AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #1 Skrevet 17. mai 2019 Overhørte en samtale i dag hvor en jente ble tilsnakket av en eldre dame for å ha boots til Hallingdalsdrakten sin. Jenta svarte at skikkene kun gjelder bunader, men jeg tenkte i mitt stille sinn at det gjelder nasjonaldrakter generelt? Selges hos Husfliden med "retningslinjer" ergo "skal" de følges? I hvert fall slik det var tidligere.... ? Anonymkode: d49aa...e0a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #2 Skrevet 17. mai 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overhørte en samtale i dag hvor en jente ble tilsnakket av en eldre dame for å ha boots til Hallingdalsdrakten sin. Jenta svarte at skikkene kun gjelder bunader, men jeg tenkte i mitt stille sinn at det gjelder nasjonaldrakter generelt? Selges hos Husfliden med "retningslinjer" ergo "skal" de følges? I hvert fall slik det var tidligere.... ? Anonymkode: d49aa...e0a Oj! Hvor mye må man betale i bot for å ikke følge retningslinjene? Anonymkode: 3d92d...c8f 23
solmåneogstjerner Skrevet 17. mai 2019 #3 Skrevet 17. mai 2019 Herregud. Gå som dere vil alle sammen. Å gi 'tilsnakk' til fremmede folk på den måten, da fortjener man saftig tilsnakk tilbake! 12
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #4 Skrevet 17. mai 2019 Passe sine egne saker, eller heller bry seg når det faktisk betyr noe. Anonymkode: a834b...49d 8
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #5 Skrevet 17. mai 2019 Skal innrømme at jeg tenker mitt når jeg ser fremmede som har "uvanlig" tilbehør til bunaden sin, men jeg sier ikke ifra om det til fremmede mennesker. Anonymkode: 7d4df...9c8 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #6 Skrevet 17. mai 2019 Jeg gikk med joggesko i dag. Men husfliden selger jo faktisk støvler Anonymkode: a853a...39a
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #7 Skrevet 17. mai 2019 I dag gikk jeg i en kort, hvit kjole med dyp utringning og jeg ELSKET det! Det var så ufattelig varmt, og denne kjolen reddet den lange dagen i alt fra barnetog til grillings senere på dagen. Fikk MANGE blikk, hvem virkelig... hvis dere ikke har noe bedre å fokusere på/tenke på/gjøre på 17 mai enn å kritisere andres valg av klesplagg så syntes jeg direkte synd på dere. KOSA MEG ASS Anonymkode: 5f802...147 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #8 Skrevet 17. mai 2019 Har ikke folk annet å bekymre seg over? Så ei med bunad og hanekam og Dr martins. Helt ok. Anonymkode: 1e1bc...bfa 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #9 Skrevet 17. mai 2019 Vel, jeg må si at en del velger utrolig stygge sko til bunaden. Kjøper en skikkelig bunadsko så har en faktisk sko resten av livet, og velger en rett bunadsko så får en heller ikke gnagsår. Anonymkode: e49f3...fea 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #10 Skrevet 17. mai 2019 Vi bor i et fritt land. Enhver kan velge fottøy uten å bli straffeforfulgt. Heldigvis. Skal heretter gå i Buffalo sko. På trass. Anonymkode: 0475f...a43 14
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #12 Skrevet 17. mai 2019 Synes at det er trist at folk ikke klarer å følge bunadsreglene. Anonymkode: daeee...02c 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #13 Skrevet 17. mai 2019 Så regner med alle de som er bunadspoliti går HELT korrekt? Ikke løst hår, ikke sminke, ikke solbriller og strømper i riktig farge? Anonymkode: e0c71...f09 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #14 Skrevet 17. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Synes at det er trist at folk ikke klarer å følge bunadsreglene. Anonymkode: daeee...02c Trist? Jeg er etnolog, faktisk. Anonymkode: 2e256...1d9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #15 Skrevet 17. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så regner med alle de som er bunadspoliti går HELT korrekt? Ikke løst hår, ikke sminke, ikke solbriller og strømper i riktig farge? Anonymkode: e0c71...f09 Så klart Anonymkode: c7fe5...594 4
Søgni Skrevet 17. mai 2019 #16 Skrevet 17. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes at det er trist at folk ikke klarer å følge bunadsreglene. Anonymkode: daeee...02c Jo, men uansett, det er et stykke derifra til det å gi fremmede tilsnakk i offentligheten, på en festdag, hvor de sikkert har pynta seg så godt de kan eller slik de mener er pent? 7
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #17 Skrevet 17. mai 2019 Jeg kunne aldri ha sagt direkte til en person at de har feil tilbehør til bunaden. Men jeg så mye rart i dag da jeg var i Oslo. Hvite joggesko til bunad med svart skjørt. Digre øyevipper som så ut som syke insekter, og voldsomme duckface-lips. Fake, stor LV-veske til vakker Telemarksbunad. Anonymkode: a3a8e...94c 12
missy_miss Skrevet 17. mai 2019 #18 Skrevet 17. mai 2019 Jeg er pro tradisjoner og synes man skal kle seg ordentlig når man først har på seg bunad. Har til og med på skautet når jeg bruker bunad. Anbefalingene som står på Husfliden sine sider gjelder jo bunader og drakter som hører inn under nasjonaldrakter, så jeg synes at så lenge det selges der hvor bunader selges og det står beskrivelse til så gjelder det "bunadspolitiet" mente. Dvs også Helgedrakten til Hallingdal som det trolig spørres om her. Selvfølgelig er det ikke alle det passer for å gå i bunadsko, men hold det innenfor diskret og sort i det minste. 🙄 10
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #19 Skrevet 17. mai 2019 3 minutter siden, missy_miss skrev: Jeg er pro tradisjoner og synes man skal kle seg ordentlig når man først har på seg bunad. Har til og med på skautet når jeg bruker bunad. Anbefalingene som står på Husfliden sine sider gjelder jo bunader og drakter som hører inn under nasjonaldrakter, så jeg synes at så lenge det selges der hvor bunader selges og det står beskrivelse til så gjelder det "bunadspolitiet" mente. Dvs også Helgedrakten til Hallingdal som det trolig spørres om her. Selvfølgelig er det ikke alle det passer for å gå i bunadsko, men hold det innenfor diskret og sort i det minste. 🙄 Dette. Anonymkode: daeee...02c 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #20 Skrevet 17. mai 2019 5 minutter siden, missy_miss skrev: Jeg er pro tradisjoner og synes man skal kle seg ordentlig når man først har på seg bunad. Har til og med på skautet når jeg bruker bunad. Anbefalingene som står på Husfliden sine sider gjelder jo bunader og drakter som hører inn under nasjonaldrakter, så jeg synes at så lenge det selges der hvor bunader selges og det står beskrivelse til så gjelder det "bunadspolitiet" mente. Dvs også Helgedrakten til Hallingdal som det trolig spørres om her. Selvfølgelig er det ikke alle det passer for å gå i bunadsko, men hold det innenfor diskret og sort i det minste. 🙄 Er også enig i dette. For meg har dette noe å gjøre med å holde norske tradisjoner og kulturhistorie i hevd. Jeg syns det virker barnslig å drive med denne protesten mot "bunadspolitiet", bare for å hevde et eller annet dårlig poeng. Anonymkode: 88cb2...91b 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå