Gjest Surrehue Skrevet 25. april 2005 #1 Del Skrevet 25. april 2005 Hei på deg, tror jeg. Nå er jeg veldig lei meg. Jeg sliter med angst og depresjoner. Har nettopp vært innlagt hos et psykiatrisk sykehus. Gikk på vekta og fant ut at jeg hadde gått opp hele syv kilo på seks uker. Etter oppholdet. Jeg vet ikke hvorfor. Jeg spiser mindre enn det de andre pasientene gjør. Siden vi spiser sammen med de andre, og jeg spiser heller ikke noe mer enn de andre. Likevell går jeg opp i vekt. Har slitt med vekta i mange år. Må spise mindre enn andre fordi jeg går opp veldig lett. Jeg spiser: Frokost: 1 skive med gulost 1 liten youghurt Lunch: 1 skive med brunost 1 glass juice Middag: Vanlig tallerken Kvelds: 1 knekkebrød 1 youghurt Også koser jeg meg med en liten sjokloade bit. Den er jeg avhengig av etter en strevsom dag. Istedenfor en ekstra brødskive. Siden jeg bare spiser en skive. Er det ikke vanlig å spise to? Også skal man liksom gå ned i vekt med to? Men ikke jeg. Jeg er veldig depremert. Hvis jeg skal spise enda mindre enn det jeg gjør så hadde jeg vært sulten. Føler meg alltid sulten hele tiden. Men hvis jeg spiser til jeg blir mett går jeg jo opp enda mere. Er det normalt? Har hørt at man skal stoppe å spise når man er mett. Men jeg stopper før jeg er mett, men går fortsatt opp? Og en annen ting er at jeg tenker på mat absolutt hele tiden. Det er så slitsomt. Jeg tenker hva jeg skal spise til neste måltid. Og har lyst til å putte noe i munnen hele tiden. Jeg orker ikke mere. Det er maten som styrer meg og ikke jeg som styrer maten. Spesielt sjokolade tenkingen gjør meg gal. Jeg har lyst på sjokolade på natten, om morran, dagen og om kvelden. Og etter mat så har jeg fortsatt lyst på sjokolade, selv om jeg er mett. Jeg kan spise masse mat og være kjempemett også enda har jeg lyst på sjokolade. Men jeg må bare være streng mot meg selv, og ikke spise masse. Hva er galt med meg? Hva skal jeg gjøre for å gå ned i vekt? Hva skal jeg spise? Hvordan skal jeg få slutt på sjokoladespisingen? Jeg er så lei av mat, lei av å tenke på mat, mat og mat og atter mat og sjokolade, sjokolade og sjokolade. Lei av å gå opp i vekt når jeg ikke spiser så mye. Jeg spiser jo mye mindre enn vanlig. Det sa også personlaet der jeg var innlagt. Allikevell går jeg opp. Jeg vet ikke om personlaet så jeg hadde gått opp, siden de ikke sa noe. Og jeg sa heller ingenting. Jeg er deppa, og blir enda mere deppa av vektøkningen min. Kan også nevne at det er noe galt med stoffskiftet mitt. Det stabiliserer seg ikke. Går litt opp og ned, og varierer som bare det. Derfor tar jeg ingen medisiner. Skal kanskje begynne hvis stoffskiftet mitt stabiliserer seg. Har lest inn på nettet at stoffskiftet har noe å gjøre med forbrenningen? Er det derfor jeg plutselig går opp i vekt nå? Uten å spise noe mere enn før? Jeg er gal. Jeg blir gal av vektøkninga mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #2 Del Skrevet 25. april 2005 eneste jeg kan si er at du spiser aaaaaaaaalt for lite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehue Skrevet 25. april 2005 #3 Del Skrevet 25. april 2005 Ja. Jeg vet at jeg spiser altfor lite. Men hvorfor går jeg opp i vekt da? Og hvis jeg spiser normalt, så går jeg enda mere opp. Det har jeg gjort før. Da spratt jeg opp ti kilo på veldig kort tid. Merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 25. april 2005 #4 Del Skrevet 25. april 2005 hva med fysisk aktivitet? Hvis du har forstyrrelser med stoffskiftet, kan jo det spille inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest2 Skrevet 25. april 2005 #5 Del Skrevet 25. april 2005 Bruker du medisiner? De har ofte den bivirkningen at man øker i vekt. Men denne vektøkningen skyldes at det dannes vannansamlinger i kroppen. Det kan være det som har skjedd med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehue Skrevet 25. april 2005 #6 Del Skrevet 25. april 2005 Jeg er ikke i fysisk aktivitet. Sitter mye stille. Før så gikk jeg en tur hver eneste dag i tre måneder, og spiste like lite som jeg gjør nå. Men da holdt vekten seg også. Men jeg måtte gå i en time hver dag for at vekta mi skal bli den samme. Men jeg orker liksom ikke å gå en hel time hver dag for å holde vekta. Men kanskje jeg må spise enda mindre.. Jeg er så lat, og orker ikke å drive med noe fysisk aktivitet. Også har jeg gitt opp på å gå ned i vekt, siden jeg gikk på tur hver dag i tre måneder uten å gå ned en eneste kilo. Og da er det ikke noe gøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehue Skrevet 25. april 2005 #7 Del Skrevet 25. april 2005 Ja, jeg bruker antideppressiva, men det står ikke noe om vektøking i forbindelse med bivirkning på pakningen. Også bruker jeg sovemedisin, står heller ikke noe der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest2 Skrevet 25. april 2005 #8 Del Skrevet 25. april 2005 Selv om det ikke står noe om vektøkning på medisinpakken, kan denne bivirkningen likevel forekomme. Kanskje du skulle spørre legen din om medisinen gir slik bivirkning, og kanskje prøve en annen medisin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surrehue Skrevet 25. april 2005 #9 Del Skrevet 25. april 2005 Jeg har slitet med vekta også før jeg brukte noen form for medisin. Kan det være grunnen da? Jeg gikk ikke mere opp i vekt etter jeg begynte å ta medisin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #10 Del Skrevet 26. april 2005 Du spiser altfor lite. Et voksent menneske på 80 kilo, ca 1.80 høy, har behov for ca 2500 kalorier på en dag. Du må rette opp i kostholdet ditt og du må begynne å mosjonere. Frokosten bør være næringsrik og kalororik. Havregrøt er fint. Det holder deg gående lenge. I tillegg bør du få i deg et glass appalsinjuice. Lunsjen skal også gi kroppen noe å gå på resten av dagen. To grovbrødskiver med godt pålegg, juice og en gulrot er bra alternativ. Middagen bør bestå av en halv tallerken grønnsaker/salat, en fjerdedel med potet eller ris og den siste fjerdedelen bør bestå av magert kjøtt eller fisk. Kutt heller ned på fete sauser og dressinger. Kveldsen bør være mager. Knekkebrød og frukt er fint. Til mellommåltider er det fint med frukt eller knekkebrød. En times gåtur hver dag og du bør merke en god effet. Ikke bare på kroppen, men også på psyken din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 26. april 2005 #11 Del Skrevet 26. april 2005 Må si meg enig i at du spiser alt for lite og det er mulig grunnen til sjokoladesuget ditt også. De andre medisinske sidene kan jeg ikke si noe om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Kaisa* Skrevet 26. april 2005 #12 Del Skrevet 26. april 2005 Jeg spiser: Frokost: 1 skive med gulost 1 liten youghurt Lunch: 1 skive med brunost 1 glass juice Middag: Vanlig tallerken Kvelds: 1 knekkebrød 1 youghurt Du spiser ALTFOR lite. Du må øke med en skive ekstra både til frokost og lunsj. Bytt heller ut brunosten med feks leverpostei, magerost ol. Du bør også putte inn ett mellommåltid i løpet av dagen. Det kan bestå av en brødskive eller en lettyougert. Yoplait yougert 0,1% er kjempegod. vanlig yougert har masse sukker i seg. Drikk masse vann. Du bør ha i deg ca 2 liter hver dag. Høres mye ut, men det går greit. Legg til ett stort glass vann til hvert måltid så tar du det meste allerede der. Hvis du spiser jevnt gjennom hele dagen så får du opp forbrenningen din. Hvis du spiser forlite så vil kroppen din gå på "sparebluss". Hvis ikke kroppen får tilført nok energi så vil den heller ikke bruke energi. Å slanke seg er ikke det samme som å sulte seg!!! Det er vel også hovedgrunnen til at du ikke går ned i vekt. Også ikke minst så må du begynne å røre på deg. Holder med å gå en tur på 20 minutter hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #13 Del Skrevet 26. april 2005 Hva slags sovemedisin bruker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 26. april 2005 #14 Del Skrevet 26. april 2005 De jeg kjenner som har vært innlagt på psyk, har gått kraftig opp i vekt hver gang. Tror dette har med medisiner å gjøre, for de har gått ned i vekt igjen etter de har vært ute en stund. (Prater her om en lengre tidsperiode - i noen tilfeller over et år!) Syns du har et greit nok kosthold, jeg.. Noe som imidlertid kan hjelpe deg til å minske sjokoladesuget, er frukt og grønt. Du kan spise nærmest ubegrenset uten å se resultatene på vekta. Godt er det også! Stor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 0 Skrevet 26. april 2005 #15 Del Skrevet 26. april 2005 Kan jeg spørre hvor høy du er og hvor mye du veier? Hvis du veier veldig lite kan det tyde på at kroppen din trenger å legge på seg. Og så sier jeg som alle andre her: Du spiser altfor lite! Du bør spise mer og mosjonere litt hver dag. Pam :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 26. april 2005 #16 Del Skrevet 26. april 2005 Jeg bruker også antidepressiva og har gått opp noen kilo. Det er viktig at du spiser nok mat for å få opp forbrenninga. Og gå tur. Jeg vet selv for vanskelig det er... Men jeg tror vi blir fortere friske hvis vi er i aktivitet. Og mat blir en viktig del av hverdagen. Jeg foreslår at du tar det opp med legen (event. psykolog). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehue Skrevet 1. mai 2005 #17 Del Skrevet 1. mai 2005 Den sovemedisinen jeg bruker heter vallergan. Men det står ikke noe on vektøkning som bivirkning der. Jeg skjønner ikke noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 1. mai 2005 #18 Del Skrevet 1. mai 2005 Hm...du kan jo spørre legen din om du kan bytte til et annet merke sovemiddel? Noe som ligner på Vallergan, men nevn det med vektøkning. Det er stor forskjell på sovemedisin (når det gjelder virkning og bivirkninger). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Surrehue Skrevet 1. mai 2005 #19 Del Skrevet 1. mai 2005 Jeg er 1.59 cm. Også veier jeg 65 kilo. Får et år siden veide jeg 50 kilo og det har jeg gjort lenge, men så plutselig spratt jeg opp i vekt. Jeg er ulykkelig. Jeg er voksen, er bare veldig liten av vekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 1. mai 2005 #20 Del Skrevet 1. mai 2005 Du sier du er lat, men det er ikke rart at du ikke orker å være i aktivitet når du spiser så lite. Om du spiser litt mer så får kroppen din energi nok til at du orker å være i aktivitet. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå