Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og klør meg i hodet. Har et pittepittelite prosjekt på si, som jeg har registrert i Brønnøysundregisteret som enmannsforetak. Jeg har ca 10000 i overskudd. Nå må jeg fylle ut næringsoppgave innen 30.4 og jeg er ingen regnskapsfører. Jeg ble fortalt at dette var veldig enkelt men det er det ikke synes jeg.

Jeg har litt salgsinntekter og noen få utgifter til kontormatriell, domene etc.

Hvilke felter skal jeg fylle ut? Rettledningen er ganske umulig å skjønne. :klø:

Videoannonse
Annonse
Gjest Sesselja
Skrevet

Jeg gråt mine modige tårer i fjor da jeg skulle fylle ut næringsoppgaven for første gang, så jeg skjønner du sliter. De rettledningene skatteetaten gir ut kan ikke brukes annet enn til dopapir, de er totalt ubrukelige.

I år kjøpte jeg meg istedet et lite hefte fra Otto Risanger: www.risanger.no

Siden jeg er journalist, kjøpte jeg det heftet som er for skribenter. Det gjorde hele forskjellen. Han forklarer alle de postene jeg måtte bruke, og gjør det på en veldig forståelig måte. Jeg vil absolutt anbefale hans produkt. Jeg vet du har liten tid igjen før fristen, men det kan være at han har det du trenger som e-bok. Da får du det levert kjapt som fy.

Det er litt vanskelig å forklare hva du trenger å fylle ut når jeg ikke vet hva du driver med. Hvis du vil, kan du sende meg en pm så skal jeg forsøke å guide deg gjennom det etter beste evne (uten at den er så veldig stor...)

Skrevet

Tusen takk! Jeg har funnet ut mye nå, ved å ringe Skatteetaten(!). Rart de ikke lager en mer brukendes veiledning, så hadde de jo sluppet å svare på telefoner hele dagen. I veiledningen så har de hoppet over mange poster, og de få postene de forklarer er i "revisor-sjargong".

Det eneste jeg lurer på er: Jeg har mobil som brukes til både privat og "business". Hvor mye av telefonutgiftene kan jeg trekke fra? Er det prosentandel? Er det i så fall en fast prosent eller en du setter selv etter skjønn?

Gjest Sesselja
Skrevet

Akkurat det med mobil er jeg usikker på. Jeg trekker fra fasttelefon etter skjønn. Fordi jeg er journalist og gjør mange intervju over telefon, trekker jeg en ganske stor prosent. Men akkurat helt hvordan reglene er, det vet jeg ikke... :oops:

Skrevet

Du kan trekke fra mobil etter skjønn også.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men er ikke fristen for innlevering av næringsoppgave og selvangivelse for selvstendig næringsdrivende 31.mai?

Gjest Sesselja
Skrevet
Men er ikke fristen for innlevering av næringsoppgave og selvangivelse for selvstendig næringsdrivende 31.mai?

Det har du faktisk helt rett i:

"Næringsdrivende kan levere selvangivelsen elektronisk gjennom altinn.no. Fristen for elektronisk levering er 31. mai." står det på skatteetatens egne sider.

Jeg leverte på papir, og da var fristen mye kortere. Men uansett er det jo greit å få det gjort. Så har man det ikke hengende over seg nok en måned.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...