Gå til innhold

Hvordan klare engelsk? Må ta eksamen både muntlig og skriftlig:(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært dårlig i Engelsk, har angst for å ta det faget. Jeg drømmer om å studere på høyskole. Jeg har ikke generelle studiekompetanse, mangler kun engelsk. Hvordan skal jeg klare det? Skal sies at jeg er godt voksen også. Det er engelsken som har stoppet med:( Noen råd? 

Anonymkode: a836c...445

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det bedret seg for meg da jeg begynte å lese engelske bøker i begynnelsen av 20-årene, fordi jeg måtte bedre engelsken i jobbsammenheng for min egen skyld. Begynte med bøker jeg kunne godt på norsk. Oversatte litt småtekster for meg selv for å bedre de skriftlige også, og føler at jeg har kontroll nå.

Anonymkode: 940fc...83f

AnonymBruker
Skrevet

Du må eksponere deg for språket. Les engelske bøker, se på serier og filmer uten tekst etc. 

Anonymkode: 8814f...65f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok engelsk muntlig eksamen sammen med en gutt som snakket mer norsk enn engelsk under hele eksamen, og han fikk likevel ståkarakter. Han slet også med å svare på helt enkle spørsmål. Så tror det skal være ekstremt dårlig fremføring for å stryke. 

Forbered presentasjonen din godt, øv på manus slik at du ikke er avhengig av å lese opp setning for setning. 

Anonymkode: 7e1ac...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Finn en engelskspråklig serie du liker godt, se første episode med norsk tekst bare så du kommer litt inn i det, se så resten uten tekst. 

Anonymkode: 63d06...d56

• Liker 1
Skrevet (endret)

Da jeg gikk i 8 klasse fikk jeg på mine ti første skriftlige innleveringer 3- i karakter 🙀 for meg som var en «skoleflink pike», ja det var natastrofe! Så hva gjorde jeg for å gå ut av 10 klasde med 6 i engelsk:

1. Startet å se filmer med engelsk tekst, og satt gjerne å «hermet» etter det som ble sagt for å få inn uttalen.

2. Leste engelske bøker, og leste ofte også høyt for meg selv igjen for å få til uttalen. 

Jeg gikk ut av 10 klasse, det lærerne var helt i ekstase pga. min ganske så flotte britiske uttale (stor Harry Potter fan og de sto på repeat i dvd-spilleren, og ble lest høyt for meg selv😂). 

Så det er mitt råd, prøve å ta inn så mye engelsk fra alle kanter. Har du også mulighet til å laste ned duolingo, så vil jeg nå tro at de har engelsk der :) 

Endret av Ariana807
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å svare på det med skriftlig eksamen. Jeg har inntrykk av at det er vanskeligere å få god karakter på skriftlig eksamen enn muntlig, men generelt tror jeg at de som får gode karakterer i norsk skriftlig også får gode karakterer i engelsk skriftlig. Øv på å skrive engelsk essay, følg malen og få med både argumenter for og mot. Tror at et godt essay med grammatikkfeil oppnår høyere karakter enn et grammatisk feilfritt, men dårlig essay. 

Anonymkode: 7e1ac...9c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lydbøker, serier uten teksting, podcaster og lignende. Hør, les og skriv mye, øv, øv, øv! 

Anonymkode: 495a4...07e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...