AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #21 Skrevet 17. mai 2019 Jeg kan skjønne at ikke alle kan gå i bunadssko. Noen har ryggplager eller andre helseproblemer som gjør at de må velge andre sko. Men det verste jeg ser er jenter som er fullstendig oversminket i bunaden. For meg står bunaden for noe uskyldsrent og romantisk på en måte, noe naturlig. Og da blir det kræsj og harry når folk kliner på leppestift, falske øyevipper og div. Synes heller ikke det ser bra ut med solbriller til bunad. Men noen ganger har man ikke noe valg der. Anonymkode: 90321...dde 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #22 Skrevet 17. mai 2019 Vel, kanskje det er boots som passer føttene til denne jenten best? Hva vet vi? Jeg har ikke sjans i havet til å gå med bunadssko! Ingen varianter passer føttene mine skikkelig, så jeg går i joggesko for føttene skal jo ha det bra uansett hvilket klesplagg jeg går i! Noen ganger de grå, andre ganger grønne eller svarte, jeg har Bergensbunaden! «Bunadspolitiet» kan bare ta seg en bolle og holde godt kjeft når det kommer til skovalg! Store vesker kan de derimot få pirke på! Har man ikke tilhørende veske til bunaden bør man i det minste velge en nøytral veske som ikke er alt for stor! Anonymkode: 4e048...103 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. mai 2019 #23 Skrevet 17. mai 2019 Heller boots en alle de jeg ser går på sokkelesten med skoene i hånden fordi skoene er for jævlig å gå i...
Gjest Blondie65 Skrevet 17. mai 2019 #24 Skrevet 17. mai 2019 Jeg så en dame med espadrillos uten tå (oransje) til bunaden sin i dag. Men jeg sa ikke noe. For alt jeg vet var dette de eneste skoene hun hadde eller kunne gå i. Hvorfor skal jeg dømme? Jeg så også noen som hadde 17. mai sløyfer på bunaden. Det er helt ut, og ikke pent.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #25 Skrevet 17. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg må si at en del velger utrolig stygge sko til bunaden. Kjøper en skikkelig bunadsko så har en faktisk sko resten av livet, og velger en rett bunadsko så får en heller ikke gnagsår. Anonymkode: e49f3...fea Uenig! Jeg har et par dyre klaveness bunadsko, men føttene mine har endret seg etter graviditet, så de får jeg ikke på meg lenger. Kjøpte meg et par til 199 på skobutikken, fungerer flott & null gnagesår! Anonymkode: b532b...593
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #26 Skrevet 18. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Overhørte en samtale i dag hvor en jente ble tilsnakket av en eldre dame for å ha boots til Hallingdalsdrakten sin. Jenta svarte at skikkene kun gjelder bunader, men jeg tenkte i mitt stille sinn at det gjelder nasjonaldrakter generelt? Selges hos Husfliden med "retningslinjer" ergo "skal" de følges? I hvert fall slik det var tidligere.... ? Anonymkode: d49aa...e0a Det er noe av det frekkeste jeg har hørt. Det er jo som de eldre mennene som går rundt på Grünerlokke og skal tvinge hijab på jentene der. At ikke folk kan passe sine egne saker. Anonymkode: d4188...887 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #27 Skrevet 18. mai 2019 Ha ha ha..tilbragte dagen med å løpe etter min 6 åring. Ikke bunad nei, men langt luftig skjørt og joggesko. Fikk noen blikk på joggeskoa, av en dame som selv gikk med høye hæler. Sikkert misunnelig. Anonymkode: a19ab...43c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #28 Skrevet 18. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan skjønne at ikke alle kan gå i bunadssko. Noen har ryggplager eller andre helseproblemer som gjør at de må velge andre sko. Men det verste jeg ser er jenter som er fullstendig oversminket i bunaden. For meg står bunaden for noe uskyldsrent og romantisk på en måte, noe naturlig. Og da blir det kræsj og harry når folk kliner på leppestift, falske øyevipper og div. Synes heller ikke det ser bra ut med solbriller til bunad. Men noen ganger har man ikke noe valg der. Anonymkode: 90321...dde Oversminket, håret løst, solbriller, feil øredobber, sko m.m. Jeg synes det er greit at folk som ikke har peiling på dette, blir tilsnakket. Anonymkode: daeee...02c 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #29 Skrevet 18. mai 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, kanskje det er boots som passer føttene til denne jenten best? Hva vet vi? Jeg har ikke sjans i havet til å gå med bunadssko! Ingen varianter passer føttene mine skikkelig, så jeg går i joggesko for føttene skal jo ha det bra uansett hvilket klesplagg jeg går i! Noen ganger de grå, andre ganger grønne eller svarte, jeg har Bergensbunaden! «Bunadspolitiet» kan bare ta seg en bolle og holde godt kjeft når det kommer til skovalg! Store vesker kan de derimot få pirke på! Har man ikke tilhørende veske til bunaden bør man i det minste velge en nøytral veske som ikke er alt for stor! Anonymkode: 4e048...103 Du kan gå i enkle, svarte sko. Joggesko bruker en bare ikke til bunad. Anonymkode: daeee...02c 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #30 Skrevet 18. mai 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan gå i enkle, svarte sko. Joggesko bruker en bare ikke til bunad. Anonymkode: daeee...02c Nei, hvorfor skal jeg det? Jeg kjøper ikke andre sko når jeg har helt enkle og fine joggesko som passer helt perfekt! Anonymkode: 4e048...103 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #31 Skrevet 18. mai 2019 14 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg så en dame med espadrillos uten tå (oransje) til bunaden sin i dag. Men jeg sa ikke noe. For alt jeg vet var dette de eneste skoene hun hadde eller kunne gå i. Hvorfor skal jeg dømme? Jeg så også noen som hadde 17. mai sløyfer på bunaden. Det er helt ut, og ikke pent. Er det ut med 17 mai sløyfer? Dette har ikke jeg fått med meg. Hvor skal de med bunad ha 17 mai sløyfen hvis de fremdeles ønsker å bruke den? Jeg trodde tradisjonen med disse sløyfene var så inngrodd i den Norske folkesjela og var mye større enn bunadsbruken at dette overrasket meg. Men så har ikke jeg bunad heller, bare en skave festdrakt. Anonymkode: 76b14...cb4
Gjest Blondie65 Skrevet 18. mai 2019 #32 Skrevet 18. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ut med 17 mai sløyfer? Dette har ikke jeg fått med meg. Hvor skal de med bunad ha 17 mai sløyfen hvis de fremdeles ønsker å bruke den? Jeg trodde tradisjonen med disse sløyfene var så inngrodd i den Norske folkesjela og var mye større enn bunadsbruken at dette overrasket meg. Men så har ikke jeg bunad heller, bare en skave festdrakt. Anonymkode: 76b14...cb4 Jeg har ikke sagt at det er ut med 17. mai sløyfe. Men har du på deg bunad så har du allerede på deg nasjonaldrakt. 17. mai sløyfe er smør-på-flesk.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #33 Skrevet 18. mai 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Oversminket, håret løst, solbriller, feil øredobber, sko m.m. Jeg synes det er greit at folk som ikke har peiling på dette, blir tilsnakket. Anonymkode: daeee...02c Det er bare sykt. Hadde jeg sett eller hørt noen «tilsnakket noen» hadde jeg trodd de hadde permisjon fra psykiatrisk. Anonymkode: d4188...887 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #34 Skrevet 18. mai 2019 2 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg har ikke sagt at det er ut med 17. mai sløyfe. Men har du på deg bunad så har du allerede på deg nasjonaldrakt. 17. mai sløyfe er smør-på-flesk. Jeg har sløyfe som jeg bruker til bunaden min, den er hjemmelaget, og ikke en av disse masseproduserte greiene du får kjøpt over alt. Jeg har hatt den siden før jeg fikk bunaden min, og kommer ikke til å slutte å bruke den bare fordi en eller annen person på internet har et problem med det.. Jeg fester sløyfen på Capen til bunaden min, og der henger den helt fint, uten å forstyrre mønsteret som er på bunaden ellers. Har noen et problem med det, så er det faktisk noe de får takle selv, det er ikke mitt problem at du ikke takler at andre bruker sløyfe på bunaden sin. Anonymkode: 1ef61...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #35 Skrevet 18. mai 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes at det er trist at folk ikke klarer å følge bunadsreglene. Anonymkode: daeee...02c Ja, det er virkelig trist. Broren min tok livet av seg i fjor, men det som er trist er at folk ikke følger bunadsreglene. Skjerp deg. Anonymkode: 5929a...449 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #36 Skrevet 18. mai 2019 Jeg bruker sløyfe til bunaden min, har alltid gjort det og vil alltid gjøre det. I stedet for vonde bunadsko har jeg sorte Aurlandsko, de er nydelige å gå i, passer foten min perfekt og får aldri gnagsår. Går langt hver eneste 17.mai. Modellen jeg har produseres ikke mer, den har høyere hæl enn dagens utgaver. Anonymkode: 85ba9...552
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #37 Skrevet 18. mai 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Du kan gå i enkle, svarte sko. Joggesko bruker en bare ikke til bunad. Anonymkode: daeee...02c Nå ble det ikke bunad på meg i år, men det er bare joggesko jeg kan bruke nå. Jeg er nippet fra operasjon i foten... Anonymkode: a853a...39a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #38 Skrevet 18. mai 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er virkelig trist. Broren min tok livet av seg i fjor, men det som er trist er at folk ikke følger bunadsreglene. Skjerp deg. Anonymkode: 5929a...449 Noe kan være trist selv om annet er tristere. Anonymkode: a853a...39a 1
Måbarefåsiat... Skrevet 18. mai 2019 #39 Skrevet 18. mai 2019 For meg er det utenkelig å ikke ha korrekt farge på strømper eller å ikke bruke sløyfe på 17.mai. Men å snakke og korrigere fremmede, ville jeg aldri funnet på.
Absol Skrevet 18. mai 2019 #40 Skrevet 18. mai 2019 Bunad er litt som kjole i bryllup. Du tar bare ikke på deg en fotsid, hvit kjole og tropper opp i bryllupet. Ei heller en kort, utringet, brannbilrød kjole med cutouts...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå