Gå til innhold

Hvordan takler jeg denne situasjonen? Beruset 17-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min på 17 år skulle på en grillkveld med noen venner i dag, og deretter til brygga og se på fyrverkeriet.

Vi dro selv på brygga for å se på, men ikke sammen med henne. Men hun spurte om å få sitte på hjem, noe hun selvfølgelig fikk lov til.

Me da vi møtte henne ved bilen, så vi at hun var tydelig beruset. Ikke full, men helt klart sterkt påvirket av alkohol. Vi nevnte ikke noe om det i bilen, og har ikke nevnt noe om det enda.

Hva gjør vi nå? Det er jo ikke veldig overraskende, det er tross alt 17.mai, men hun er jo ikke 18 helt enda. Det skal nevnes at hun drar aldri på fester ellers, er svært pliktoppfyllende og ikke den problem-typen i det hele tatt.

Anonymkode: 34abb...58a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spurt om hvorfor hun drakk. Om hun ikke er den "problem-typen" bør hun kanskje få nok en leksjon i hvordan gruppepress fungerer og at man bør stå i mot.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Wiskola skrev:

Jeg ville spurt om hvorfor hun drakk. Om hun ikke er den "problem-typen" bør hun kanskje få nok en leksjon i hvordan gruppepress fungerer og at man bør stå i mot.

Ja, men jeg vil ikke at det skal bli slik at hun ikke tør å ringe hjem dersom hun trenger henting eller annen hjelp hvis hun drikker alkohol ved en senere anledning.

• Liker 18
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg vil ikke at det skal bli slik at hun ikke tør å ringe hjem dersom hun trenger henting eller annen hjelp hvis hun drikker alkohol ved en senere anledning.

Den ser jeg - og det er kjempebra at du har den holdningen! :) Likevel synes iallfall jeg at du kanskje bør spørre litt om hvorfor hun gjorde det. Kan bare ha vært nysgjerrighet, og det er jo .. greit? Men om hun opplever å bli presset til å gjøre noe hun egentlig ikke vil er jo ikke det bra dét heller.

AnonymBruker
Skrevet

Som en 17 åring som selv holder det hemmelig for foreldrene mine hehe kan jeg se for meg at hun stoler mye på dere for å møte dere mens hun er beruset. Hvis dere vill ta det opp med henne er det viktig at dere ikke er sure eller kjefter fordi dere vill vell heller at hun ringer dere hvis hun noen gang er drita enn at hun sovner i ei grøft😅 fortell henne at dere var overrasket over at hun gjorde dette og spør kanskje hvorfor? Mest sannsynlig er det drikkepress (også er det jo utrolig gøy). Lykke til, ikke vær for hard mot henne, hun vil bare ha det gøy😊❤️

Anonymkode: c2e4e...535

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som en 17 åring som selv holder det hemmelig for foreldrene mine hehe kan jeg se for meg at hun stoler mye på dere for å møte dere mens hun er beruset. Hvis dere vill ta det opp med henne er det viktig at dere ikke er sure eller kjefter fordi dere vill vell heller at hun ringer dere hvis hun noen gang er drita enn at hun sovner i ei grøft😅 fortell henne at dere var overrasket over at hun gjorde dette og spør kanskje hvorfor? Mest sannsynlig er det drikkepress (også er det jo utrolig gøy). Lykke til, ikke vær for hard mot henne, hun vil bare ha det gøy😊❤️

Er vel ikke veldig sjovt om hun blir presset til å gjøre noe hun egentlig ikke vil.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet egentlig? 

Den problem typen? Hva er det? 

De fleste drikker vel alkohol før de er 18. Og hun er 18 om noen måneder. 

Jeg var den eneste i klassen min som ikke smakte alkohol før jeg var 18. 

Anonymkode: 28d5b...823

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Wiskola skrev:

Er vel ikke veldig sjovt om hun blir presset til å gjøre noe hun egentlig ikke vil.

Nei var ikke sånn jeg mente det, det var mere det at det er messt sannsynlig fordi hun føler på et drikke press, men hvis hun har gjort det før så er det enkelt å gjøre det igjen fordi det er gøy

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei var ikke sånn jeg mente det, det var mere det at det er messt sannsynlig fordi hun føler på et drikke press, men hvis hun har gjort det før så er det enkelt å gjøre det igjen fordi det er gøy

Det jeg sa fløy deg hus forbi, hva? Om hun blir presset til å gjøre noe hun ikke vil, så er jo sannsynligvis ikke noe hun vil synes er gøy. Men jaja. Hver sin lyst sa kjerringa.

Skrevet
1 minutt siden, Wiskola skrev:

Det jeg sa fløy deg hus forbi, hva? Om hun blir presset til å gjøre noe hun ikke vil, så er jo sannsynligvis ikke noe hun vil synes er gøy. Men jaja. Hver sin lyst sa kjerringa.

Tror nok heller hun mente det at hun kanskje får lyst til å drikke igjen fordi hun kanskje synes det var gøy å være berusa, ikke selve det å bli pressa.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste drikker før de er 18 år. Så lenge hun ikke lå i grøfta og var overstadig beruset så hadde jeg ikke laget en sak ut av det. Det er vel fint at hun turte å spørre om å få sitte på hjem når hun hadde drukket.

Anonymkode: d85a9...2b0

• Liker 8
Skrevet (endret)

Da min daværende 17 åring en gang i tiden kom hjem, for første gang full og veldig påseilet, men heldigvis fulgt av en kompis, gav jeg ham ( dagen etterpå) stort sett den samme moralpraten som jeg hadde gitt ham fra han var 12, hvilket var omtrent slik: 

Jeg vil ikke at du skal drikke, fordi du er under 18 og jeg vet at det kan skje veldig mye rart når folk drikker, men om du eller en av vennene dine, skulle bli påseilet, så vil jeg at du skal ringe hjem. Jeg vil også at dere må være nøye med å få venner hjem i sikkerhet og aldri la noen være alene, fordi det har skjedd at folk har frosset ihjel i grøftekanten, falt utfor kaia og druknet, dødd av alkoholforgiftning, blitt utsatt for noe kriminelt eller havnet i bråk på annen måte. 

Det har igrunn fungert greit. Han fulgte venner som hadde fått for mye hjem og var såpass edruelig da han var russ, at han ringte sin far, russenatta, for at de skulle få en venninne av ham hjem, fordi hun hadde fått alt for mye. 

Siden min generasjon var mye mer rølpete i den alderen, så er jeg relativt fornøyd med at han ventet til han var 17, men enda mer fornøyd med at hans generasjon, så ut til å ta mer ansvar for hverandre. 

Endret av absinthia
  • Liker 23
Skrevet
Akkurat nå, Qwerty55 skrev:

Tror nok heller hun mente det at hun kanskje får lyst til å drikke igjen fordi hun kanskje synes det var gøy å være berusa, ikke selve det å bli pressa.

Synes uansett ikke at gruppepress burde forsvares. Det er nå min mening, er veldig klar over at majoriteten er uenig med meg når det kommer til mitt syn på alkohol. :)

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Qwerty55 skrev:

Yes thank youu😊❤️

Skrevet

Bra at dere ikke tok det opp der og da, det hadde nemlig ikke hjulpet. Jeg ville rett og slett bare sagt helt rolig at dere så at hun hadde drukket i går og si at dere er veldig skuffet. Trenger ikke si noe mer. At hun har skuffet dere vil gå mer innpå henne enn kjefting, det preller nemlig av dem etter 5 min. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Wiskola skrev:

Synes uansett ikke at gruppepress burde forsvares. Det er nå min mening, er veldig klar over at majoriteten er uenig med meg når det kommer til mitt syn på alkohol. :)

Aaah, det var ikke det som var poenget. Jeg er enig i at gruppepress ikke skal forsvares, men poenget er at hun vil kanskje drikke igjen fordi hun synes det var gøy å være berusa, og derfor ikke trenger å bli pressa mer. Og derfor burde ikke foreldrene hennes bli sure, ettersom at det kan føre til at hun ikke tør å ringe hjem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Ella1 skrev:

Bra at dere ikke tok det opp der og da, det hadde nemlig ikke hjulpet. Jeg ville rett og slett bare sagt helt rolig at dere så at hun hadde drukket i går og si at dere er veldig skuffet. Trenger ikke si noe mer. At hun har skuffet dere vil gå mer innpå henne enn kjefting, det preller nemlig av dem etter 5 min. 

Eh, da tør hun jo hvertfall ikke å ringe hjem neste gang.

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, Ella1 skrev:

Jeg tror verken å kjefte eller å snakke om at man er skuffet er noen god ide. Da jeg var 17 år hadde en preken om skuffelse heller provosert meg, visst jo at foreldrene mine selv ikke var noen englebarn på den alderen.  De fleste 17-åringer drikker alkohol , mange starter lenge før det og sånn sett er de heldige at dette er første gang. Bedre med en åpen dialog om hva som kan skje når man drikker for mye, skape tillit slik at hun tør ringe foreldrene ev. den dagen hun er overstadig beruset og trenger hjelp til å komme seg trygt hjem. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

En 17 år gammel nordmann som drikker alkohol, dette er tegn på at dommedag er nær. Hva gjorde du når du var 17 TS, drakk du alkohol eller enda verre....hadde du sex?

Anonymkode: f7210...170

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ninsuss skrev:

Jeg tror verken å kjefte eller å snakke om at man er skuffet er noen god ide. Da jeg var 17 år hadde en preken om skuffelse heller provosert meg, visst jo at foreldrene mine selv ikke var noen englebarn på den alderen.  De fleste 17-åringer drikker alkohol , mange starter lenge før det og sånn sett er de heldige at dette er første gang. Bedre med en åpen dialog om hva som kan skje når man drikker for mye, skape tillit slik at hun tør ringe foreldrene ev. den dagen hun er overstadig beruset og trenger hjelp til å komme seg trygt hjem. 

Ja! 100% enig! Tror dette er den aller beste måten å gjøre det på! 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...