screene personligheten din og dine kognitive evner, det er innafor. Har folk skaffet seg en høyere utdannelse, så får vel det være tilstrekkelig. Å løse en relevant case er en ting, men det andre, det er å gå for langt.

Ikke ta slike tester med mindre det er drømmejobben, er min tanke.

Anonymkode: 7d15b...9e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Personlighetstype ala Meyer-Briggs og The Big Five er da absolutt ikke å blottlegge seg, og at en er feks ISTJ regnes ikke som sensitiv personinformasjon.

Anonymkode: b22f5...b56

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en sånn test en gang. Det var grusomt. Etter at jeg hadde svart på helt merkelige spørsmål skulle de to damene analysere meg basert på mine svar. Alt de sa var helt feil, så jeg måtte forklare/unnskylde meg i en time. 

Kommer aldri til å gjøre det igjen. Men havner jeg i en desperat situasjon hvor jeg er nødt til å få en jobb som innebærer sånt opplegg, så må jeg vel bare gjøre det da. 

Anonymkode: 9ea18...16b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlighetstype ala Meyer-Briggs og The Big Five er da absolutt ikke å blottlegge seg, og at en er feks ISTJ regnes ikke som sensitiv personinformasjon.

Anonymkode: b22f5...b56

MBTI er så useriøs at de kunne likegodt spørre etter stjernetegnet ditt, eller be deg ta Facebook-testen «hvilken blomst er du?». 

Big five er den beste og mest anerkjente vitenskapelige testen. Den kan gi pekepinn på om din personlighet passer til den aktuelle jobben. Problemet her er at arbeidsgivere ofte ikke har snøring på hvordan bruke resultatene riktig, for eksempel tror de at å være introvert alltid er en dårlig ting hos en arbeidstaker, og jo mer ekstrovert, jo bedre. 

Anonymkode: 79bb8...676

• Liker 5
Gjest tranedatter
Skrevet

Føles mest som at HR og rekrutteringsbyråer vil rettferdiggjøre egen lønn.

• 4 år senere...
Skrevet

Astrologi er uironisk nok mer seriøst, dokumentert og tidløst enn både MBTI, Ennegram, Big Five og resten  

Anonymkode: df807...d55

Skrevet
On 5/19/2019 at 5:39 PM, AnonymBruker said:

MBTI er så useriøs at de kunne likegodt spørre etter stjernetegnet ditt, eller be deg ta Facebook-testen «hvilken blomst er du?». 

Big five er den beste og mest anerkjente vitenskapelige testen. Den kan gi pekepinn på om din personlighet passer til den aktuelle jobben. Problemet her er at arbeidsgivere ofte ikke har snøring på hvordan bruke resultatene riktig, for eksempel tror de at å være introvert alltid er en dårlig ting hos en arbeidstaker, og jo mer ekstrovert, jo bedre. 

Anonymkode: 79bb8...676

Dessuten er det ikke så vanskelig for en introvert person å få testen til å vise at man er ekstrovert, hvis man ønsker det.

Anonymkode: c253f...dbd

Skrevet

Det er spesielt ja, men karakterer er også et urettferdig vurderingsgrunnlag da de kan være avhengige av læreren, lærevansker mm. Viktig å ha flest mulig variabler. Jeg tenker personlighetstester kan fungere litt som evnetester ved at en smart person tilpasser svarene etter stillingens natur og miljøet rundt. Samtidig er jeg enig i at det ikke er god nok kontroll.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...