AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #1 Skrevet 18. mai 2019 Dette er jo da ikke om en festlig anledning, men hva som er "skikk og bruk" når noen dør. Har hørt at man kan sende takkekort. Er dette etter begravelsen eller er dette noe som er vanlig i selve begravelsen. Hvem sender man takkekortet til? Sender man ett takkekort adressert til alle eller sender man takkekort til flere? Anonymkode: 1caee...ca2
SoWhat? Skrevet 18. mai 2019 #2 Skrevet 18. mai 2019 Har ikke hørt om takkekort i den forbindelse. Er det ikke vanlig å sette inn en annonse i avisen hvor en takker de som har vist deltagelse? 1
Live88 Skrevet 19. mai 2019 #3 Skrevet 19. mai 2019 Mormoren min sendte takkekort til de som hadde sendt henne en kondolansehilsen eller blomster ved morfars bortgang. Dette gjorde hun i etterkant av bisettelsen, hun var også den eneste av besteforeldrene mine som gjorde dette da ektefellen døde.
Ullvott Skrevet 19. mai 2019 #4 Skrevet 19. mai 2019 Det er vanlig at den/de etterlatte sender takkekort etter begravelsen til de som har sendt blomster eller andre kondolansehilsner.
Høna79 Skrevet 19. mai 2019 #5 Skrevet 19. mai 2019 Begge mine foreldre døde for noen år siden (med noen års mellomrom), og jeg har ikke engang hørt om at dette er noe man kan gjøre. Helt ærlig: man bør skjønne at de nærmeste har mistet et kjært familiemedlem. Å forvente takkekort for blomster til begravelsen da er bare... De som eventuelt forventer det, kan ta seg en bolle. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #6 Skrevet 19. mai 2019 Jeg mente muligens ikke et takkekort fra de pårørende, men om man skal sende kort til de pårørende etter begravelsen? Eller meldinger eller liknende? Det er heldigvis så sjeldent med begravelser, så hva som er "skikk og bruk" blir litt ullent. ts Anonymkode: 1caee...ca2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #7 Skrevet 19. mai 2019 Mener du at du som "gjest" i en begravelse skal sende kort til de pårørende etter begravelsen? Som en takk for at du fikk komme i begravelsen? Det er ikke vanlig og ikke god skikk og bruk. Kondolanser gis i selve begravelsen eller sendes til hjemmet etter dødsfallet har stått i avisen. Anonymkode: 496ee...1db 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #8 Skrevet 19. mai 2019 Vi sendte ikke ut takkekort, men hadde annonse i avisa. Men vi hadde pengegave til organisasjon, ønsket ikke blomster og kondolanser i begravelsen. Anonymkode: daed5...c4d
Kontormus Skrevet 19. mai 2019 #9 Skrevet 19. mai 2019 Nå er det vel vanlig å sende blomster til begravelse/bisettelse for å vise sin medfølelse. Dette står også på kortet som følger med. Kortene blir tatt vare på (av byråets representant) og levert pårørende etter seremonien. Eventuelle donasjoner kan en sette inn annonse (der hvor dødsannonsen sto) og takke for. Begravelsesbyrået administrerer donasjonene også. (Skulle bare mangle, så dyrt som det er) 1
Rotemor Skrevet 19. mai 2019 #10 Skrevet 19. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente muligens ikke et takkekort fra de pårørende, men om man skal sende kort til de pårørende etter begravelsen? Eller meldinger eller liknende? Det er heldigvis så sjeldent med begravelser, så hva som er "skikk og bruk" blir litt ullent. ts Anonymkode: 1caee...ca2 Nei, som gjest skal du ikke foreta deg noe etterpå.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #11 Skrevet 19. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente muligens ikke et takkekort fra de pårørende, men om man skal sende kort til de pårørende etter begravelsen? Eller meldinger eller liknende? Det er heldigvis så sjeldent med begravelser, så hva som er "skikk og bruk" blir litt ullent. ts Anonymkode: 1caee...ca2 Du trenger ikke sende noen takk for at du fikk komme i begravelse, man blir jo ikke invitert på samme måte som for eksempel bryllup eller dåp. Men det er jo absolutt lov å ta kontakt med nærmeste pårørende og høre hvordan de har det, litt etterhvert. Det er selvsagt avhengig av hvilken relasjon du har til den avdøde og avdødes etterlatte. Anonymkode: 1d5de...f76 1
Høna79 Skrevet 19. mai 2019 #12 Skrevet 19. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mente muligens ikke et takkekort fra de pårørende, men om man skal sende kort til de pårørende etter begravelsen? Eller meldinger eller liknende? Det er heldigvis så sjeldent med begravelser, så hva som er "skikk og bruk" blir litt ullent. ts Anonymkode: 1caee...ca2 Beklager, misforsto spørsmålet ditt. Har ikke hørt om at dette er noe som gjelder mtp skikk og bruk rett etter en begravelse. Tror heller det viktigste man kan gjøre for de pårørende i tiden etter er «å være der», på den måten som er naturlig for din og deres relasjon. Trenger ikke å være umiddelbart i dagene etter begravelsen, men i tiden som følger. Hvis man er i alle fall litt nær, så er det viktigste og ikke trekke seg unna, men være der så mye som man orker, vil, kan og får lov til.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #13 Skrevet 19. mai 2019 1 time siden, Høna79 skrev: Beklager, misforsto spørsmålet ditt. Har ikke hørt om at dette er noe som gjelder mtp skikk og bruk rett etter en begravelse. Tror heller det viktigste man kan gjøre for de pårørende i tiden etter er «å være der», på den måten som er naturlig for din og deres relasjon. Trenger ikke å være umiddelbart i dagene etter begravelsen, men i tiden som følger. Hvis man er i alle fall litt nær, så er det viktigste og ikke trekke seg unna, men være der så mye som man orker, vil, kan og får lov til. I dette tilfellet, er det nok mange andre som står pårørende nærere enn meg. Passer det da å sende noen trøstende sms ord, og at det bare er å ta kontakt hvis det er noe. Anonymkode: 1caee...ca2
Høna79 Skrevet 20. mai 2019 #14 Skrevet 20. mai 2019 Det ville vært greit for meg i alle fall. Men kanskje det er greit å vente i alle fall et par dager/opp mot en uke etter begravelsen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå