Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en dame i dag med en nydelig bunad jeg aldri har sett før. Så for meg ut som en form for Hardangerbunad, men jeg har et ganske utrent øye. Den har ikke samme farger som den vanlige Hardangerbunaden: stakken og vesten/livet var svarte med mest røde og hvite/lyse detaljer. Forkleet var også svart men med broderi i loddrette striper i hvitt og rødt med "stjerner" eller roser i et enkelt mønster nedover stripene. Den hadde belte, husker ikke om det var gull eller sølv. Noen som aner hvilken dette kan være? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne?

05C5FE11-9E9D-46EF-8994-FE2B8E16A387.png

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Kverrulanten skrev:

Denne?

Nei, men liknet kanskje litt! Bredere striper i forkleet med ganske store roser/stjerner. Ikke sånne "medaljonger" på livstykket.

• Liker 1
Skrevet

Hadde bunaden bringeduk og liknande belte som på biletet? Nordhordlandsbunaden kjem nemleg i utallege variasjonar på grunn av ulike band og mønster på belte. Søljene på livstykket er vanlegast, så dersom det ikkje var det så var det sannsynlegvis ein annan bunad. Søk opp vinterbunad Nordhordland så ser du om nokon liknar😊

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, B-Lee skrev:

Hadde bunaden bringeduk og liknande belte som på biletet? Nordhordlandsbunaden kjem nemleg i utallege variasjonar på grunn av ulike band og mønster på belte. Søljene på livstykket er vanlegast, så dersom det ikkje var det så var det sannsynlegvis ein annan bunad. Søk opp vinterbunad Nordhordland så ser du om nokon liknar😊

Ja, det var bringeduk på den. Når jeg googler tror jeg du kan ha rett, at det var en form for Nordhordland! Kunne bare ikke huske de tre søljene på livstykket. Takk! :) 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Luppa skrev:

Ja, det var bringeduk på den. Når jeg googler tror jeg du kan ha rett, at det var en form for Nordhordland! Kunne bare ikke huske de tre søljene på livstykket. Takk! :) 

Eg har Nordhordlandsbunad sjølv, men med raudt liv eller den me kallar festbunaden. Har derfor god kjennskap til Nordhordlandsbunad😊

• Liker 3
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Erdetmulig skrev:

(bilde)

Så ikke denne posten før nå! Ja, en slags variant av denne. Beltet var helt i sølv, ikke tekstil. Innbiller meg den var enda enklere i fargene også, ikke noe særlig grønt.

Edit: Kanskje ikke heelt lik likevel, mønsteret på forkleet var definitivt stjerner. Men må være en variant av Nordhordland.

Endret av Luppa
  • Liker 1
Skrevet

4 minutter siden, Luppa skrev:

Så ikke denne posten før nå! Ja, en slags variant av denne. Beltet var helt i sølv, ikke tekstil. Innbiller meg den var enda enklere i fargene også, ikke noe særlig grønt.

Edit: Kanskje ikke heelt lik likevel, mønsteret på forkleet var definitivt stjerner. Men må være en variant av Nordhordland.

Er Masfjordbunad 🙂

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Erdetmulig skrev:

Er Masfjordbunad 🙂

Hehe ok, har som sagt ikke helt fininnstilt blikk for dette. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...