Gå til innhold

Noen som vet navnet på denne planten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en busk i hagen/bedet som vokser svært raskt og som må beskjæres ofte. Den går nok under betegnelsen ugress, men synes den i kontrollerte former er veldig fin. Noen som vet hva det er? Har googlet og er veldig nervøs for at det er parkslire, men bladene begynner langt nede og stammen er ikke så bred eller lik de jeg har sett bilde av hvertfall. Har ikke sett noe blomstre eller spire på den heller.
60640376_10161853669630094_42154069309668723064_n.thumb.jpg.9e0819df48940376abd91a18e3d0129c.jpg

Anonymkode: c8ef6...aa4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det ligner syriner. 

Anonymkode: c14af...c79

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det ligner syriner. 

Anonymkode: c14af...c79

Jeg tror du har rett. Bladene ligner svært mye

240px-Lilac.leaves.arp.jpg

Anonymkode: 660ac...2a3

AnonymBruker
Skrevet

Den trenger sol for å blomstre. Er nok en syrin. Liker kalk!

Anonymkode: 61fcf...9d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har googlet og er veldig nervøs for at det er parkslire,

Men da burde det komme slike blomster på den?

Parkslirekne.jpg?format=1500w

Dersom de ønskjer å levere svartelista hageavfall (Parkslirekne m.f) må dette leverast separat (ikkje blanda med anna hageavfall eller anna avfall). Informer operatøren når de kjem til.http://www.sum.sf.no/artikkel/parkslirekne-og-andre-svartelista-planteartar

AnonymBruker
Skrevet

Det er syrin, hvordan i huleste kan syrin  være ugress??? Syriner er nydelige. Om noen mener noe annet så er de selv ugress!

Anonymkode: 9cf11...e54

AnonymBruker
Skrevet

Blad fra parkslirekne

Fallopia_japonica_ies.jpg

Blad fra syrin  er mer "hjerteformet" og går kraftig inn ved stilken, akkurat som på din plante: 

lilac-2291202_960_720.jpg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er syrin, hvordan i huleste kan syrin  være ugress??? Syriner er nydelige. Om noen mener noe annet så er de selv ugress!

Syrin er visstnok ulovlig å plante. Men lov å ha syrin som allerede var plantet.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ugress betyr bare planter som ikke er ønsket på det stedet.
Det kan være roser eller den vakreste Orkide, om den planten ikke er ønsket i veigrøften, så er det ugress :) 

Problemet med svartelistete planter og blomster er at enkelte sprer seg i voldsom fart, bare å se på løvetann, tromsøpalmer, nyperoser, kirsebær, ripsbærbusk..osv..
Det at plantene sprer seg så kraftig, kan ødelegge for norsk fauna, altså vår skog og mark, mye er giftig for våre dyr også. En uønsket plante kan ta livet av en hel flokk med rådyr, fordi dyrene ikke vet bedre 😜

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, Chizue skrev:

Ugress betyr bare planter som ikke er ønsket på det stedet.
Det kan være roser eller den vakreste Orkide, om den planten ikke er ønsket i veigrøften, så er det ugress :) 

Problemet med svartelistete planter og blomster er at enkelte sprer seg i voldsom fart, bare å se på løvetann, tromsøpalmer, nyperoser, kirsebær, ripsbærbusk..osv..
Det at plantene sprer seg så kraftig, kan ødelegge for norsk fauna, altså vår skog og mark, mye er giftig for våre dyr også. En uønsket plante kan ta livet av en hel flokk med rådyr, fordi dyrene ikke vet bedre 😜

Å gud jeg håper noen planter tar livet av noen rådyrflokker!! :ler: De er som ugress selv nå i denne ukontrollerte eksplosive økningen og de sprer sykdommer via flått i tillegg til å ruinere hager. Det ender med sult og sykdommer blant dyrene også. 

Ellers har du rett, minus nyperoser og løvetann som er en del av vår flora, det er bare rosa rugosa (i villform) som er uønsket da den tar over kystvegetasjonen.

Skrevet

Jeg tror også dette er en syrin. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Å gud jeg håper noen planter tar livet av noen rådyrflokker!! :ler: De er som ugress selv nå i denne ukontrollerte eksplosive økningen og de sprer sykdommer via flått i tillegg til å ruinere hager. Det ender med sult og sykdommer blant dyrene også. 

Ellers har du rett, minus nyperoser og løvetann som er en del av vår flora, det er bare rosa rugosa (i villform) som er uønsket da den tar over kystvegetasjonen.

Nyperoser er svartelistet hos oss og bør fjernes fra hager har vi fått brev om x)
+ En haug av andre blomster og planter ._.
Nå var kanskje rådyr ett dårlig eksempel, men du forstår vel----uønsket art kan føre til utryddelse av en annen? 😛

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Chizue skrev:

Nyperoser er svartelistet hos oss og bør fjernes fra hager har vi fått brev om x)
+ En haug av andre blomster og planter ._.
Nå var kanskje rådyr ett dårlig eksempel, men du forstår vel----uønsket art kan føre til utryddelse av en annen? 😛

Vi blir ikke kvitt rådyreksplosjonen med noen uønskete arter dessverre :(  ( :fnise:

Tror vi bare snakket forbi hverandre med rosene, både rosa canina og rosa rugosa kalles for nyperose. Det er rugosaen med opphav i japan og opp østkysten asia mot russland som er problemet, de som ofte har blitt plantet som veikantpynt.

Lupiner fortrenger mange markblomster f.eks. og kan ha en giftig effekt på humler. De har i tillegg til i hager også blitt plantet an mass langs veikanter opp og ned i Norge som pynt..

Endret av Frøkensina
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Frøkensina said:

Liten avsporing fra meg, men håper jeg blir tilgitt:

"Hjortedyrene bidrar til å holde flåtten ren siden de ikke er bærere av borreliabakterien. Derfor vil flått som har brukt hjortedyr som vert, ikke inneholde borrelia som kan smitte videre til mennesker."

https://forskning.no/partner-universitetet-i-oslo-insekter/hjortedyr-gir-mer-men-mindre-farlig-flatt/404987

Anonymkode: a53e8...05c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Liten avsporing fra meg, men håper jeg blir tilgitt:

"Hjortedyrene bidrar til å holde flåtten ren siden de ikke er bærere av borreliabakterien. Derfor vil flått som har brukt hjortedyr som vert, ikke inneholde borrelia som kan smitte videre til mennesker."

https://forskning.no/partner-universitetet-i-oslo-insekter/hjortedyr-gir-mer-men-mindre-farlig-flatt/404987

Anonymkode: a53e8...05c

Takk! Håper det stemmer. Det myldrer jo av dem både i byen og på landet nå og de har blitt mindre sky, en bukk ville ikke flytte på seg selv om jeg tutet på ham en gang. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Frøkensina skrev:

Vi blir ikke kvitt rådyreksplosjonen med noen uønskete arter dessverre :(  ( :fnise:

Tror vi bare snakket forbi hverandre med rosene, både rosa canina og rosa rugosa kalles for nyperose. Det er rugosaen med opphav i japan og opp østkysten asia mot russland som er problemet, de som ofte har blitt plantet som veikantpynt.

Lupiner fortrenger mange markblomster f.eks. og kan ha en giftig effekt på humler. De har i tillegg til i hager også blitt plantet an mass langs veikanter opp og ned i Norge som pynt..

Jeg tar av meg hatten for deg, jeg kan veldig lite om botanikk :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ligne på rotskudd fra en syrin ja, men du må ta bedre bilder av bladene og barken for at noen skal kunne si det sikkert :)

Anonymkode: c64e4...c38

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ligne på rotskudd fra en syrin ja, men du må ta bedre bilder av bladene og barken for at noen skal kunne si det sikkert :)

Anonymkode: c64e4...c38

Jeg tror ikke det er rom for så veldig mye tvil her. Jeg har vokst opp et sted der syriner har fått spre seg omtrent fritt fra gammelt av, med planter i alle stadier fra helt unge (både frøsådde og rotskudd) til gamle og forvridde, stående i alt fra dyp, god hagejord til ca 2 cm jordlag over fjellgrunn, og ville bli veldig overrasket om TS' plante viste seg å være noe annet. 

TS: Når på året beskjærer du den? Beskjærer du den sent på høsten eller før blomstring på våren skjærer du bort blomsteranleggene som har blitt dannet i løpet av siste vekstsesong. Beskjæring rett etter blomstring (eller rett etter at andre syriner har blomstret, om den ikke gjør det selv) skal være best. Det kan også tenkes den skulle hatt mer sol for å blomstre, jeg ser den står inne i et hjørne, og da kommer det litt an på hvilken vei "åpningen" på hjørnet vender. 

Jeg leste også et sted at syriner blomstrer best om de har en fin miks av eldre og nye greiner, men finner det ikke igjen i farten. 

Anonymkode: 6814b...f38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, puh! Da kan jeg puste lettet ut! 😅 Takk for svar! Syriner er tross alt "litt" bedre å ha i hagen enn parkslire. Synes bare bladene lignet mye, men ser jo veldig godt nå at det er syrinblader. 

Etter å ha vært usikker så har jeg bare beskjært toppen og litt av sidene når den har vokst seg høy, for den kommer veldig fort ut av kontroll. Har en på den andre siden, men den vokser ikke like fort da den kun står i formiddagsol. Den på bildet får både ettermiddag, og kveldssol (ca 12 til 21) Ser veldig frisk ut uten brune blader. Men kanskje det hjelper å strø litt kalk der den står? 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh, puh! Da kan jeg puste lettet ut! 😅 Takk for svar! Syriner er tross alt "litt" bedre å ha i hagen enn parkslire. Synes bare bladene lignet mye, men ser jo veldig godt nå at det er syrinblader. 

Etter å ha vært usikker så har jeg bare beskjært toppen og litt av sidene når den har vokst seg høy, for den kommer veldig fort ut av kontroll. Har en på den andre siden, men den vokser ikke like fort da den kun står i formiddagsol. Den på bildet får både ettermiddag, og kveldssol (ca 12 til 21) Ser veldig frisk ut uten brune blader. Men kanskje det hjelper å strø litt kalk der den står? 

Mener du for at den skal blomstre? Jeg er ikke så sikker på om de trenger kalkes for det, syriner pleier å blomstre uansett. Men du kan jo ha stusset av den blomsteranleggene i toppen, bare la den være til etter neste års (forhåpentlige) blomstring. Den ser jo stor og frisk ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...