Gå til innhold

Kan man be besteforeldre/etc om å heller gi penger istedenfor gaver til bursdag/jul/osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barna har somregel det de trenger, og besteforeldra har en tendens til å gi så mye "rart ræl" til gaver. Ting/leker som bare tar opp plass eller går i stykker, bøker som ikke blir lest, snodigepynteting som bare støver ned, osv. De kjøper bare for å kjøpe, og jeg er så redd for å virke kjempeutakknemlig hvis jeg heller ber om penger til f.eks. sparing til noe barna faktisk ønsker seg.

Anonymkode: 32049...737

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ju ønske men giveren gir det dem vil .

Synes man skal være takknemlig for at de i det hele tatt tenker og vil gi gaver! 

Anonymkode: 0d6da...1bd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du kan si det. Når man gir penger, vil det ofte bli en større sum enn man kanskje hadde tenkt. Istedenfor å kjøpe noe til 250 syns man kanskje man må gi 500 eller mer. Det er ikke alle besteforeldre som har god råd.  Kanskje du kan ymte frampå om noe du ønsker deg til barna?  

Anonymkode: a5d42...d9e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan snike inn et ønske, feks «har du fortalt til bestemor at du er så flink til å spare til egen sykkel nå da Leander Nicolay?» 

Anonymkode: be01c...fb3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lov.

Anonymkode: d6745...5bb

Skrevet

Lager ikke barn ønskelister lenger? 🤔 Lag en veldig spesifikk en, med ønsker i flere prisklasser, så er det lettere for alle å finne gode gaver 😊

• Liker 2
Skrevet

Jeg har pratet med foreldrene mine, og sagt at gaver er topp, men at hen ikke trenger å få flere ulike gaver til jul og bursdag. Sannheten er jo at det blir lekt med en kort stund, og deretter glemt. Når hen får mange leker samtidig så ender det alltid med at det er noen hen ikke leker med i det hele tatt. Så jeg har sagt at de heller kan sette inn penger på kontoen til barnet, slik at barnet kan spare og kjøpe noe hen virkelig ønsker seg senere. Heldigvis er de enig med meg i det.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan si hva man vil egne foreldre, og legge det fram slik at det blir best mulig mottatt hos dem. Jeg ville vært konkret: Til Leas bursdag (som er den neste) ønsker vi tilskudd til sykkel. Eller litt penger, slik at vi kan kjøpe en sykkelhjelm som passer. Til jul: konkret ønskeliste, eller penger som skal gå til...x-ting. 

Jeg ville ikke bedt generelt om penger alltid for alle framtidige gaver fra nå, med underforstått beskjed om at  gavene til nå har vært ubrukelig ræl.

Og mannen, han får snakke med sine foreldre på samme måte, neste gang gaver er aktuelt. 

Anonymkode: ed505...1f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre synes nok det er kjekkere å gi en gave fremfor penger. Penger er veldig upersonlig, og det er nok gøyere for barnet å få en leke enn en flat konvolutt. Hjelp heller barnet med å lage en ønskeliste. Da kan besteforeldrene velge noe selv, samtidig som det blir noe barnet vil ha :)

Anonymkode: 24b27...6d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener helt klart nei.

Jeg har barn selv, og ville aldri gjort det. Jeg husker jeg fikk en sms av broren min som sa at barna kunne få penger til jul, og resten av familien inkludert meg synes det var utrolig uhøflig. 

Anonymkode: e6582...4b2

Skrevet

Man kan ønske, men man kan ikke kreve. En annen løsning er jo å ikke kjøpe så mye ellers i året, slik at de faktisk har ting de trenger og/eller ønsker seg når det nærmer seg jul og bursdag? 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke greit med mindre de spør hva de ønsker seg. 

Skrevet

Jeg synes det er helt innafor. Særlig dersom barnet sparer til noe, da vil jo besteforeldre føle at de er en del av denne større tingen. 

Skrevet

Vi har sagt det nå. Ungene har fått og fått og fått (eneste barnebarna på begge sider av familien) over flere år, og vi har akkurat stablet vekk over 100 liter leker som de hadde på rommet. De har fremdeles leker igjen altså, men nå orket vi ikke kaoset mer. Så nå har vi sagt at enten får de kjøpe klær, eller gi penger. De kan gi en liten leke så ungene føler de får noe som er stas, men heller legge pengene i en konto eller noe de har bruk for. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er et godt forslag å gi ønskelister, både for å begrense ræl og for å oppfordre til bidrag til større ting som enten trengs eller som barna sparer til selv. 

For å begrense ræl har vi sett oss nødt til å legge en begrensning på antall gaver fra besteforeldre, spesielt den ene siden. De første årene hadde de frie tøyler, selv om vi ba dem begrense seg. Likevel fikk barnet et tosifret antall pakker fra det ene settet med besteforeldre, da begrenset de seg mente de. 

Det sier seg selv at det var mye ræl som gikk i stykker med en gang om det i det hele tatt ble lekt med. Barnet var møkk lei av å pakke opp gaver, vi var møkk lei av å se stabelen med ræl øke, og besteforeldrene ble grinete fordi barnet (og vi) ikke var fra seg av glede for hver gave åpnet. Klar over at det er et luksusproblem, men vi syns det er langt hyggeligere med gaver nå enn før, nå er det gjerne noe barnet har ønsket seg eller noe i litt bedre kvalitet, og barnet rekker se på og sette pris på gavene med. Besteforeldrene klager som oftest over hvor strenge vi er, men det sies det er tanken som teller, og nå må besteforeldrene faktisk tenke over hva de gir, fremfor å kjøpe alt de ser i leketøysbutikken. 

Anonymkode: 5ef0e...a9b

• Liker 4
Skrevet

Har aldri kjøpt ræl, men foreldrene har bedt alle begrense seg for lenge siden. De er også flinke til å komme med ønskelister. De er for små enda til å forstå hva penger er, senere kanskje. Barna er for små. 

Gir gjerne klær pluss en leke, men spør alltid foreldrene først. Er det julaften hender det at det er nok med klær, men det meste er avklart i familien på forhånd, hvem som gir hva. Jeg spør ikke alltid foreldrene først, men bruker å be om hint, størrelse på klær, hva osv. 

Hvis jeg bare skulle gitt penger, ville jeg også tatt de med på cafe og kino eller noe annet gøy når de blir gammel nok til å forstå. 

AnonymBruker
Skrevet

Proklamer at dere har opprettet BSU-konto til barnet og si at de gjerne kan gi gaver på den. De fleste besteforeldre ser fornuften i det. Du kan gjerne få poden til å si "jeg sparer til hus" også.

Anonymkode: f0473...0f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man ønske. Vi har to besteforeldre som gjerne har gitt penger, enten for at vi foreldre kunne kjøpe det som passer, eller spare pengene på sparekonto. 

Barnet er nå 18, og setter pris på penger på sparekonto.

Anonymkode: 7ee6f...52e

AnonymBruker
Skrevet

Penger til jul er en uting

Anonymkode: 6e331...49d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Jadzia skrev:

Vi har sagt det nå. Ungene har fått og fått og fått (eneste barnebarna på begge sider av familien) over flere år, og vi har akkurat stablet vekk over 100 liter leker som de hadde på rommet. De har fremdeles leker igjen altså, men nå orket vi ikke kaoset mer. Så nå har vi sagt at enten får de kjøpe klær, eller gi penger. De kan gi en liten leke så ungene føler de får noe som er stas, men heller legge pengene i en konto eller noe de har bruk for. 

Seriøst?

vær takknemlig for det dere får

Anonymkode: 6e53c...319

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...