Gå til innhold

Urettferdig , for hvem ??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger andres synspunkt på en fordeling hos oss som irriterer og skuffer meg. 

Vi har to barn, det har blitt at vi har hovedansvar for en hver , meg og baby og eldste og mannen. Ok siden jeg ammer døgnet rundt osv.

Men, jeg har tatt alle nettene med baby siden hun ble født , hun er mye urolig på nettene , ammer mange ganger og trenger mye nærhet . Jeg er sliten . I tillegg har jeg begge barna man-fre alene på morgenen så jeg må opp med eldste om baby først sover litt , så da starter jeg dagen 5:30, med oppvåkning nesten en fang hver time i natten. 

Når helgen kommer, og mannen også har fri, da synes jeg det er naturlig at han tar begge barna fra da baby våkner rundt 7, så jeg kan sove et par timer og hente meg inn. Da er det fortsatt morgen når jeg står opp også..

Mannen mener selv han gjør mye fra før ( prøver fortelle det ikke handler om det , men søvn), han blir sur og puster og stønner av oppgitthet. Han spør når han skal få sove lenger enn 7.... Han sover som regel nettene igjennom ingen oppvåkninger da eldste sover bra, er det oppvåkninger gjelder det mangel på smokk etc og eldste sovner om.

Hva gjør dere andre med to barn , inkludert en urolig baby ?

Noen vil sikkert si , vi skal ta en morgen hver i helgen... men helt ærlig syns jeg det blir feil, skal jeg som er våken så og si hele natten med baby stå opp med begge for at mannen som har fått sammenhengende søvn skal sove til 8-9? 

Jeg har sagt til mannen han enten kan hjelpe meg på nettene , ellers får han avlaste og hjelpe på morgenene i helgene, men han mener det er feil.. spesielt å ta begge . 

Nei, det fungerer ikke at mannen leverer i bhg pga hans jobb... 

Anonymkode: 5fb6f...a11

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg , sitter han seint oppe i helgene , koser seg med øl osv.. Han kan ikke klage på søvn eller slitenhet når han velger sitte seint oppe.. blir helt feil for meg.. 

Ts

Anonymkode: 5fb6f...a11

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt baby på nettene og stått først opp om morgenen, fordi jeg naturlig våkner først (dessverre). Men når baby sover dupp på dagen går jeg å legger meg med god samvittighet og lar mannen bli sittende med kaoset, selv om det høres ut som toåringen og fireåringen river ned huset over meg :lol:

Anonymkode: b42f7...5bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har behov for søvn i en slitsom periode så er det et dårlig argument fra mannen din at han vil sove lenge i helgene.

Når mener han at du skal få sove lenge da?

Anonymkode: d09aa...e55

• Liker 7
Skrevet

Når man har barn så er det ikke noe ditt og mitt barn. Her avlastet vi hverandre etter som vi trengte det. Jeg fikk sove ut når jeg hadde behov, og han når han hadde behov. Er han uansett våken burde han kunne klare å ta begge ungene et par timer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her tar jeg om nettene, da jeg har mye lettere for og våkne, og mannen tar de om morgenen, funker helt supert for oss 😊

Anonymkode: 19582...0d6

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har behov for søvn i en slitsom periode så er det et dårlig argument fra mannen din at han vil sove lenge i helgene.

Når mener han at du skal få sove lenge da?

Anonymkode: d09aa...e55

Hun kan sove hele dagen mens han er på jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, FrodeF skrev:

Hun kan sove hele dagen mens han er på jobb. 

Har du hatt en baby i hus? Nei, man kan ikke sove hele dagen 

Anonymkode: 20afe...943

• Liker 11
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hovedansvar for en hver? Trodde først dere var skilt.

Begge skal selvsagt bidra like mye. Det betyr at begge har rett til å hvile og sove ut iblandt. Og babyen er ikke mer avhengig av deg enn at far kan gi morsmelk på flaske iblandt så du kan komme deg bort fra hus og barn litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde hovedansvaret for en hver når minsten var baby. Mannen min sto opp med begge ungene i helgene i mange måneder så jeg kunne hente meg inn, samt en dag i uken før jobb. Han så jeg måtte sove for å klare å virke. Han tok det som en selvfølge at min søvn også måtte prioriteres. 

Hvor finner dere egentlig disse mannfolka?

Anonymkode: d848b...bf8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En dag hver

Anonymkode: f0daf...ae4

Skrevet

Før klokka 6 mitt, etter klokka 6 hans. Fungerte meget bra hos oss, mannen er morgenfugl og jeg klarer fint å få oppstykket søvn bare total mengde er tilstreklig.

• Liker 1
Skrevet

Som regel står mannen opp med baby kl 7. Han tar også baby med når kan kjører eldste på skolen sånn at jeg får sove noen timer ❤️ på det verste kan baby være våken hver time, men som regel hver andre time, men etter 6 mnd med usammenhengende søvn så blir man sliten. Noen ganger står jeg opp med baby, som idag våknet han 05.15 og ville ikke sove mer, da sto vi opp og var oppe til rundt 06.40, da var baby trøtt igjen so da sov vi litt til fram til kl var 9,da sto mannen opp med baby så jeg kunne sove til 10. Så av og til tar jeg baby fram til kl er 8 halv 9 også vekker jeg far slik at jeg kan sove litt. Syntes det er en finfin ordning 😄

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor står ikke mannen opp med eldstemann i ukedagene? Med mindre det er fordi han reiser på jobb så tidlig, ser jeg ingen grunn til at han skal få sovet ut på morgenen i helgene. Og selv da bør dere dele det til én dag hver. 

Nå vet ikke jeg hvor gamle baby og eldstemann er. Men uansett trenger også du noen timer sammenhengende søvn i døgnet. En ting som kan hjelpe deg en del, selv om det høres dritkjipt ut, er at du legger deg til å sove samtidig med eldstemann på kvelden. Og da skal du ikke vekkes med mindre det er helt krise før mannen legger seg. Dette krever naturligvis at baby enten er så gammel at den ikke henger i puppen hele tiden eller at den tar flaske.

Anonymkode: bde6a...d90

• Liker 1
Skrevet

Litt søvn må mannen også ofre, dersom baby er urolig om nettene. Han kan bidra om morgenen eller om natten.

Akkurat nå er det ikke noe som heter «å sove ut» for noen av dere. Nå gjelder det å gi begge nok søvn til at ingen møter veggen. 

• Liker 2
Skrevet

Her tar mannen alle morgener han har fri. Nettopp fordi det du sier; jeg må også få sove. Usammenhengende søvn er utrolig slitsomt. 

Skrevet

Det bør være en selvfølge at du får sove litt i helgene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok alle nettene og alt på dagtid. Selv da jeg jobbet. Luksus da jeg ikke jobbet i helgene. Uten jobb kan du jo slappe av. Ja, jeg snakker om med liten baby. På 7 uker og oppover. Og to eldre søsken.

Anonymkode: c02ab...a52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor i all verden tråd-starter egentlig har funnet denne gubben sin...    

Anonymkode: 7a0d6...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...