AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #1 Skrevet 19. mai 2019 Barnefar og jeg ser ut til å gå fra hverandre. Vi er begge gode og engasjerte foreldre og ønsker delt samvær, men hensynet til barnet er viktigst. Barnet er robust, lite engstelig, og trygg på oss begge, men aller mest på meg (mor). Hvor ofte kan ungen overnatte hos pappaen? Vi har mulighet til dagsamvær ganske ofte, men barnefar ønsker også overnattinger så ofte som mulig. Hva er rimelig i den alderen her? Anonymkode: 2662f...c02
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. mai 2019 #2 Skrevet 19. mai 2019 2-3 år Når barnet har blitt 2-3 år anbefaler de å gå opp til to overnattinger annenhver helg og et dagsamvær annenhver uke. Nå kan en også begynne med kortere ferier fra en langhelg til en uke. De sakkyndige anbefaler å vente med samvær ut over dette til barnet er fylt 3 år. https://www.help.no/Fagomraader/Barn/Juridiske-artikler/samvaer-for-de-minste-barna
Miewyn77 Skrevet 19. mai 2019 #3 Skrevet 19. mai 2019 2 år går helt fint. Far vil knytte tettere bånd med barnet. Det vil savne deg så klart, men det betyr ikke at det ikke har det bra hos far.
Ulrikke Skrevet 19. mai 2019 #4 Skrevet 19. mai 2019 Jeg har venner som har prøvd ulike ting med barn i den alderen der. Barn er ulike og takler ting forskjellig, men dersom målet er 50-50 ville jeg begynt med kanskje fredag til mandag annenhver helg pluss dagsamvær/en overnatting, og kanskje tirsdag til torsdag den uka det IKKE er helgesamvær? I starten kan det være greit med litt hyppigere skifter enn når de blir litt eldre og er vant til det og gjerne vil være i ro litt lenger på ett sted. Prøv med et par-tre netter av gangen i starten, og se an barnet. Er konfliktnivået lavt og alle ønsker det beste for alle er det lettere å være fleksibel! Ha i tillegg en avtale om at dere alltid spør hverandre først ved behov om barnevakt.
oslojente1980 Skrevet 19. mai 2019 #5 Skrevet 19. mai 2019 3 minutter siden, Ulrikke skrev: Jeg har venner som har prøvd ulike ting med barn i den alderen der. Barn er ulike og takler ting forskjellig, men dersom målet er 50-50 ville jeg begynt med kanskje fredag til mandag annenhver helg pluss dagsamvær/en overnatting, og kanskje tirsdag til torsdag den uka det IKKE er helgesamvær? I starten kan det være greit med litt hyppigere skifter enn når de blir litt eldre og er vant til det og gjerne vil være i ro litt lenger på ett sted. Prøv med et par-tre netter av gangen i starten, og se an barnet. Er konfliktnivået lavt og alle ønsker det beste for alle er det lettere å være fleksibel! Ha i tillegg en avtale om at dere alltid spør hverandre først ved behov om barnevakt. Enig i det du skriver😁 Barn er forskjellig så prøv dere litt frem uavhengig av hva alle andre sier dere skal gjøre. Ha barnet i fokus❤️
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #6 Skrevet 19. mai 2019 Altså...Her følger du rådene til ekspertene og ikke folk på kg. En 2 åring er fremdeles svært liten og det anbefales en helt annen type samværsordning enn feks en 4 åring. Dette pga barnets utvikling. Anonymkode: 4062f...dd5 1
Agatha Skrevet 19. mai 2019 #7 Skrevet 19. mai 2019 Synes at det er svært relevant at barnet har bodd sammen med både mor og far frem til nå. Det er forskjell på det og en tilvenning hvor far aldri har bodd sammen med barnet. 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. mai 2019 #8 Skrevet 19. mai 2019 2 minutter siden, Agatha skrev: Synes at det er svært relevant at barnet har bodd sammen med både mor og far frem til nå. Det er forskjell på det og en tilvenning hvor far aldri har bodd sammen med barnet. Men det er også viktig at barnet har et fast rom med kjente omgivelser. Ville heller lagt opp til at far henter i bhg og tilbringer tid med barnet, men at det ved kvelds og legging skal hjem til kjent rom og omgivelser og sove der. Beste er om far bosetter seg såpass nært at han kan delta så mye som mulig med båd levering og henting. Kanskje tilbringe noen kvelder hjemme mens mor stikker ut på kveldene for å trene etc.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #9 Skrevet 19. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Altså...Her følger du rådene til ekspertene og ikke folk på kg. En 2 åring er fremdeles svært liten og det anbefales en helt annen type samværsordning enn feks en 4 åring. Dette pga barnets utvikling. Anonymkode: 4062f...dd5 Jeg etterspør andres erfaring. Med så mange alenemødre på KG må det være andre som har vært igjennom det her, og kunne kommet med tips om hvordan de har løst det. Jeg sitter ikke her og skriver ned en løsning noen kommer med her, for å blindt følge den. Anonymkode: 2662f...c02
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #10 Skrevet 19. mai 2019 14 minutter siden, Agatha said: Synes at det er svært relevant at barnet har bodd sammen med både mor og far frem til nå. Det er forskjell på det og en tilvenning hvor far aldri har bodd sammen med barnet. Far og barn har vært sammen nesten daglig siden fødsel og har et godt forhold. Skikkelig solid tilknytning. Anonymkode: 2662f...c02
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #11 Skrevet 19. mai 2019 Det finnes ikke annet svar enn at dere kjenner barnet deres bedt og vet hva som er best for barnet. Vennepar av meg hadde tilnærmet 50/50 med 2 og 4 åring helt fra start. Men ikke så lenge som en uke i gangen uten mer 3-4 netter om gangen. Men de samarbeider godt og bor veldig nært hverandre. Anonymkode: 1075e...895 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå