AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #1 Skrevet 17. mai 2019 Sønnen min skal flytte hjem til meg. Han er i begynnelsen av 20-årene, i full jobb, og blir her frem til han har funnet seg noe eget. Det kan ta alt fra 2 måneder til 2 år, og jeg har for så vidt ikke noe hast med å få han til å flytte ut igjen. Men, han er i full jobb, og har frem til nå leiet og dermed hatt faste boutgifter på rundt kr 8000 i mnd (husleie, strøm), pluss mat og andre faste ting som trening, transport osv. Jeg kommer selvsagt ikke til å kreve kr 8000 av han, men tenker at noe må han betale. Mine faste boutgifter er ca 5000 i mnd (felleskostnad, kommunale avgifter, strøm, internett), pluss mat osv. Så store utgifter har jeg ikke. Men det blir jo en økning når han flytter inn, med tanke på strøm, varmt vann og mat. Så kanskje rundt kr 3000 i mnd for strøm, mat og en del av felleskostnad og kommunale avgifter ? Da sitter han igjen med ganske mye som kan spares opp som egenkapital. Anonymkode: e30ca...2ca
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #2 Skrevet 17. mai 2019 Betaler 2500kr. Det dekker strøm. Kjøper mat og alt jeg trenger selv. Vasker og ordner alt rundt forbi. Hjelper til med handling, kjøring og passing av barn. Anonymkode: 4b62e...36c 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #3 Skrevet 17. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler 2500kr. Det dekker strøm. Kjøper mat og alt jeg trenger selv. Vasker og ordner alt rundt forbi. Hjelper til med handling, kjøring og passing av barn. Anonymkode: 4b62e...36c Ja, da gjør du betraktelig mer enn jeg regner med at min sønn kommer til å gjøre..... Syns 2500 var mye i strøm ? Han kommer kanskje til å kjøpe noe mat, men jeg syns det er praktisk at en av oss står for hovedinnkjøpene. Jeg får neste se etterhvert som strømregningen kommer, og sammenligne. Det samme med matbudsjettet. Men tenker fortsatt rundt 3000 er en grei sum så lenge han bruker en god del av inntekten sin til å spare opp egenkapital. Anonymkode: e30ca...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #4 Skrevet 17. mai 2019 Synes også det høres bra ut, han flytter vel hjem for å spare. Anonymkode: 94616...b7f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #5 Skrevet 17. mai 2019 Er det normalt at voksne barn betaler for å bo hjemme?? jeg bor hos foreldrene mine nå, jeg nærmer meg 30 år. Jeg skal kjøpe leilighet og må spare litt til, og det går raskere dersom jeg ikke har eget sted å bo. Men jeg betaler jo ikke for å bo hjemme? Jeg betaler litt for diesel da jeg har fri tilgang på den ene bilen. Men jeg tar selvkritikk på at jeg kunne vært flinkere til å hjelpe til med husarbeid. Anonymkode: 826ca...bdd 13
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #6 Skrevet 17. mai 2019 Synes 3000 høres fornuftig ut Anonymkode: d82d7...e49 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #7 Skrevet 17. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt at voksne barn betaler for å bo hjemme?? jeg bor hos foreldrene mine nå, jeg nærmer meg 30 år. Jeg skal kjøpe leilighet og må spare litt til, og det går raskere dersom jeg ikke har eget sted å bo. Men jeg betaler jo ikke for å bo hjemme? Jeg betaler litt for diesel da jeg har fri tilgang på den ene bilen. Men jeg tar selvkritikk på at jeg kunne vært flinkere til å hjelpe til med husarbeid. Anonymkode: 826ca...bdd Så klart man bidrar økonomisk selv om det er hos foreldrene. Om de er OK med den ordningen får da være opp til dem, men å ha et «barn» på nesten 30 boende hjemme gratis og som ikke engang gidder å bidra noe særlig med husarbeid hadde vært uaktuelt. Anonymkode: a5b2a...145 43
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #8 Skrevet 17. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt at voksne barn betaler for å bo hjemme?? jeg bor hos foreldrene mine nå, jeg nærmer meg 30 år. Jeg skal kjøpe leilighet og må spare litt til, og det går raskere dersom jeg ikke har eget sted å bo. Men jeg betaler jo ikke for å bo hjemme? Jeg betaler litt for diesel da jeg har fri tilgang på den ene bilen. Men jeg tar selvkritikk på at jeg kunne vært flinkere til å hjelpe til med husarbeid. Anonymkode: 826ca...bdd Jeg synes voksne barn som er i jobb bør bidra til husholdningen, både økonomisk og praktisk. Jeg synes 3000,- som TS tenker på er en helt ok sum, men tror jeg ville forventet litt mer om jeg skulle betalt all mat i tillegg til husrom. Men for meg hadde egentlig bidrag til praktiske gjøremål vært minst like viktig. Jeg bor med to store tenåringer, og det som er mest slitsomt med det er rotet de lager uten å noensinne frivillig rydde etter seg. Anonymkode: c48d5...70a 19
Mann1979 Skrevet 17. mai 2019 #9 Skrevet 17. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker said: Er det normalt at voksne barn betaler for å bo hjemme?? jeg bor hos foreldrene mine nå, jeg nærmer meg 30 år. Jeg skal kjøpe leilighet og må spare litt til, og det går raskere dersom jeg ikke har eget sted å bo. Men jeg betaler jo ikke for å bo hjemme? Jeg betaler litt for diesel da jeg har fri tilgang på den ene bilen. Men jeg tar selvkritikk på at jeg kunne vært flinkere til å hjelpe til med husarbeid. Anonymkode: 826ca...bdd Enig, høres spesielt ut. Min søster bodde hjemme i seks mnd etter studier utenlands, betalte selvsagt ikke for å bo hjemme til tross for at hun hadde en godt betalt jobb. Jeg ser heller ikke for meg at mine barn noensinne skal betale en krone for å bo hjemme. 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #10 Skrevet 17. mai 2019 Når jeg flyttet hjem slapp jeg å betale noen ting for at jeg skulle kunne raskere spare opp penger til å komme meg ut. Synes 3000kr var en hel del da. Hva med å be om mat-penger (fregne ut hvor mye mer som brukes nå), evt. og måtte betale de lille ekstra du kanskje ser på strømregningen, og la det være det, 1500-2000kr. Jo raksere han får spart opp penger jo raksere er du kvitt han... Anonymkode: 16055...929
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #11 Skrevet 17. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt at voksne barn betaler for å bo hjemme?? jeg bor hos foreldrene mine nå, jeg nærmer meg 30 år. Jeg skal kjøpe leilighet og må spare litt til, og det går raskere dersom jeg ikke har eget sted å bo. Men jeg betaler jo ikke for å bo hjemme? Jeg betaler litt for diesel da jeg har fri tilgang på den ene bilen. Men jeg tar selvkritikk på at jeg kunne vært flinkere til å hjelpe til med husarbeid. Anonymkode: 826ca...bdd Man betaler selvsagt for seg! Og ikke minst maten. Du tar vel noen ukeshandlinger og gir tilbake på den måten? Og at man har hovedansvaret for husarbeidet når man bor tilnærmet gratis er en selvfølge. Dvs, jeg synes det er kun er du som skal ha ansvaret for støvsuging, oppvask hver dag, gulvvask i helger osv. Om du må jobbe overtid eller lignende så kan du selvsagt spørre pent om noen vil ta det for deg, men i hovedsak burde du jo gi tilbake i form av tjenester for gratisoppholdet, når du ikke vil betale for deg. Mine barn må betale for seg hvis de jobber mens de bor hjemme. Studerer de får de selvsagt bo gratis. Men i full jobb så skal de lære seg at man betaler for seg, og ikke minst gir tilbake med husarbeid! Hadde skammet meg om jeg hadde snyltet slik på foreldrene min som du forteller om. Og å si at man burde "hjelpe til mer med husarbeidet", altså, du burde ha hovedansvaret! Anonymkode: 8754e...3b6 17
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #12 Skrevet 17. mai 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg flyttet hjem slapp jeg å betale noen ting for at jeg skulle kunne raskere spare opp penger til å komme meg ut. Synes 3000kr var en hel del da. Hva med å be om mat-penger (fregne ut hvor mye mer som brukes nå), evt. og måtte betale de lille ekstra du kanskje ser på strømregningen, og la det være det, 1500-2000kr. Jo raksere han får spart opp penger jo raksere er du kvitt han... Anonymkode: 16055...929 3000 er virkelig ingenting for kost og losj! Selvom om man får lov til å bo hos sine foreldre for å spare, kan man som voksen ikke forvente å bli forsørget fullt opp av de. Anonymkode: bd5cc...fc7 19
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #13 Skrevet 17. mai 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg flyttet hjem slapp jeg å betale noen ting for at jeg skulle kunne raskere spare opp penger til å komme meg ut. Synes 3000kr var en hel del da. Hva med å be om mat-penger (fregne ut hvor mye mer som brukes nå), evt. og måtte betale de lille ekstra du kanskje ser på strømregningen, og la det være det, 1500-2000kr. Jo raksere han får spart opp penger jo raksere er du kvitt han... Anonymkode: 16055...929 Nå har ikke jeg noe mål om å bli kvitt han raskest mulig. Ser egentlig frem til å ha han her. Men han blir uansett en extra utgift, og jeg har kun min inntekt å dekke dette med. Han tjener faktisk omtrent like mye som meg,så da virker det urimelig at jeg skal stå for hoveddelen av utgiftene,om han er aldri så mye mitt "barn". Synes ikke kr 3000 er mye for en voksen mann i full jobb. Anonymkode: e30ca...2ca 23
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #14 Skrevet 17. mai 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når jeg flyttet hjem slapp jeg å betale noen ting for at jeg skulle kunne raskere spare opp penger til å komme meg ut. Synes 3000kr var en hel del da. Hva med å be om mat-penger (fregne ut hvor mye mer som brukes nå), evt. og måtte betale de lille ekstra du kanskje ser på strømregningen, og la det være det, 1500-2000kr. Jo raksere han får spart opp penger jo raksere er du kvitt han... Anonymkode: 16055...929 Bare det en mann spiser for kommer jo på 3000 kr i mnd. Så i prinsippet bor han gratis hjemme. Anonymkode: 8b7a9...27f 12
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #15 Skrevet 17. mai 2019 12 minutter siden, Mann1979 skrev: Enig, høres spesielt ut. Min søster bodde hjemme i seks mnd etter studier utenlands, betalte selvsagt ikke for å bo hjemme til tross for at hun hadde en godt betalt jobb. Jeg ser heller ikke for meg at mine barn noensinne skal betale en krone for å bo hjemme. 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt at voksne barn betaler for å bo hjemme?? jeg bor hos foreldrene mine nå, jeg nærmer meg 30 år. Jeg skal kjøpe leilighet og må spare litt til, og det går raskere dersom jeg ikke har eget sted å bo. Men jeg betaler jo ikke for å bo hjemme? Jeg betaler litt for diesel da jeg har fri tilgang på den ene bilen. Men jeg tar selvkritikk på at jeg kunne vært flinkere til å hjelpe til med husarbeid. Anonymkode: 826ca...bdd Betaler de ikke for mat heller? Husleien er jo en ting, men mat? Anonymkode: 8b7a9...27f 6
Mann1979 Skrevet 17. mai 2019 #16 Skrevet 17. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Betaler de ikke for mat heller? Husleien er jo en ting, men mat? Anonymkode: 8b7a9...27f Nei, om man lager til to eller tre gjør ikke noen forskjell ifølge min mor. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #17 Skrevet 17. mai 2019 Jeg betaler bare 500kr som en symbolsk sum for at jeg får bo her. Foreldrene mine sitter greit i det, er gjeldsfrie og ønsker at jeg utnytter denne muligheten til å spare mest mulig penger. Anonymkode: fb3cf...880 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #18 Skrevet 17. mai 2019 TS her: til dere som ikke betaler noe hjemme: føler dere aldri at dere burde bidra? Gjøre dere kjent med hva det koster å ha en bolig? Synes det virker litt egoistisk å mene at det er greit å bo gratis når man har egen inntekt og er godt voksen. Fastholder inntil videre planen om 3000. Så får jeg regne på det etterhvert. Anonymkode: e30ca...2ca 16
Mann1979 Skrevet 17. mai 2019 #19 Skrevet 17. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: TS her: til dere som ikke betaler noe hjemme: føler dere aldri at dere burde bidra? Gjøre dere kjent med hva det koster å ha en bolig? Synes det virker litt egoistisk å mene at det er greit å bo gratis når man har egen inntekt og er godt voksen. Fastholder inntil videre planen om 3000. Så får jeg regne på det etterhvert. Anonymkode: e30ca...2ca Du høres gjerrig ut. Det er ditt eget barn det er snakk om her. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #20 Skrevet 17. mai 2019 5 minutter siden, Mann1979 skrev: Nei, om man lager til to eller tre gjør ikke noen forskjell ifølge min mor. Haha, matten er faktisk slik at det utgjør det dobbelte i forskjell! Anonymkode: 8b7a9...27f 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå