Gå til innhold

Har barn rettigheter når det kommer til hva foreldre deler på nett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser hele tiden YouTube-kanaler hvor foreldre poster videoer flere ganger i uken, og hvor de deler veldig mye av barna deres liv. De fleste barna er jo "med" på det, men jeg tror ikke de helt forstår hva det betyr. Foreldrene har ofte gjort denne filmingen til vane fra barna var veldig ung, så jeg tror ikke barna helt forstår hvor mange mennesker som følger med eller hva det har å si for fremtiden deres. I dag så jeg en video med tittelen "My daughter with down syndrom and autism gets her period / A day in the life of a special needs mom" Moren til denne jenta, som for det meste ikke snakker, deler detaljer om hvordan det er nå som datteren har fått mensen og hva produkter de bruker for å gjøre det enklere. Hun virker jo som en mor som bryr seg om datteren, men jeg må jo bare lure på hva som feiler henne når hun ikke forstår at hun svikter henne på det groveste. En autistisk jente som knapt snakker, forstår ikke hva moren holder på med. Hadde det vært mulig å kommentere på videoen, så hadde jeg skrevet det. YouTube har fjernet kommentarfeltet på mange av disse familie vloggene for å beskytte barna, men jeg mener at hvis de virkelig ville beskyttet barna, så hadde de stengt alle disse kanalene.

Anonymkode: 6083f...81f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan finne lovteksten iløpet av helgen men grovt sett sier den at foreldre bestemmer hva som legges ut om barn på nett til de er 15 år. 

Imidlertid er det viktig å huske at loven er laget for å beskytte barna fra å ukritisk kunne legge ut ting om seg selv. Den er ikke laget for at foreldre skal kunne legge ut hva som helst om barna sine. 

AnonymBruker
Skrevet

De burde hatt lovfestet rett til personvern synes jeg!!!!

Anonymkode: 491d1...e68

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...