AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #1 Skrevet 17. mai 2019 Hei, vi venter snart en jentunge og har lyst til å gå for et gammeldags navn med tradisjon, men vi vil holde oss innafor visse rammer. Hva syns dere om navnet Rigmor-Olga? Anonymkode: f1a1c...61d
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #2 Skrevet 17. mai 2019 Begge navnene er fine, men kanskje ikke det beste dobbeltnavnet. Anonymkode: 34b0b...2ef 12
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #3 Skrevet 17. mai 2019 Begge navnene er navn jeg assossierer med eldgamle, krokete damer. Men Rigmor synes jeg likevel er et fint navn. Olga er et navn jeg forbinder med både gamlinger og Russland. Kombinasjonen av disse to navnene er ikke min kopp med te, for å si det slik. Men bare Rigmor? Ja! Anonymkode: 1f170...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #5 Skrevet 17. mai 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, vi venter snart en jentunge og har lyst til å gå for et gammeldags navn med tradisjon, men vi vil holde oss innafor visse rammer. Hva syns dere om navnet Rigmor-Olga? Anonymkode: f1a1c...61d Rigmor-Olga er ikke et gammeldags navn, det er et nyoppfunnet navn. Skrekkelig – like ille som Bob-Kåre! Anonymkode: 09b2e...702 12
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #7 Skrevet 17. mai 2019 Det er det styggeste navnet jeg har hørt i hele mitt liv. Instant mobbe-materiale, et navn som får hårene mine til å reise seg av hat og begynner nesten å grine av tanken på at et stakkars barn kanskje blir hetende det. Mistenker at dette er en trolle-tråd? Virker som om du bare har prøvd å finne de to styggeste, mest kjerring-aktige navnene som finnes og deretter satt dem sammen. Anonymkode: adf8c...9a4 14
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #9 Skrevet 17. mai 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det styggeste navnet jeg har hørt i hele mitt liv. Instant mobbe-materiale, et navn som får hårene mine til å reise seg av hat og begynner nesten å grine av tanken på at et stakkars barn kanskje blir hetende det. Mistenker at dette er en trolle-tråd? Virker som om du bare har prøvd å finne de to styggeste, mest kjerring-aktige navnene som finnes og deretter satt dem sammen. Anonymkode: adf8c...9a4 Det var da voldsomt. Ikke alle er interessert i å bruke fjollete unge mødre-navn på barna sine. Slike navn passer i beste fall til barn under 7 år. Mange tenker tydeligvis ikke over at barna en dag skal bli voksne. Det har vært mer enn nok av den slags navn de senere årene. Det er på tide å tenke i andre baner nå. Anonymkode: 1f170...5f0 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #10 Skrevet 17. mai 2019 Jeg synes egentlig begge navnene er fine, men alt for tunge i dobbeltnavnform, i alle fall med bindestrek. Olga har også fått en veldig russisk konnotasjon nå. Rigmor alene synes jeg var kjempefint da! Originalt og med historiske røtter samtidig Kan kanskje være verdt å tenke på at Rigmor ikke er et særlig heldig navn på engelsk da. Men man kan vel ikke ticke alle boksene. Anonymkode: e19f6...da4 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #11 Skrevet 17. mai 2019 Huff! Regner med at dere er nordfra når det for dere klinger godt med slike dobbeltnavn som det der. Passer ikke sammen! Anonymkode: 44940...875 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #12 Skrevet 17. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt. Ikke alle er interessert i å bruke fjollete unge mødre-navn på barna sine. Slike navn passer i beste fall til barn under 7 år. Mange tenker tydeligvis ikke over at barna en dag skal bli voksne. Det har vært mer enn nok av den slags navn de senere årene. Det er på tide å tenke i andre baner nå. Anonymkode: 1f170...5f0 Hørt om en gylden middelvei? Man trenger ikke å velge de aller styggeste, mest kjerring-aktige navnene, og heller ikke de fjollete unge mødre-navnene. Hva med fine, klassiske navn som Emma, Sandra, Marte etc, eller hvertfall navn som ikke inneholder ordet MOR?! Anonymkode: adf8c...9a4 3
Cata Skrevet 17. mai 2019 #13 Skrevet 17. mai 2019 Jeg synes dere burde droppe bindestreken. Kan ikke huske å ha sett noen dobbeltnavn skrevet med bindestrek på norsk, med hederlig unntak for en del merkelige konfigurasjoner i emailoppsett hos bedrifter. 1
Gjest Solkremen Skrevet 17. mai 2019 #14 Skrevet 17. mai 2019 Liker både Rigmor og Olga, men ikke sammen🤔 Syns Rigmor er et fint jentenavn
Ullvott Skrevet 17. mai 2019 #15 Skrevet 17. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt. Ikke alle er interessert i å bruke fjollete unge mødre-navn på barna sine. Slike navn passer i beste fall til barn under 7 år. Mange tenker tydeligvis ikke over at barna en dag skal bli voksne. Det har vært mer enn nok av den slags navn de senere årene. Det er på tide å tenke i andre baner nå. Anonymkode: 1f170...5f0 Ja, for hvis man ikke vil kalle barnet sitt Chantelle-Chanel, så har man ingen andre valg enn å gå for Reidun-Hjørdis, liksom! 15 minutter siden, Cata skrev: Jeg synes dere burde droppe bindestreken. Kan ikke huske å ha sett noen dobbeltnavn skrevet med bindestrek på norsk, med hederlig unntak for en del merkelige konfigurasjoner i emailoppsett hos bedrifter. Bindestrek er ganske vanlig i dobbeltnavn på folk født på 50-70-tallet i alle fall. Anne-Marie, Anne-Berit, Inger-Lise osv: slett ikke alle, men ganske mange av de som har slike «voksen dame-navnekombinasjoner» har bindestrek i navnet sitt. Jeg mener ikke å kritisere, men siden du sier at du ikke kan huske å ha sett, så tror jeg hukommelsen din muligens har spilt deg et puss. På nyere navnekombinasjoner, eller folk som er under 35-40 år er mitt inntrykk at det er mer uvanlig, uten at jeg har sjekket navnestatistikkene nærmere. Til TS: hvis innlegget mot formodning er ment på alvor: nei, det er ingen fin kombinasjon. Velg ett av navnene, eller gå for noe annet. Det finnes mange tradisjonsnavn å velge mellom som klinger bedre sammen enn disse. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #16 Skrevet 17. mai 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Det var da voldsomt. Ikke alle er interessert i å bruke fjollete unge mødre-navn på barna sine. Slike navn passer i beste fall til barn under 7 år. Mange tenker tydeligvis ikke over at barna en dag skal bli voksne. Det har vært mer enn nok av den slags navn de senere årene. Det er på tide å tenke i andre baner nå. Anonymkode: 1f170...5f0 Det er noe med kombinasjonen. Litt sånn Kåre-Mette. Anonymkode: 7e580...821
Cata Skrevet 17. mai 2019 #17 Skrevet 17. mai 2019 58 minutter siden, Ullvott skrev: Jeg mener ikke å kritisere, men siden du sier at du ikke kan huske å ha sett, så tror jeg hukommelsen din muligens har spilt deg et puss. På nyere navnekombinasjoner, eller folk som er under 35-40 år er mitt inntrykk at det er mer uvanlig, uten at jeg har sjekket navnestatistikkene nærmere. Det kan godt være. Hukommelsen min hikker stadig vekk, spesielt på ting som jeg ikke er superengasjert i. Men jeg mener likevel å ha et poeng for jeg vokste opp i -60-70 årene og hadde mange klassekamerater med dobbeltnavn, men ingen av dem hadde bindestrek involvert. Uansett, det finnes sikkert selv om jeg ikke husker å ha sett det.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #18 Skrevet 17. mai 2019 Utrolig stygt navn. Rigmor=livmor Og nei, jeg liker ikke navn som Diamante, Sophia, Liam og Matheo. Anonymkode: f529b...e64
DavinaWin Skrevet 17. mai 2019 #19 Skrevet 17. mai 2019 Liker ingen av navnene. Rigmor er blandt de verste navnene jeg har hørt. Samme med Svanhild, Gørild og lignende. Hva med litt "mildere" men samtidig gammeldagse navn? Som feks Solveig, Ester, Åse, Ella, Signe, Astrid og Lilly. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #20 Skrevet 17. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utrolig stygt navn. Rigmor=livmor Og nei, jeg liker ikke navn som Diamante, Sophia, Liam og Matheo. Anonymkode: f529b...e64 Med den logikken er Solveig et teit navn også fordi Solveig=riksvei Anonymkode: 38392...1bb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå