MammaMums Skrevet 18. mai 2019 #1 Skrevet 18. mai 2019 eller råd med/MOT mollusker?? Fine, lille jenta mi på fem har fått maaaange mollusker- og dette ser bare ut til å forverre seg😢 Har noen erfaringer med dette, og finnes det tilfeldigvis noen som vet å bli KVITT disse? Hennes «utbrudd» / område er søren ta meg uheldig!! Hun har de høyt oppe på innside lår, opp mot underlivet🤯 GJETT om jeg dro til legen med panikk for annet da jeg oppdaget de for noen måneder siden !!!!!!!!!! Herregud 🤯🤯 Men, legen roet ned og sa dette var mollusker - og ingenting å gjøre med. Er det virkelig sånn? Det smittes fra lår til lår- hun gnisser jo inntil.. 😢😢😢 Noen? Jeg er helt fortvila her, og setter skikkelig pris på svar... Huff!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #2 Skrevet 18. mai 2019 Jenta mi hadde dem lenge. Gikk over av seg selv men tror det tok noen år faktisk. Var ikke pent akkurat. De kan vel fryses vekk, men det er vondt for barnet så det anbefales ikke med mindre det er helt nødvendig Anonymkode: f4cb3...886
MammaMums Skrevet 18. mai 2019 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi hadde dem lenge. Gikk over av seg selv men tror det tok noen år faktisk. Var ikke pent akkurat. De kan vel fryses vekk, men det er vondt for barnet så det anbefales ikke med mindre det er helt nødvendig Anonymkode: f4cb3...886 Uff... stakkars henne også😞 Husker du sånn ca hvor lenge lenge var? Ble noen av de litt store og røde og sprakk? Om du skjønner? Hva gjorde du mens det pågikk? Takk for svar🙏
MammaMums Skrevet 18. mai 2019 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2019 Akkurat nå, MammaMums skrev: Uff... stakkars henne også😞 Husker du sånn ca hvor lenge lenge var? Ble noen av de litt store og røde og sprakk? Om du skjønner? Hva gjorde du mens det pågikk? Takk for svar🙏 Nå ser jeg du skrev noen år faktisk... 😢😢😢
solmåneogstjerner Skrevet 18. mai 2019 #5 Skrevet 18. mai 2019 Det finnes noen råd: https://www.apotek1.no/hudsykdommer/mollusker Har ikke erfaring selv altså
MammaMums Skrevet 18. mai 2019 Forfatter #6 Skrevet 18. mai 2019 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Det finnes noen råd: https://www.apotek1.no/hudsykdommer/mollusker Har ikke erfaring selv altså Takk for link👍 Jeg leser den med stor interesse 🥰
Minlillelykke Skrevet 18. mai 2019 #7 Skrevet 18. mai 2019 Vi fikk tips om pyrisept og brulidine av barnelege. Har fungert veldig bra. De aller fleste er borte nå etter 8 ukers behandlingstid 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #8 Skrevet 18. mai 2019 Mener å huske at vi ble kvitt mollusker ved å vaske med pyriseptsalve og deretter dekke de med plaster. Anonymkode: 020a6...6a5 1
MammaMums Skrevet 18. mai 2019 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2019 1 time siden, Minlillelykke skrev: Vi fikk tips om pyrisept og brulidine av barnelege. Har fungert veldig bra. De aller fleste er borte nå etter 8 ukers behandlingstid Klødde molluskene da eller? For det gjør disse innimellom 😞 Kanskje jeg går for denne løsningen - men 8 ukers behandling ja.. Kan du fortelle litt mer om hvordan dere gikk frem? Plastret dere de inn eller var det bare udekket område? Jeg syns jo synd på lillemor hvis hun skal gå med med plaster og bandasjer på begge lårene hele sommeren... huff - dette her assa 😫😫😫
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #10 Skrevet 18. mai 2019 Datteren min har hatt mollusker i over ett år nå. Store, betente mollusker, både i underlivet, knehasene, armhulene, magen - ja stort sett over alt. Når de har blitt betente har vi smurt med Brulidin og dekket til med plaster så godt det lar seg gjøre. Vi har i perioder hatt høyt forbruk av plaster! Vi prøvde også naturmedisin jeg hadde lest om på nett - Remasan. Da fikk hun bare enda flere og det gikk infeksjon i alle sammen Var hos fastlegen flere ganger, men fikk samme beskjed hver gang; ingenting å gjøre med, det går over av seg selv. Og nå ser det endelig ut til at det er i ferd med å gi seg. Ingen nye mollusker på gang, og de siste, betente er i ferd med å tørke ut. Så vi krysser fingre og håper hun ikke får flere nå. Så jeg har dessverre ikke noen andre tips enn å bare vente til det går over av seg selv. Anonymkode: a0dbf...61e 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #11 Skrevet 18. mai 2019 Mi jente fikk mollusker i februar, og dem er der enda. Det har blitt mindre, men hun klør en del om natta og da sprekker dem som resulterer i at det sprer seg. Legen sa at vi skulle smøre med kortisonsalve når det begynte å klø også måtte det bare gå over av seg selv. Anonymkode: ec54a...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #12 Skrevet 18. mai 2019 Jenta mi ble kvitt mollusker når vi smurte med Inytiol. Anonymkode: b207d...469
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #13 Skrevet 18. mai 2019 Min gutt som har lett atopisk eksem, fikk mollusker i vinter. Ca 5 knopper rundt ene kneet som så ut som små kviser. De var der i flere måneder, gikk ikke over. Så ble det flere, og jeg tok ham til fastlegen. Fikk der beskjed om at det er mollusker, årsak er virus, det vil gå over av seg selv. Rådet vi fikk var å smøre bedre, da tørr hud har mindre motstandsdyktighet. Eksemen har ikke vært særlig aktiv i vinter, så vi ble slappe med krem. Så vi begynte å smøre morgen og kveld igjen. Da tok det bare et par-tre uker før de var borte. Anonymkode: 779d4...d5f
Suss80 Skrevet 18. mai 2019 #14 Skrevet 18. mai 2019 (endret) Mitt ene barn hadde over 130 stk på det meste. Varte i tre år...Er på kontroller hos diverse spesialistleger av andre årsaker. Måtte bare gå over sa de. Fikk til slutt resept på en sterk blanding da det aldri gikk over + betent. Begynte ikke å bruke, da molluskene selv forsvant på dette tidspunktet. Så ja, det finnes produkter på resept, men gis nok kun ut på vanskelige tilfeller. Barn 2 hadde i noen måneder Barn 3 hadde kun noen få måneder. Her smurte vi på Eurax, fuktighetskrem og innimellom Elocon. Aner ikke om det var det som gjorde at det gikk fort over. Mitt tips. Gjør minst mulig med det, eventuelt smør med klølindrende salve, eventuelt noe mot eksem, da mollusker ofte oppstår på områder der man har dette. Sannsynligvis går det over i løpet av noen måneder 😊 Endret 18. mai 2019 av Suss80 Tilleggsinfo
Gjest Mass Skrevet 18. mai 2019 #15 Skrevet 18. mai 2019 Mitt barn har også fått det, og jeg ignorerer det da jeg vet at det går vekk av seg selv. Husk at barnet har begynt å bli selvbevisst i den alderen, så ville ikke gjort barnet bevisst på hva du synes om de. Lett for at det skinner gjennom. Molluskene forsvinner av seg selv, men det er verre med selvfølelsen og selvbildet.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #16 Skrevet 19. mai 2019 Her tok det nærmere 1,5 år fra den første mollusken kom til det var over. Heldigvis ikke uendelig mange.. Det kan være en idé å få stukket hull på dem, rense godt og ha på plaster så de tørker inn. Vi brukte også inotyolsalve (pga zink), og Propoliskrem (lite plaster, mest rens og lufttørking). Det virket som at da jeg fikk tømt en sånn "hovedmollusk" så ga det seg.. men igjen, da var det gått så lang tid at det er vanskelig å vite om det var min intensiverte "kamp mot molluskene" som hjalp, eller bare det at det endelig ga seg.. Anonymkode: eca19...e94
Minlillelykke Skrevet 19. mai 2019 #17 Skrevet 19. mai 2019 10 timer siden, MammaMums skrev: Klødde molluskene da eller? For det gjør disse innimellom 😞 Kanskje jeg går for denne løsningen - men 8 ukers behandling ja.. Kan du fortelle litt mer om hvordan dere gikk frem? Plastret dere de inn eller var det bare udekket område? Jeg syns jo synd på lillemor hvis hun skal gå med med plaster og bandasjer på begge lårene hele sommeren... huff - dette her assa 😫😫😫 Nei, de plaget han ikke, men det begynte å bli mange av dem. Hvis de åpner seg bør de plastres. Vi kjøpte pyrisept med spraytut, så sprayer på, lar det tørke og smører på ett tynt lag med brulidine, morgen og kveld 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #18 Skrevet 19. mai 2019 22 timer siden, MammaMums skrev: eller råd med/MOT mollusker?? Fine, lille jenta mi på fem har fått maaaange mollusker- og dette ser bare ut til å forverre seg😢 Har noen erfaringer med dette, og finnes det tilfeldigvis noen som vet å bli KVITT disse? Hennes «utbrudd» / område er søren ta meg uheldig!! Hun har de høyt oppe på innside lår, opp mot underlivet🤯 GJETT om jeg dro til legen med panikk for annet da jeg oppdaget de for noen måneder siden !!!!!!!!!! Herregud 🤯🤯 Men, legen roet ned og sa dette var mollusker - og ingenting å gjøre med. Er det virkelig sånn? Det smittes fra lår til lår- hun gnisser jo inntil.. 😢😢😢 Noen? Jeg er helt fortvila her, og setter skikkelig pris på svar... Huff! Hei! Forstår din fortvilte, vært i samme situasjon med mitt barn, hatt det i over tre år og til tider veldig mange. Også i ansiktet. Alle leger jeg har spurt har sagt det går over, at kroppen vil kvitte seg med viruset. Barnet var for lite til å skrape de bort hos lege (smertefullt). Underveis har noen blitt smertefulle, røde, med hvit verk i (i tillegg til den hvite harde klumpen som er selve mollusker), særlig vondt på de på rumpa/ lår som har blitt belasted v sitting. For ca 6 mnd siden ble de mer betente. En ble så betent og stor at et område på ca 10 cm diamemter rundt hovnet opp veldig, og det ble antibiotika. Så begynte flere å bli betente, så helt forferdelig ut og gjorde vondt. Badet barnet i vann m lactsyd etter råd fra lege. Smurte m betnovat og plastret, for å beskytte mot bakterier v kløe og berøring. Fikk også eksem rundt, også kalt mollusk dermatis. Smurte denne m mild kortison etter råd fra lege. Som vanlig googlet jeg opp og ned om mollusker og kom over en artikkel at ofte er viruset i ferd med å dø når de blir så betente. Og nå, 6 mnd etter første store «betennelse» er de på retrett!!! Hurra!! 3 år med plager og sjenanse er over. Men trodde seriøst de aldri skulle bli borte. Vet at det finnes et legemiddel som heter Aldar el noe, som brukes mot kjønnssykdom (tror det var kjønnsvorter) som også kan brukes til mollusker i ekstreme tilfeller. Med ikke vanlig praksis å behandle mollusker. Men det går over. Anonymkode: b1cbe...fdf
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #19 Skrevet 19. mai 2019 Meg som skrev over her jeg brukte brulidine på de betente, ikke betnovat Den salven som finnes og som brukes til kjønnsvorter, heter Aldara. Hadde det ikke gått over nå etter 3 år hadde jeg forsøkt å få resept på den til mitt barns mollusker, fordi de var så betente og vonde. Anonymkode: b1cbe...fdf
MammaMums Skrevet 19. mai 2019 Forfatter #20 Skrevet 19. mai 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi ble kvitt mollusker når vi smurte med Inytiol. Anonymkode: b207d...469 Å?? Hvor lang tid tok det med smøring, hvis du kan huske sånn ca?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå