Gå til innhold

Kjøpt hus - selger har ikke betalt kommunale avgifter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Logget inn på kommunens sider og sjekket «faktura». Der ligger det en faktura på kommunale avgifter på 3000 kr for april, mai og juni. 

Vi tok over huset 15 april. Så vi skal kanskje betale mesteparten av denne regninga? Ser den forfalt for 1 måned siden ... syns det er ekstremt dårlig av selger å ikke informere om dette og at han bare har driti i å betale den eller nevne det. 

Vårt første kjøp av hus og er ikke så inne i dette.. denne regninga står i hans navn, men den ligger under faktura på min side også.. 

har ikke fått noen regning tilsendt. Nå er det vel gebyrer osv også nå da? 

Kan kommunen kreve inn dette av meg? Regning har jo selgers navn på seg. 

Anonymkode: 4ee9b...767

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir ansvarlig for eiendommen, og utgifter som følger med den, fra overtakelsesdato. Kommunale avgifter er en ting som er vanlig å ta opp på kontraktsmøte. 

Hvis regninga er for april, mai og juni, er vel det logiske at selger kanskje håpet at overtakelsen skulle skje før april, slik at regningen kom til kjøper. Uansett kan det være at selger har betalt inn noe, men at hele beløpet fortsatt står der. Ring kommunen og spør hva restbeløpet er. 

For øvrig fikk jeg selv beskjed av kommunen at jeg skulle overse restbeløpet på min faktura, da eiendommen jeg solgte ikke lengre stod på meg, og det ble de nye eiernes ansvar. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Din feil at du ikke har sjekket opp før overtakelse. Dessverre.

Anonymkode: ebfe0...3da

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Siden du overtok huset 15. april så er det jo ikke riktig at selger skal betale regningen i hvert fall. Om han skal betale noe så er det vel ca. 1/6 av regningen, altså 500 kr for 1-14 april.
Det er et fillebeløp og jeg ville betalt hele regningen.

Anonymkode: 4614a...5f5

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt vanlig. Regningen følger eiendommen, ikke personen. Jeg hadde ikke orket å be om 500 kr, men du kan jo sende en melding og spørre. 

Anonymkode: 4e695...afa

• Liker 6
Skrevet

Norske kommuner har legalpant i alle eiendommer for kommunale skatter og avgifter. Det betyr at de har alle maktmidler (til og med tvangssalg) for å få pengene de har krevd, inkl renter og gebyr som jo drar seg voldsomt til i løpet av kort tid.

Uavhengig av alt - betal kommunen pengene den skal ha nå. Saken har ingen vinnere dersom fakturaen forblir ubetalt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å ringe kommunen fortest mulig og si at du ikke har fått regning fordi du nettopp har overtatt, men at du vil betale ASAP.

Anonymkode: bde31...138

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

Da jeg solgte hadde megler en sjekkliste som han gjennomgikk og på denne stod det også utestående kommunale avgifter. Her var det overtakelse med en måned igjen av kvartalet og jeg fikk da igjen fra kjøper for den siste måneden som en del av oppgjøret.

Jeg er helt enig i at selger her har vært sleip, men megleren har ikke gjort jobben sin.

AnonymBruker
Skrevet

Regningen er jo din, så klart? Det er jo du som bor der i april, mai og juni. Du kan så klart be om 500kr for de 15 dagene i april, men hadde selv droppet det.

Anonymkode: ac1a1...112

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regningen er jo din, så klart? Det er jo du som bor der i april, mai og juni. Du kan så klart be om 500kr for de 15 dagene i april, men hadde selv droppet det.

Men jeg har ikke fått noen regning? Regninga ble jo sendt til han 

Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Du får kontakte kommunen og be dem lage ny regning. For betale, det må du siden du står som eier i den perioden denne regningen gjelder. Du kan vente bare for å være vrang, eller betale før neste regning kommer med dobbelt beløp.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg solgte sameie-leilighet betalte ny eier for halve måneden, det var felleskostnader som jeg betalte den 1. den måneden, overtagelse var 15., og ny eier vippset meg halvparten, men det blir samme greia uansett. Be selger om å vippse 1/6. Rett skal være rett! 

Anonymkode: 88260...3f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, skjønner. Den burde han jo gitt deg om han har fått den. Men det er uansett din regning. Du får ringe kommunen, forklare at det har vært et eierskifte, og be dem om å sende deg en ny regning.

Hvordan vet du forresten at han har fått regningen? Det kan jo lett bli litt misforståelser på slikt når det skjer eierskifter. Kanskje endret han sin adresse for flere måneder siden? Kanskje har kommunen ventet på at ny eier skal bekreftes så de vet hvem de skal adressere regningen til?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regningen ble nok sendt rett før matrikkelen ble oppdatert med deg som eier av huset. Ikke engang kartverket kan klare å forutse at en eiendom får ny eier eller hva den nye eieren heter.

Dette ordner seg om du ringer kommunen på mandag og forklarer situasjonen og forteller at du vil betale den regningen i ditt navn umiddelbart.

Anonymkode: 6dd67...a87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke, så du trodde han betalte regningen for deg? Sånn ettersom du ikke etterspurte den?

Anonymkode: a388f...4c4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kjøpt/solgt hus flere ganger og det har aldri vært et tema. Dette har meglet ordnet i forbindelse med overdragelsen

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regningen ble nok sendt rett før matrikkelen ble oppdatert med deg som eier av huset. Ikke engang kartverket kan klare å forutse at en eiendom får ny eier eller hva den nye eieren heter.

Dette ordner seg om du ringer kommunen på mandag og forklarer situasjonen og forteller at du vil betale den regningen i ditt navn umiddelbart.

Anonymkode: 6dd67...a87

Regningen hadde jo frist den 20 og han flytta den 15.. han må jo ha fått den regninga 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regningen hadde jo frist den 20 og han flytta den 15.. han må jo ha fått den regninga 

Da flyttet han jo til og med før forfall. Hvorfor i all verden skulle han ha betalt den?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanskelig er det å betale, ringe tidligere eier å be han om å få tilbake de fattigsle 500 kronene da? Regninga er tilknytta eiendommen, så det hjelper ingenting å si at du ikke har fått regninga. Det er eiendommen som havner på tvangssalg om regninga ikk betales.

Anonymkode: 64086...ef2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da flyttet han jo til og med før forfall. Hvorfor i all verden skulle han ha betalt den?

Var det det som var poenget? Poenget er at han har fått regninga og ikke sagt ifra 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...