Gå til innhold

3-åringer og samspill/samlek?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter med en liten klump i magen etter årets 17.maifeiring, og lurer på om noen andre har opplevd det samme/har noen tips/råd/erfaringer å komme med. Vi var sammen med venner og venners venner på 17.mai, med til sammen fem barn på 3 år, min sønn inkludert. De fire andre går i samme barnehage, og kjenner derfor hverandre godt, mens to av de fire andre barna er gode venner av oss og derfor også kjenner min sønn godt - og han kjenner dem. Vi er mye sammen ellers i året. På 17.mai endte kvelden med at de fire andre lekte veldig fint sammen (løp etter hverandre, gjemte seg sammen, samlet kongler sammen og generelt holdt seg sammen), mens min sønn lekte alene i klatrestativet i hagen. Jeg prøvde iherdig å hjelpe han inn i leken sammen med de andre, men han ville liksom ikke helt, eller fikk det ikke helt til. Det var absolutt IKKE sånn at de andre barna ekskluderte han på noen måte, så det er ikke snakk om noen utestengelse her! Det virker mer som at min sønn syns det er vanskelig å leke med de andre som kjenner hverandre så godt🤔 Eller vanskelig generelt? Han har ingen vansker med å leke med andre barn ellers, men mulig han kanskje trives best med å leke én-til-én. Han sa også at han hadde hatt det kjempefint og kjempegøy når vi kom hjem, og jeg tror egentlig det, for han er veldig flink til å sysselsette seg selv og leke på egenhånd med det han syns er gøy (han har ingen søsken). Spørsmålet er om dette er noe jeg bør være bekymret for? Er det tidlige tegn på sosiale vansker (ikke noe jeg har hatt mistanke om før nå på fredag altså)? Og hva skal jeg som forelder gjøre? Fikk så vondt av han, men det er mulig at det bare er mammahjertet som er litt overfølsomt altså, jeg vet ikke.

Anonymkode: 19cec...bb4

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Fordi han én gang etter en bråkete, travel og lang dag ønsker å slappe av litt for seg selv ved lekestativet?

Er du alltid like sosial og alltid i humør til å herje, løpe, prate og være superomgjengelig? Eller har du dager der det er godt å trekke seg litt tilbake i fred og ro?

Det er et menneskebarn. Et menneske med akkurat samme behov som du som voksen har. Noen ganger har man ikke ork til å være med med på alt. Det betyr da ikke at det plutselig er noe galt med ungen.

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

Ta det med ro, 17. Mai er en dag der barna blir bombardert med inntrykk. Han hadde vel behov for å trekke seg tilbake. Det er likevel greit å observere litt hvordan han deltar i lek fremover. Barnehagen hadde reagert for lengst hvis de var bekymret for barnets samspill med andre barn. 

Anonymkode: e6395...3ef

Skrevet

Ditt barn hadde behov for å være alene etter masse støy og aktivitet, tror jeg. Slik kan min også være, uten at det er noe man bør analysere. Som du sa, barnet har hatt en fin dag, så da er 17 mai vellykket. 😊 

Alle barn er forskjellig, og noen har mer behov for ro enn andre. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...