AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #1 Skrevet 18. mai 2019 Jeg har de to siste månedene gått ned 6 kg fra en allerede lav vekt. BMI-en min er nå ca 18. Er det sånn at man kan få næringsdrikker på blå resept selv om man ikke er undervektig eller dødelig syk? Jeg har jo fortsatt litt å ta av, men det hadde vært fint med litt ekstra energi gjennom dagene siden jeg har en krevende jobb.. noen som vet? Anonymkode: 6bc14...b25
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #2 Skrevet 18. mai 2019 Nei du vil ikke få næringsdrikker på blå resept. Du vil heller ikke få det ved undervekt. Du er forresten undervektig nå. Det er helt spesifikke sykdommer man må ha for å få dekket næringsdrikker på blå resept. Det er blant annet immunsvikt, kreft og sykdom i munn og svelg Du kan dog legges inn på sykehuset for å få mat via sonde eller i verste fall intravenøs ernæring. Eventuelt kan du få i deg næring på egenhånd så du slipper å bli lagt inn og kjøpe næringsdrikker selv. Anonymkode: ae66d...bc7
Supernova17 Skrevet 18. mai 2019 #3 Skrevet 18. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei du vil ikke få næringsdrikker på blå resept. Du vil heller ikke få det ved undervekt. Du er forresten undervektig nå. Det er helt spesifikke sykdommer man må ha for å få dekket næringsdrikker på blå resept. Det er blant annet immunsvikt, kreft og sykdom i munn og svelg Du kan dog legges inn på sykehuset for å få mat via sonde eller i verste fall intravenøs ernæring. Eventuelt kan du få i deg næring på egenhånd så du slipper å bli lagt inn og kjøpe næringsdrikker selv. Anonymkode: ae66d...bc7 Jeg fikk i alle fall næringsdrikker på blå resept da jeg grenset til normalvekt, jeg har vært undervektig før. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #4 Skrevet 18. mai 2019 Akkurat nå, Supernova17 skrev: Jeg fikk i alle fall næringsdrikker på blå resept da jeg grenset til normalvekt, jeg har vært undervektig før. Det må enten ha vært maaange år siden eller så har du en diagnose,fordi man må få innvilget et vedtak fra HELFO før legen kan skrive det ut på blå resept og da kreves det at man har en diagnose/lidelse som faller innunder HELFO sine kriterier. Anonymkode: 3524f...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #5 Skrevet 18. mai 2019 4 minutter siden, Supernova17 skrev: Jeg fikk i alle fall næringsdrikker på blå resept da jeg grenset til normalvekt, jeg har vært undervektig før. § 6.Næringsmidler Det ytes stønad til næringsmidler ved: 1. Sykelige prosesser som affiserer munn, svelg og spiserør og som hindrer tilførsel av vanlig mat. Sykelige prosesser som affiserer mage eller tarm, og som hindrer opptak av viktige næringsstoffer. Stoffskiftesykdom (metabolsk sykdom). Behandlingsrefraktær epilepsi (ketogen diett). 2. Laktose-, melkeproteinintoleranse eller -allergi hos barn under 10 år. 3. Fenylketonuri (Føllings sykdom). 4. Behandling av kreft/immunsvikt eller annen sykdom som medfører så sterk svekkelse at næringstilskudd er påkrevd. Anonymkode: ae66d...bc7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #6 Skrevet 18. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det må enten ha vært maaange år siden eller så har du en diagnose,fordi man må få innvilget et vedtak fra HELFO før legen kan skrive det ut på blå resept og da kreves det at man har en diagnose/lidelse som faller innunder HELFO sine kriterier. Anonymkode: 3524f...0cb Mhm, og jeg skal love alle her inne at HELFO er veldig strenge, så hvis vedkommende har fått næringsdrikker på blå resept de siste årene uten å ha noen av sykdommene som nevnt i paragrafen om stønad til næringsmidler så må det ha skjedd en skikkelig glipp. Anonymkode: ae66d...bc7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #7 Skrevet 18. mai 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har de to siste månedene gått ned 6 kg fra en allerede lav vekt. BMI-en min er nå ca 18. Er det sånn at man kan få næringsdrikker på blå resept selv om man ikke er undervektig eller dødelig syk? Jeg har jo fortsatt litt å ta av, men det hadde vært fint med litt ekstra energi gjennom dagene siden jeg har en krevende jobb.. noen som vet? Anonymkode: 6bc14...b25 Nei du får ikke det. https://helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/dekning-av-utgifter-til-naeringsmidler Anonymkode: 3524f...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #8 Skrevet 18. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mhm, og jeg skal love alle her inne at HELFO er veldig strenge, så hvis vedkommende har fått næringsdrikker på blå resept de siste årene uten å ha noen av sykdommene som nevnt i paragrafen om stønad til næringsmidler så må det ha skjedd en skikkelig glipp. Anonymkode: ae66d...bc7 Jeg vet. Var det jeg mente også Anonymkode: 3524f...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #9 Skrevet 18. mai 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har de to siste månedene gått ned 6 kg fra en allerede lav vekt. BMI-en min er nå ca 18. Er det sånn at man kan få næringsdrikker på blå resept selv om man ikke er undervektig eller dødelig syk? Jeg har jo fortsatt litt å ta av, men det hadde vært fint med litt ekstra energi gjennom dagene siden jeg har en krevende jobb.. noen som vet? Anonymkode: 6bc14...b25 Jeg sliter med at jeg har problem med å spise nok, pga lite matlyst. Har forøvrig funnet en smoothie som jeg bruker å lage. Passer på å drikke opp før dagen er over, det gir mye ekstra kalorier i tillegg til resten jeg spiser. Kanskje det kan være et like greit alternativ som næringsdrikk? Jeg har selv vurdert å kjøpe næringsdrikk, men det er jo ikke akkurat billig. Oppskriften fant jeg her: https://www.google.com/amp/s/lisevonkrogh.wordpress.com/2013/10/19/nar-du-trenger-energipafyll-1000-kcal-energismoothie-for-den-magre/amp/ Anonymkode: 03e8b...dfc 1
Supernova17 Skrevet 18. mai 2019 #10 Skrevet 18. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det må enten ha vært maaange år siden eller så har du en diagnose,fordi man må få innvilget et vedtak fra HELFO før legen kan skrive det ut på blå resept og da kreves det at man har en diagnose/lidelse som faller innunder HELFO sine kriterier. Anonymkode: 3524f...0cb Det er ikke så lenge siden, men jeg hadde spiseforstyrrelser. Likevel var jeg ikke sykelig undervektig.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #11 Skrevet 18. mai 2019 6 minutter siden, Supernova17 skrev: Det er ikke så lenge siden, men jeg hadde spiseforstyrrelser. Likevel var jeg ikke sykelig undervektig. Nettopp! Du har en sykdom som hadde vært relevant å nevne. Og da vet du også at dette måtte vis HELFO først. Har vedtak av samme årsak Anonymkode: 3524f...0cb
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #12 Skrevet 18. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har de to siste månedene gått ned 6 kg fra en allerede lav vekt. BMI-en min er nå ca 18. Er det sånn at man kan få næringsdrikker på blå resept selv om man ikke er undervektig eller dødelig syk? Jeg har jo fortsatt litt å ta av, men det hadde vært fint med litt ekstra energi gjennom dagene siden jeg har en krevende jobb.. noen som vet? Anonymkode: 6bc14...b25 Oppsøk fastlegen angående den dårlige matlysten og vekttapet, slik at legen kan hjelpe deg. Anonymkode: daa2c...9f0
Paneera Skrevet 1. mai 2024 #13 Skrevet 1. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 18.5.2019 den 20.43): § 6.Næringsmidler Det ytes stønad til næringsmidler ved: 1. Sykelige prosesser som affiserer munn, svelg og spiserør og som hindrer tilførsel av vanlig mat. Sykelige prosesser som affiserer mage eller tarm, og som hindrer opptak av viktige næringsstoffer. Stoffskiftesykdom (metabolsk sykdom). Behandlingsrefraktær epilepsi (ketogen diett). 2. Laktose-, melkeproteinintoleranse eller -allergi hos barn under 10 år. 3. Fenylketonuri (Føllings sykdom). 4. Behandling av kreft/immunsvikt eller annen sykdom som medfører så sterk svekkelse at næringstilskudd er påkrevd. Anonymkode: ae66d...bc7 Jeg fikk det pga F50.0 anorexia nervosa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå