Gå til innhold

Spesielle bunader

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg synes bunader er nydelige. Mange synes de litt spesielle ikke er så pene. Så jeg tenkte dette kunne være en tråd for de bunadene du synes er for spesielt interesserte. Jeg synes de er de fineste. Vi vurderer sterkt bunad her men de eneste to bunadene vi kunne ha kjøpt oss er østerdalsbunaden den er skikkelig fin i manne versjon men ikke i dame versjon. Eller nedre Buskerud bunaden. Den har jeg skjønt at mange synes er mindre pen. Så kom med masse bilder av bunader dere er litt fascinert over:) 

Anonymkode: 5ea03...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Omtrent alle menn i min familie og storfamilie har den herrebunaden. Sååå fin. 

Fascinasjon har lite med valg av bunad å gjøre for min del. Det er familiebånd som bestemmer. Jeg har denne fra Østerdalen, den heter Marie Aaen bunad.

0AA0BD2D-255C-490E-AF77-02CD86930C37.jpeg

462400E3-8882-4E3E-8308-324CB2595E63.jpeg

59B28F65-9221-40E7-93FE-887BBB853A21.jpeg

1D5DCF33-894E-484A-B6BD-B9305CBBD68F.jpeg

3ADF7789-22EA-44FC-A25F-CCEFD7A84EE7.jpeg

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller nedre Buskerud bunaden. Den har jeg skjønt at mange synes er mindre pen. Så kom med masse bilder av bunader dere er litt fascinert over:) 

Hva er galt med Nedre Buskerud bunaden? Jeg syns den er fin. Ikke en spesiell bunad, men den er i hvert fall ikke stygg. 

Anonymkode: 934d4...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det lurer jeg på og. Nedre Buskerudbunaden er jo nydelig:

Relatert bilde

Anonymkode: 6b967...883

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes Hallingdal og Setesdal er veldig spesielle (og ikke er spesielt fine bunader). Har diskutert dette med en del personer, og de fleste er enige med meg der. 

image.png.bdde76f59423b8b091db8d22f9f08b87.png

image.thumb.png.c5e1a31f1a1eb53ee3f6208400146b58.png 

Synes Setesdal er utrolig lite flatterende. Selv pene mennesker ser merkelige ut i denne bunaden. 

Anonymkode: 7a9b0...e94

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Relatert bilde

Jeg er enig. Synes ikke buskerud-bunaden kan karakteriseres som spesiell. Jeg synes ikke den er spesielt nydelig, men helt ordinær. Ligner på mange bunader rundt om i landet, den skiller seg ikke særlig ut.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle åmlibunadene er nydelige, og slår ett slag for samekoftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes Hallingdal og Setesdal er veldig spesielle (og ikke er spesielt fine bunader). Har diskutert dette med en del personer, og de fleste er enige med meg der. 

Synes Setesdal er utrolig lite flatterende. Selv pene mennesker ser merkelige ut i denne bunaden. 

Hæh? Ingen av bunadene er tilpasset dagens motebilde. De fleste av dem er rekonstruksjoner basert på gammel draktskikk i området de kommer fra. 

Hvis det er viktigere å være 'in' etter dagens motebilde så kjøper du deg noe annet enn en bunad. Og velger du bunad bare etter hvilken bunad som er fineste i en avstemning det året, eller den du liker best fordi du synes du ser finest ut i den, så må du regne med å stå der som en dumstut når folk i samme bunad spør deg hvor i det distriktet du kommer fra.

Anonymkode: e4c28...67e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæh? Ingen av bunadene er tilpasset dagens motebilde. De fleste av dem er rekonstruksjoner basert på gammel draktskikk i området de kommer fra. 

Hvis det er viktigere å være 'in' etter dagens motebilde så kjøper du deg noe annet enn en bunad. Og velger du bunad bare etter hvilken bunad som er fineste i en avstemning det året, eller den du liker best fordi du synes du ser finest ut i den, så må du regne med å stå der som en dumstut når folk i samme bunad spør deg hvor i det distriktet du kommer fra.

Så vidt jeg leser så sier vel ikke vedkommende noe av dette?? Hun sier de er  veldig spesielle og ikke spesielt pene.

Anonymkode: bbeca...658

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig. En bunad skal ikke velges ut fra hvilken som er finest. Jeg syns det er så teit at mange velger feks beltestakken fordi den er så fin uten å ha et eneste familiemedlem som noen gang har satt sine ben i Telemark.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekonstruert kvinnebunad fra Fusa. 

A little too much, synes jeg.

Fusabunad.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
58 minutter siden, Bingo Bongo skrev:

Rekonstruert kvinnebunad fra Fusa. 

A little too much, synes jeg.

Fusabunad.jpg

Disse var kjempefine synes jeg. Får meg til å tenke på litt mere «østlige» drakter. For eksempel afghanske 

D8202EE8-3F00-45A8-A21D-83DB9E6BC513.jpeg

24CE31A9-C564-4176-BD48-4C6C1271301F.jpeg

Anonymkode: ef0da...e0e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg syns Setesdal er utrolig kul og at alle ser søte ut. Skulle ønske jeg hadde noe som minnet om den.

Anonymkode: 76711...160

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Relatert bilde

Jeg gjetter på at folk syns den er for mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjetter på at folk syns den er for mørk.

Kan hende de synes det. Men ellers har jeg inntrykk av at folk liker best de bunadene som har ekstra bling og mønster (typ Øst-Telemarkbunad). Men jeg har med årene blitt mer og mer glad i de enkle bunadene. De med fine linjer og ikke for mye mønstre i liv og forkle som slår hverandre i hel. Var veldig fin og enkel knappe- og belteløsning på Nedre Buskerudbunaden, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at vi kan se ting så forskjellig :) Jeg synes disse er blant de aller kuleste, sånne som man virkelig stopper opp og legger merke til. Du ser at de er ordentlig gamle og i ubrutt tradisjon - ikke som de kjedelige svarte/blå bunadene med anonyme blomsterbroderier som det florerer av på 17. mai. 

Særlig Setesdalsbunaden er "wow" for meg (særlig med skautet til). For meg er ikke bunad noe man ifører seg for å nødvendigvis være klassisk lekker eller nedtonet, det kan man være de andre 364 dagene i året - i en bunad vil jeg se imponerende håndverk, interessant historie og noe særegent.

Skulle gjerne hatt en tippoldefar fra Setesdalen, Hallingdal eller Voss, men har dessverre ikke klart å oppdrive noen :fnise: 

Anonymkode: 5cc99...05c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 18.5.2019 den 12.27, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med Nedre Buskerud bunaden? Jeg syns den er fin. Ikke en spesiell bunad, men den er i hvert fall ikke stygg. 

Vet ikke, jeg personlig har alltid syntes den var fin men har hørt så mange si at det er en av Norges styggeste. Hvorfor det aner jeg ikke. Den østerdals bunaden var kjempe fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes Sør Østerdals bunaden til kvinner er nydelig jeg, og den får man jo i mange versjoner. Har alltid ønsket meg den, har dessverre ikke råd til den. 

Anonymkode: 77019...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke meg på bildet, fant det på Google, men jeg synes telemarksbunaden er fantastisk nydelig 😍

8BB70D14-BD1A-4580-9495-1CC7F8679E8D.jpeg

Anonymkode: 351e5...bab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...