Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. :)

Jeg har vært på intervju og fikk jobben! Jeg var litt i tvil når jeg søkte, men tenkte at jeg bare måtte prøve og evt. tenke gjennom det hvis jeg fikk den.

Jeg er 25 år gammel og har vært ferdig utdannet i 3 år. Jeg har arbeidet nåværende jobb i 6 år. Først som vikar, og deretter fast ansatt siden jeg var ferdig utdannet.

Jobben jeg har har vært min eneste ordentlige jobb. Jeg trives veldig godt der, og har verdens beste kollegaer. Problemet er bare at jeg ikke får brukt kompetansen min på samme måte som jeg får på stedet jeg har fått tilbud om. Jeg får ikke utviklet meg faglig og går rundt med en tanke om at jeg har akkurat samme arbeidsoppgaver som kollegaene mine som har annen utdanning. (Jobben er i helsevesenet).

Jeg er som sagt veldig glad i både jobben og kollegene mine. Jeg er trygg og vet akkurat hva jeg skal gjøre og har gode rutiner. Er redd jeg kommer til å angre om jeg tar den andr jobben. Veldig mulig jeg kommer til å trives der, men aner ikke hvem som arbeider der og hvordan de er.. Den nye jobben er mer relevant for min utdanning.

Hva hadde dere gjort??

Anonymkode: 2a82d...55a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør bytte jobb hvis og utvikle deg faglig. Det er veldig dumt å stagnere mens du er ung. Da er det vanskelig å komme tilbake til faget senere. De fleste arbeidsplasser er hyggelige. 😊

Anonymkode: b7fd1...bb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke bytt jobb. Vil du virkelig bytte trivsel mot lønn? Jeg gjorde det og angret som bare det. For all del, bør du ta det opp med nåværende sjef slik at du får muligheten til å utvikle i den jobben du har nå.

Anonymkode: d29af...227

Skrevet

Får du mer i lønn? Det er vel en relevant faktor i det hele. 

Selv ville jeg gjort det fordi mulighetene for å utvikle seg i jobben er et viktig aspekt for meg. Du får utviklet deg personlig, gått utenfor din comfortsone og kunne utvidet dine muligheter. Om jeg selv ikke får utfordringer og mulighet til å jobbe meg opp og frem blir det som at den samme dagen skal stå på repeat hele livet mitt. Ville ikke latt frykten for det ukjente stoppet meg i å ta i mot en mulighet. Ikke vær redd for det ukjente fordi det er essensen i selve livet. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som sagt veldig glad i både jobben og kollegene mine. Jeg er trygg og vet akkurat hva jeg skal gjøre og har gode rutiner. Er redd jeg kommer til å angre om jeg tar den andr jobben. Veldig mulig jeg kommer til å trives der, men aner ikke hvem som arbeider der og hvordan de er.. Den nye jobben er mer relevant for min utdanning.

Jeg er mye eldre en deg, gikk i en jobb som var trygg og god. Søkte en ny  jobb og var ekstremt usikker på om jeg skulle gjøre det. Mye bedre lønn og mye mer ansvar. Fikk jobben og sa ja, har ikke angret et sekund på det. Hektisk periode til å begynne med, mye og sette seg inn i og nye rutiner. Gikk 2 mnd så var det som jeg hadde gjort dette lenge :)  Men du må selv vurdere din situasjon. Søke nye utfordringer føler jeg er et must hele tiden, tror jeg kommer til å gjøre det helt frem mot pensjonsalder faktisk.

Skrevet

Har du mulighet til å søke permisjon fra jobben du allerede har? Feks et år, så får du prøvd deg ut i den nye før du sier "gamlejobben" helt fra deg.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Menchit skrev:

Har du mulighet til å søke permisjon fra jobben du allerede har? Feks et år, så får du prøvd deg ut i den nye før du sier "gamlejobben" helt fra deg.

Det er bare å hive seg i det og drite i gamlejobben. Får man ny jobb er man attraktiv på arbeidsmarkedet og kan søle andre jobber om man skulle angre. Gro fast et sted er greit om man nærmer seg pensjonsalder, de som er yngre må søke utfordringer og videreutvikling. Ikke for ofte! Men et par ganger i livet iallefall. Ellers vil man bare angre på at man lot muligheten gå fra seg.

Jeg har skiftet  7 ganger frem til idag, og tatt store steg lønnsmessig og ikke minst mer og mer spennende jobb med mer og mer ansvar. Rett og slett digg! Selv om med bedre lønn og mer ansvar følger det automatisk mer arbeid og krav om kvalitet. Det er min erfaring iallefall. Digger krav til kvalitet, frister som skal holdes og komplekse problemstillinger som skal løses. Av og til blir man helt matt :) Men jobber bare videre og finner de rette løsningene.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg er utdannet sykepleier, og lønnen vil være den samme da begge stedene er i kommunen. Kommer kanskje til å tjene litt bedre i den nye jobben, pga. litt annerledes turnus. Begge stillingene er 100%.

Jeg er ansatt sykepleier der jeg jobber, men pasientene er såpass "friske" fysisk at jeg ikke får brukt så mye av faget mitt bortsett fra utlevering av medisiner, insulin og en crp/urinprøve i ny og ne.. og dette er jo noe nesten alle ansatte med medisinkurs kan gjøre. Pasientene er i hovedsak psykisk syke, så får jo brynt meg litt på det. Føler ikke jeg har så mye mer å lære der.

Den andre jobben har pasienter som er mer pleietrengende, og mer "sykepleieoppgaver". 

Men så er jeg veldig glad i den jobben jeg har som sagt! Er et veldig godt arbeidsmiljø og jeg gleder meg faktisk til å gå på jobb etter en periode med fri.. så dette er vanskelig!!

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen! :)

Jeg er utdannet sykepleier, og lønnen vil være den samme da begge stedene er i kommunen. Kommer kanskje til å tjene litt bedre i den nye jobben, pga. litt annerledes turnus. Begge stillingene er 100%.

Jeg er ansatt sykepleier der jeg jobber, men pasientene er såpass "friske" fysisk at jeg ikke får brukt så mye av faget mitt bortsett fra utlevering av medisiner, insulin og en crp/urinprøve i ny og ne.. og dette er jo noe nesten alle ansatte med medisinkurs kan gjøre. Pasientene er i hovedsak psykisk syke, så får jo brynt meg litt på det. Føler ikke jeg har så mye mer å lære der.

Den andre jobben har pasienter som er mer pleietrengende, og mer "sykepleieoppgaver". 

Men så er jeg veldig glad i den jobben jeg har som sagt! Er et veldig godt arbeidsmiljø og jeg gleder meg faktisk til å gå på jobb etter en periode med fri.. så dette er vanskelig!!

Men, du søkte den jobben du nå har fått tilbud om? 

Det var vel en grunn til at du søkte jobben? Har den grunnen nå blitt borte?

Anonymkode: 9c873...403

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så du får potensielt minimalt bedre lønn og mye mer ansvar. du vet jo statistikken med sykepleiere og hvor raskt de blir utbrente fordi de har for mye å gjøre. Ville muligens revurdert om det eneste du får er mer ansvar som ikke står i samsvar med lønnen du får utbetalt. 

Hva tenker du at du vil sitte igjen med på sikt om du takker ja? jeg ville uansett forhandlet lønn til deg selv. ikke vits å ta til takke med det minimale uten å prøve

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte lurt å bytte jobb etter rundt fem år, så jeg vil råde deg til å ta sjansen. "Lang og tro tjeneste" tiden er forbi, og man vinner ikke noe på å bli i samme jobb i lang tid. Selv om du ikke føler deg som et karrieremenneske, er det lurt å tenke litt taktisk på jobbutvikling. En ny jobb vil eventuelt gi deg flere muligheter i fremtiden, fordi du får bredere erfaring.

Aller best er det om du kan søke permisjon, så du har muligheten til å gå tilbake til din nåværende jobb, om arbeidsforholdene på nytt sted ikke er ok.

Anonymkode: afeb5...7b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...