Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Dahlia/Georginer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forelsket meg helt i Georginer! Så utrolig mange flotte varianter... 😍

Det jeg lurer på er, jeg ser de selges som én knoll. Hvor mye blir det i blomster? Blir det store klaser? Hvilke andre sorter blomster er fine å plante sammen med georginer slik at de blomster til forskjellige tidspunkt?

Anonymkode: 3f90f...3d1

Skrevet (endret)

Georginer kan ha ulikt antall blomster pr knoll, og de blir gjerne større for hvert år man har dem. De tåler ikke en norsk vinter i bakken ute, så man må grave dem opp og oppbevare dem tørt og kjølig i vinterhalvåret. En kald kjeller eller frostfri garasje er ok. Mørkt. Pakk inn i tørr torv eller avispapir, legg i en pappeske (ikke i plast).

Jeg hadde noen georginer som ble gigantiske. Det er utrolig flotte blomster på mange. De kan bli ganske høye (mine var ca nesten en meter) noen av dem. 

De jeg hadde fikk imidlertid en annen farge enn pakken med knoller opplyste. Tror det er mye feilsorteringer ute og går på løk og knoller. Bestilte f.eks. hvite liljer og fikk lilla istedet.

Georginer liker, som løkplanter og knollplanter flest, en jord som er godt drenerende. Stående vann eller fuktighet over tid vil føre til at knollene kan råtne. I tillegg krever de veldig mye næring. Det koster mye næring å få så store og flotte blomster, så pøs på med flytende næring og kompost.

PS! Jeg husker dahlia blomstrer sent på sommeren og helt til det ble for kaldt. Se etter blomster som blomstrer tidlig om du vil ha andre blomster som blomstrer tidligere. Bare spør på plantesenteret.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mye god informasjon! Har skjønt det er litt mer arbeid med georginer, men det tror jeg så absolutt de er verdt. Jeg har lest at de får nye blomster om man skjærer av til snittblomster innimellom, så da er det jo en bonus der. 

Jeg har tenkt å plante i paller eller mest sannsynlig krukker. De må uansett inn til vinteren. Eneste problemet er at kjelleren her er en ganske varm borettslagskjeller. Varmen er pga varmtvannet som går gjennom alle bodene, til oppvarming av boenhetene. Men det er iallefall tørre kjellere. 

Jeg får prøve meg frem litt. Dette gleder jeg meg til!

Anonymkode: 3f90f...3d1

Skrevet

Bør alltid klippe vekk visne blomster. Dahlia vil da sette nye og det gjør den helt til frosten kommer. Er derfor et poeng å fordrive dem inne slik at blomstringen starter så tidlig som mulig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...