AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #1 Skrevet 17. mai 2019 Jeg har forelsket meg helt i Georginer! Så utrolig mange flotte varianter... 😍 Det jeg lurer på er, jeg ser de selges som én knoll. Hvor mye blir det i blomster? Blir det store klaser? Hvilke andre sorter blomster er fine å plante sammen med georginer slik at de blomster til forskjellige tidspunkt? Anonymkode: 3f90f...3d1
Million Skrevet 17. mai 2019 #2 Skrevet 17. mai 2019 (endret) Georginer kan ha ulikt antall blomster pr knoll, og de blir gjerne større for hvert år man har dem. De tåler ikke en norsk vinter i bakken ute, så man må grave dem opp og oppbevare dem tørt og kjølig i vinterhalvåret. En kald kjeller eller frostfri garasje er ok. Mørkt. Pakk inn i tørr torv eller avispapir, legg i en pappeske (ikke i plast). Jeg hadde noen georginer som ble gigantiske. Det er utrolig flotte blomster på mange. De kan bli ganske høye (mine var ca nesten en meter) noen av dem. De jeg hadde fikk imidlertid en annen farge enn pakken med knoller opplyste. Tror det er mye feilsorteringer ute og går på løk og knoller. Bestilte f.eks. hvite liljer og fikk lilla istedet. Georginer liker, som løkplanter og knollplanter flest, en jord som er godt drenerende. Stående vann eller fuktighet over tid vil føre til at knollene kan råtne. I tillegg krever de veldig mye næring. Det koster mye næring å få så store og flotte blomster, så pøs på med flytende næring og kompost. PS! Jeg husker dahlia blomstrer sent på sommeren og helt til det ble for kaldt. Se etter blomster som blomstrer tidlig om du vil ha andre blomster som blomstrer tidligere. Bare spør på plantesenteret. Endret 17. mai 2019 av Million
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #3 Skrevet 17. mai 2019 Takk for mye god informasjon! Har skjønt det er litt mer arbeid med georginer, men det tror jeg så absolutt de er verdt. Jeg har lest at de får nye blomster om man skjærer av til snittblomster innimellom, så da er det jo en bonus der. Jeg har tenkt å plante i paller eller mest sannsynlig krukker. De må uansett inn til vinteren. Eneste problemet er at kjelleren her er en ganske varm borettslagskjeller. Varmen er pga varmtvannet som går gjennom alle bodene, til oppvarming av boenhetene. Men det er iallefall tørre kjellere. Jeg får prøve meg frem litt. Dette gleder jeg meg til! Anonymkode: 3f90f...3d1
skrue Skrevet 18. mai 2019 #4 Skrevet 18. mai 2019 Bør alltid klippe vekk visne blomster. Dahlia vil da sette nye og det gjør den helt til frosten kommer. Er derfor et poeng å fordrive dem inne slik at blomstringen starter så tidlig som mulig. 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:00 #5 Skrevet torsdag kl 17:00 Noen som vet om noen bra dahlia forumer? Vil sanke frø og krysspolinere 😊 Anonymkode: 3e746...609
skrue Skrevet torsdag kl 17:49 #6 Skrevet torsdag kl 17:49 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Noen som vet om noen bra dahlia forumer? Vil sanke frø og krysspolinere 😊 Anonymkode: 3e746...609 Tenker det er endel på Facebook. Uansett, for noen år siden oppdaget jeg at jeg hadde glemt å klippe vekk en blomst og det ble stående og lage frø. Jeg har fått to veldig fine varianter fra de frøene som jeg har tatt vare på. Så, jeg tenker du i grunnen like greit kan teste ut frø fra planter du har nå. Dahlia har stor variasjon fra frø. Jeg sår alltid hvert år noen frø fra en blandingfrøpakke om jeg ikke har egne frø. Veldig ofte er det en plante jeg har lyst å ta vare på som knoller.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:58 #7 Skrevet torsdag kl 17:58 Kan anbefale den norske nettbutikken, Garden Living. De har masse knoller og frø til Georginer. Har svær hage, sår masse blomster, og kjøper alt derfra. Har gjort det i mange år, og er veldig fornøyd. Vil også anbefale å "samle på" Gladioler. Nydelige 🙂. Graver opp løker som på Georginene, og overvintrer. Bor i nord, og har Georginer i drivhus i en mnd ca før de plantes ut. Tåler jo ingenting frost. Anonymkode: 0f299...beb 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:00 #8 Skrevet fredag kl 13:00 Er det noen som vet om ferdige georginer man kan kjøpe nå på hagesentre? Synes det er umulig å søke seg fram, får jo bare opp knoller og frø, og det er alt for sent i år. Har noen georginer jeg gravde opp i fjor, men er egentlig ute etter noen med flere farger i, og de jeg har funnet er bare en farge. Jeg liker helst pompon eller ball, og jeg har de kun i Potter, for mannen vil ikke ha noen blomsterbed. Anonymkode: 3e746...609
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:04 #9 Skrevet fredag kl 13:04 Jeg har nå: Golden torch, Rocco og Wizard of Oz. I fjor fulgte jeg råd på nettet om å klippe de ned tidlig for mer og full blomstring, men ja, det vil jeg ikke anbefale, fikk ikke en eneste blomst i fjor. Så jeg ble litt skuffa over at Rocco planten min, som kom i blomst først i år, var det veldig små blomster på 😄 Anonymkode: 3e746...609
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:58 #10 Skrevet fredag kl 15:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen som vet om ferdige georginer man kan kjøpe nå på hagesentre? Synes det er umulig å søke seg fram, får jo bare opp knoller og frø, og det er alt for sent i år. Har noen georginer jeg gravde opp i fjor, men er egentlig ute etter noen med flere farger i, og de jeg har funnet er bare en farge. Jeg liker helst pompon eller ball, og jeg har de kun i Potter, for mannen vil ikke ha noen blomsterbed. Anonymkode: 3e746...609 De hadde en god del i forskjellige størrelser på Blomsterkroken og et par små slitne på Europris i dag. Plantehallen hadde også tidligere i uka. Anonymkode: 5d4bf...41c
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:35 #11 Skrevet fredag kl 17:35 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det noen som vet om ferdige georginer man kan kjøpe nå på hagesentre? Synes det er umulig å søke seg fram, får jo bare opp knoller og frø, og det er alt for sent i år. Har noen georginer jeg gravde opp i fjor, men er egentlig ute etter noen med flere farger i, og de jeg har funnet er bare en farge. Jeg liker helst pompon eller ball, og jeg har de kun i Potter, for mannen vil ikke ha noen blomsterbed. Anonymkode: 3e746...609 Er veldig mange hagesenter i Norge... Du må nesten bare ringe eller sjekke instagrammen til de nærmest deg. Anonymkode: 2ecd9...811
skrue Skrevet fredag kl 17:54 #12 Skrevet fredag kl 17:54 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har nå: Golden torch, Rocco og Wizard of Oz. I fjor fulgte jeg råd på nettet om å klippe de ned tidlig for mer og full blomstring, men ja, det vil jeg ikke anbefale, fikk ikke en eneste blomst i fjor. Så jeg ble litt skuffa over at Rocco planten min, som kom i blomst først i år, var det veldig små blomster på 😄 Anonymkode: 3e746...609 Fungerer å toppe plantene, men det må gjøres tidlig. Jeg gjør det bare på dahlia jeg sår fordi de bare får en hovedgren fra frøet. De som startes fra knoller får gjerne flere grener fra knollen og da synes jeg det ikke er like mye vits. Uansett, jeg sår midt i februar og topper i slutten av mars. Klipper over 3. bladpar. Det forsinker planten, men vil normalt tvinge fram to sideskudd og dermed en tettere plante. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå