Thomasine Skrevet 26. april 2005 #1 Skrevet 26. april 2005 :-? Vet ikke hva vi skal gjøre... Hadde han gjort som storebror og kommet og lagt seg for å sove hos oss hadde det bare vært koselig, men nei, han skal leke!! Han vekker storebror og oss... :-x Han er rett og slett klar til å starte dagen kl.05.00 og det er NATTEN for oss andre. Vurdere å sette opp et nett over senga slik at han ikke kommer seg ut, men er litt redd for hvordan han vil ta det..?! Noen andre som har gode råd? Har forresten sagt i barnehagen at han bare skal sove 1 time på dagen, vil at han skal være ordentlig trøtt når han legger seg...
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #2 Skrevet 26. april 2005 Jeg har akkurat samme problem som deg, så ingen løsning. Min sønn er 16 mnd, og har lært seg å hoppe ut av senga kl 4,30-5,00 hver morgen. Han vekker ikke meg, han lukker opp døren og går på stua. synes det er skummelt at han er der alene, så vet ikke hva vi skal gjøre.....
Gjest Gjesta Skrevet 26. april 2005 #3 Skrevet 26. april 2005 Thomasine, søvn avler søvn, så la ungen sove mer i barnehagen!!! Jeg satte hele sprinkelsenga inn i køyesenga, jeg, slik at sprinkelsenga stod på den nederste køya med overkøya som tak. Funka perfekt, varte en uke og siden glemet han hvor gøy det var å hoppe ut. Jeg hadde prøvd nett var jeg deg. Bestem deg for når det er natt og når det er greit å starte dagen. OG FORHOLD DEG TIL DETTE! Ikke gi deg, i det hele tatt, med mindre ungen er syk, før det tidspunktet du har bestemt. Lykke til!
Thomasine Skrevet 26. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2005 Morsomt at du sier det, Tex!! Jeg snakket akkurat i går om at "søvn avler søvn" med gubben, men jeg begynner faktisk å lure... :-? Er det ikke slik at når de er rundt 2 år så begynner noen barn å ha behov for mindre søvn...?! Nettet er satt opp, han har foreløpig sovet kun 1 time i barnehagen og i natt sov han i det minste til 06.00. Det er fortsatt NATTA, men allikevel bedre enn 05.00... :o Har avtalt med barnehagen at han nå skal sove den ene timen denne uka og så får vi evt. gå tilbake til lengre søvn om det ikke har gitt resultat. Da spør jeg deg, Tex, ok??!! :-)
Gjest Gjesta Skrevet 27. april 2005 #5 Skrevet 27. april 2005 høres ok ut, hvis det er sånn du vil ha det Lytt til hva de i barnehagen sier. Må de tvinge han opp, og bruker de lang tid? Hvor lang tid tar det fra han er oppe og til han er aktiv i leken? Ofte kan toåringer trenge to timer på dagen, ofte trenger de ingenting. Syns du det er ok å starte dagen klokka seks så er jo målet ditt nådd. Da fortsetter du i samme tralten. Og du har vært flink!! Kunne du tenke deg å strekke det til halv sju, strekker du det til halv sju. Og ikke gi deg! Og sørg for at han er i sneg til samme tid hver HVER kveld...... Dette går jo rette veien
Thomasine Skrevet 27. april 2005 Forfatter #6 Skrevet 27. april 2005 Hallo igjen!! Nei, dagen min starter IKKE kl. 06.00 om jeg kan bestemme!!! :o Men det ser ikke ut til at jeg har stemme i saken... :-? I dag/natt var han oppe klokka 05.30 og ville opp!!!! :o Prøvde å legge ham men da var det hyl og skrik og bare sorgen i heimen... :-? :-x Det svake morshjertet snakket og tok ham med inn i sengen og da fikk vi en rolig 30 min til... Noen dager til og så får vi revurdere planen vår...
Gjest Gjesta Skrevet 27. april 2005 #7 Skrevet 27. april 2005 Men det ser ikke ut til at jeg har stemme i saken... :-? I dag/natt var han oppe klokka 05.30 og ville opp!!!! :o Prøvde å legge ham men da var det hyl og skrik og bare sorgen i heimen... :-? :-x Det svake morshjertet snakket og tok ham med inn i sengen og da fikk vi en rolig 30 min til... :fy: :fy: du må ikke gi deg!!! Hold på klokka di, ellers får du bare mer bråk. Hva gjør du i morgen tidlig når han vil opp kvart over fem....... Nei, her må det hardere skyts til. Bestem deg for halv sju, fortell ungen at det er natt til halv sju og ikke gi deg på tørre møkka. Om han hyler, ta han IKKE IKKE IKKE IKKE IKKE opp av sengen, men klapp han bestemt på hodet og si at det er natta fremdeles. Du må utstråle en diger porsjon selvsikkerhet, ellers fersker han deg, og vinner. Og så må du og pappa ligge stille i senga i mørten og ha natt til halv sju. Atter lykke til
Gjest Madeline Skrevet 27. april 2005 #8 Skrevet 27. april 2005 Det kan være at ungen ikke trenger å sove om dagen lenger. Kanskje du kunne la han være oppe hele dagen annenhver dag og se hvordan det går? Vi gjorde det slik i 2-3 uker før det ble helt slutt på sovingen på dagen. Da sovnet ungene våre før klokka 6 om kvelden og sov til 7 neste morgen. Da var de blide og fornøyde hele dagen og sovnet greit om kvelden.
*Shira* Skrevet 27. april 2005 #9 Skrevet 27. april 2005 Jeg mener å huske lignende situasjon med mine barn, omtrent når de var mellom 1 og 2 år. Enig med Tex om at du ikke må gi deg, og for all del ikke la barnet få "belønning" som f.eks sove sammen med deg. Vær bestemt, men rolig og ikke minst tålmodig. Søvnrytmen i barnehagen har hos meg heller slått ut i at de ikke vil legge seg. Ikke at de står tidligere opp. Merker det nå på minste jenta som er 2 1/2 år. Når hun sover over en time i barnehagen er hun håpløs å få iseng/til å sove. Så jeg har ikke tro på at det har noe med det å gjøre. Ikke gi deg, du vil ikke angre! Når en får barn har en behov for en plass der det er barnefri og det bør være sengen:-) Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #10 Skrevet 27. april 2005 Jenta mi er 1 1/2 år og klarte å klatre over sprinkelsenga. Det var et mareritt å legge henne og hun stod opp kl 5 om morran. Fikk bestefaren til å "forlenge" sprinklene på senga ved at han snekret en ca 20 cm høy treramme som han skrudde fast på senga. Nå klarer hun ikke å klatre over senga lenger. Det er ingen problem med å legge henne og hun sover til ca kl 7.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #11 Skrevet 27. april 2005 Vi brukte seler på eldstemann når han ikke ville ligge rolig i senga. Det tok bare noen få netter så skjønte han at det ikke nyttet, og vi kunne ta av selene igjen. Så gjenstår det å se hva som må til hvis andremann begynner å stå opp. Vi kommer uansett ikke til å stå opp så tidlig. Det gjelder å være bestemt, de prøver seg selvfølgelig.
Vimsevips Skrevet 27. april 2005 #12 Skrevet 27. april 2005 Vi la Vesla i stor seng da ho tulla som verst rundt 13mnd. Det fungerte som en drøm, ho sov MYE bedre og startet dagen senere Ellers er jeg enig med de andre, men ikke all søvn avler mer søvn. Prøv deg litt frem om du er usikker på hvor stort søvnbehovet hans er for tiden, men aldri gi deg på at det er natt frem til 6:30.
Thomasine Skrevet 27. april 2005 Forfatter #13 Skrevet 27. april 2005 :oops: :oops: Jeg vet det jo så godt - det er bare meg det går utover. Nei, i natt skal han IKKE IKKE får komme opp i senga mi!! Det blir nok pappan som må opp, for når han roper på "mammaaaaa'n!!!!!" så klarer jeg bare ikke... :oops: Ellers er vel jeg regna som en av de strengeste mammane i miljøet vårt, men akkurat dette sliter jeg med... :oops: :-? I morgen har jeg 1. eksamen så i natt skal jeg SOVE!!!
Furstina Skrevet 28. april 2005 #14 Skrevet 28. april 2005 Jag känner igen problemet - jag har också en liten glad pojke som tycker att det är morgon vid 5! Han har ännu inte hoppat ur sängen :-? Jag har börjat definiera sovmorgon till kl 6... mannen och jag brukar turas om att gå upp tidigt, för att få sova en timma till innan det är dags att gå och jobba. Han sover nästan 2 timmar i barnehagen. Min nuvarnade teori är att han är blöt i blöjan vid fem och jag provar nu ett annat märke för att se någon skillnad. Eftersom jag fortfarande ammar morgon och kväll tror jag att han vill ha det när jag går upp. Vi har ni bestämt att sluta med amning och då får mannen gå upp vid fem så att inte "kossan" är där :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå