Gå til innhold

Jeg er gal.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Surrehue

Vet du om at vallergan gir vektøkning.?

Jeg har gått på vallergan i et år, men det er plutselig nå senest etter jul jeg har gått fryktelig mye opp i vekt.

Kan vallergan plutselig gi en bivirkning når jeg har brukt den så lenge?

Takk for alle svar. Dere er så snille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehue

Jeg orker ikke å være ute i aktivitet fordi jeg er så giddaløs og lat. Er så lei av alt. Og depresjonen min gjør det ikke noe enklere.

Men jeg prøvde å være i aktivitet i ca. tre måneder, uten at det hjalp. Da gikk jeg hver dag i en time. Uten noe resultat. Så mosjon hjelper heller ikke mot depresjonen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Du spiser for lite ja...spis mer! Og mosjoner litt, selv om det kanskje er vanskelig når du er innlagt..

Dere som er redd for vektøkning av antidepressiva og andre medisiner som påviker sentralnervesystemet, ikke vær det. De gir økt apetitt, men hvis man ikke spiser mer som følge av det så legger man gjerne ikke på seg. Krever selvsagt en del viljestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehue

Jeg glemte en ting. Sorry. Jeg er så surrete.

Men hvis jeg spiser mere enn det jeg gjør så går jeg opp enda mere. Det har jeg prøvd og da bare spratt jeg opp i vekt enda mere.

Og jeg hadde ikke mere ork eller lyst til å være i aktivitet da heller :-? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er littegranne høyere enn deg og veier 60 kg...

Jeg synes ikke jeg er tjukk, men i veldig dårlig form. Det er ikke så lett å komme seg i aktivitet, det vet jeg... Men prøver!

Jeg har som sagt lagt på meg pga. antidepressiva. Hvis du bruker det, så er det kanskje den du har gått opp av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir deppa av å spise for lite. Og enda mer av å være passiv. Og av å tenke at du ikke orker/gidder.

Det her blir en ond sirkel; kom deg ut og opp!

I stedet for å spise piller skulle du forsøke å ta med kroppen din til et treningsstudio et par ganger i uka, pent og rolig. Ikke fordi du nødvendigvis har så lyst, men fordi du må.

Kanskje treffer du noen allrighte folk, og så er du i gang. Trekk hodet opp av sanden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spacegirl

Jeg bruker også vallergan, og legen sa til meg at de kan føre til vektøkning. Hvilken antidepressiva er det du bruker da? Men jeg syns også at du spiser alt for lite. Hvis du spiser oftere, gjerne hver tredje time, går forbrenningen opp. Spis mye frukt og grønt! Håper det ordner seg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også du spiser ganske lite. Vil likevel komme med et par tips.

Jeg ville nok ha justert kostholdet noe, som andre har vært inne på. I vanlig gulost og brunost er det mye kalorier, det er det også i vanlig yoghurt. Velg magre varianter der det er mulig. Og grovt brød!

I stedet for å drikke juice til lunsj, kan du drikke vann, og heller spise en frukt i tillegg. En banan, appelsin eller eple (whatever) er en strålende avslutning på et måltid. Det er like mye kalorier i juice som i cola! (Men selvsagt er det bedre å drikke juice enn cola, for i juice er det masse vitaminer. Likevel er det noe å være bevisst på.)

Det aller beste tipset er dette: Øk muskelmassen din! Tren litt styrke, så vil du få mer muskler. Og jo mer muskler du ha, jo mer energi trenger kroppen din. Det betyr at forbrenningen din vil øke.

Viktigst av alt er det likevel at du får det godt med deg selv og ikke fokuserer alt for mye på vekta di. Jeg håper du blir frisk og glad i deg selv for den du er! Ikke den du tror du kan bli hvis du går ned noen kilo. Lykke til! :klem:

(Bruker antidep. selv, så jeg kjenner litt til å være i helveteskjelleren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehue

Jeg bruker zoloft. Det er antideprressvia. Men jeg vet ikke om det gir vektøkning. Vet noen det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.felleskatalogen.no/default.asp?...0AAACEA602C.asp

Det står:

Bivirkninger: Blod: Endret platefunksjon, unormal blødning (som epistaksis, gastrointestinal blødning eller hematuri), leukopeni, purpura, trombocytopeni. Endokrine: Galaktoré, gynekomasti, hyperprolaktinemi, hypotyreoidisme. Menstruasjonsforstyrrelser. Gastrointestinale: Munntørrhet. Mavesmerter, pankreatitt, brekninger, diaré/løs avføring, dyspepsi, kvalme, forstoppelse, økt apetitt. Hud: Alopeci, fotosensitivitet, pruritus, urticaria, angioødem, utslett (inkl. erythema multiforme, alvorlige eksfoliative hudreaksjoner). Økt svette. Lever: Alvorlige leverhendelser (inkl. hepatitt, gulsott og leversvikt), asymptomatiske forhøyelser av transaminaser (ALAT og ASAT). Luftveier: Bronkospasme. Metabolske: Økt serumkolesterol. Muskel-skjelettsystem: Artralgi. Psykiske: Agitasjon, aggressive reaksjoner, angst, depressive symptomer, hallusinasjoner, mareritt, eufori, gjesping, psykose, anoreksi, redusert libido. Sentralnervesystemet: Insomni, somnolens, svimmelhet, tremor. Koma, kramper, hodepine, migrene, bevegelsesforstyrrelser (inkl. ekstrapyramidale symptomer som hyperkinesi, hypertonisitet, gnissing av tenner eller gangforstyrrelser), ufrivillige muskelsammentrekninger, parestesi, hypoestesi. Symptomer eller tegn assosiert med serotonergt syndrom. Sirkulatoriske: Brystsmerte, hypertensjon, palpitasjoner, periorbitalt ødem, synkope, takykardi. Ansiktsødem. Reversibel hyponatremi som kan skyldes forhøyet sekresjon av ADH (SIADH-syndromet). Dette er hovedsakelig sett hos eldre, og pasienter på samtidig behandling med diuretika eller andre medikamenter. Syn: Synsforstyrrelser. Urogenitale: Urinretensjon, urininkontinens. Øvrige: Anafylaktisk reaksjon. Seksuell dysfunksjon (hovedsakelig ejakulasjonsforsinkelse hos menn). Mydriasis, priapisme, allergiske reaksjoner, asteni, tretthet, feber, uvelhetsfølelse, vektøkning, vektreduksjon, tinnitus, rødming. Seponeringssymptomer som agitasjon, angst, svimmelhet, hodepine, kvalme og parestesi er rapportert.

Som de andre sier her, du spiser for lite. Du får ikke i deg mye over 1000 kalorier om dagen, normalt skal man spise over 2000. Dvs at du har fått en lav forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Surrehue:

Tran, som inneholder omega-3, hjelper mot depresjon. Drikk tran! http://www.mcmanweb.com/article-15.htm

Fysisk aktivitet hjelper veldig mot depresjon. Det er ikke om å gjøre å kjøre noe vanvittig treningsopplegg, men forskjellen mellom det å sitte stille hele tida og det å gå noen turer i løpet av dagen der du får opp pulsen littegrann er *stor*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon hjelper virkelig, det kan jeg skrive under på. Har selv slitt med depresjon og selvmordstanker de siste årene, har vært på psyk. sykehus og spist "lykkepiller" uten at noe av det har hjulpet så veldig mye.

For et par uker siden begynte jeg å trene regelmessig og det har hjulpet veldig på humøret. Er mer stabil og er fornøyd med det jeg ser i speilet.

Men at det kan være fryktelig vanskelig å komme i gang er jeg klar over. Man må nesten bare bestemme seg for at dette skal jeg klare! Kan være lurt å gjøre det til en rutine også. Etter en stund blir man avhengig av treningen.

Men for at det skal ha noen effekt må du nesten ta i litt. Tror ikke det hjelper så mye å daffe omkring i en time. Hvis du presser deg litt vil du etterhvert orke mer og mer.

Det er bare du som kan forandre ditt liv til det bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...