AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #1 Skrevet 16. mai 2019 Huff, skulle stryke den i kveld og det gikk fint, helt til jeg oppdaget jeg hadde fått en gul flekk på ene armen. Var ikke så stor så vurderte og bare la det gå. I stedet for puttet jeg skjorta i maskinen med litt vanish på flekken. Sto ingenting om at det ikke måtte brukes på lin, kun ikke brukes på ull og silke. Tok skjorta it av maskinen og den var blitt gul i fargen og «slimete». Satte den på skylling. Huff! Mulig å redde den? Anonymkode: fb670...fb0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #2 Skrevet 16. mai 2019 Dette skjedde nettop meg også! Skulle styrke skjorta, men den ble gul/brun av strykejernet. Jeg tok på vanish pulver & gelé (?) & kastet inn i maskin på 30 grader.. det gikk bra! Hva vasker du den på? Anonymkode: 5f81a...5d4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #3 Skrevet 16. mai 2019 Derfor jeg alltid sender min på rens 😁 verdt det 😁 Anonymkode: d7dd4...0ec
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #4 Skrevet 16. mai 2019 Ikke for å være ekkel, men jeg synes det er så rart, og synd, at dere ikke setter dere inn i hvordan dere skal ta vare på så dyre plagg. Hvis folk ødelegger deler av en bunad de har arvet synes jeg i hvert fall synd på dem.. Det eneste jeg kommer på som kan gi litt næring til linen igjen er såpespon. Det må få ligge og trekke inn, først i bare rent vann i en hel dag. Du får ikke brukt den i morgen, og må ikke stryke den. Ta med skjorta til Husfliden e.l. så får du kanskje hjelp. Om man ikke ser synlige skader etter bruk av syntetiske vaskemidler så kan du likevel banne på at skjorta har tatt skade av det. Fibrene blir ødelagte. Anonymkode: 232c3...6c9 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #5 Skrevet 17. mai 2019 Ikke arvegods, men hatt den siden jeg ble konfirmert. Og nå har jeg passert 40. Hjalp litt å skylle den, ble mindre seig. Har liksom mistet stivheten i stoffet og ser fortsatt litt gulig ut. Tok sånn pulver som skal i doseringskammeret med vanish når skaden inntraff. Vasket på 40 grader, kanskje det var for hard sentrifuge og for varmt? Pleier å vaske med milo på ullprogram. Jaja, får kjøpe ei ny skjorte. Er alltid så nøye med vasking, skjønner ikke hva som gikk av meg. Anonymkode: fb670...fb0
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #6 Skrevet 17. mai 2019 Såpespon? Hvor får man tak i det? Anonymkode: fb670...fb0
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #7 Skrevet 17. mai 2019 Jeg vasker alltid skjorta for hånd. Skjorta jeg fikk med bunaden i konfirmasjonsgave holdt nesten 10 år, før den var så slitt at jeg kjøpte ny. Da kjøpte jeg strykefri. Har dessverre ingen quick-fix for årets feiring, men kjøp ny, kjøp strykefri, og vask kun med håndvask! Anonymkode: a4e81...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #8 Skrevet 17. mai 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såpespon? Hvor får man tak i det? Anonymkode: fb670...fb0 https://www.norskflid.no/bunadstilbehoer/saapespon-i-metallboks/ Anonymkode: 88f28...e94
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #9 Skrevet 17. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://www.norskflid.no/bunadstilbehoer/saapespon-i-metallboks/ Anonymkode: 88f28...e94 Anonymkode: 88f28...e94
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #10 Skrevet 17. mai 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke arvegods, men hatt den siden jeg ble konfirmert. Og nå har jeg passert 40. Hjalp litt å skylle den, ble mindre seig. Har liksom mistet stivheten i stoffet og ser fortsatt litt gulig ut. Tok sånn pulver som skal i doseringskammeret med vanish når skaden inntraff. Vasket på 40 grader, kanskje det var for hard sentrifuge og for varmt? Pleier å vaske med milo på ullprogram. Jaja, får kjøpe ei ny skjorte. Er alltid så nøye med vasking, skjønner ikke hva som gikk av meg. Anonymkode: fb670...fb0 Varmen har ikke noe å si, du kan koke skjorta om du ønsker. Den skal derimot aldri sentrifugeres 😕 Selv vasker jeg kun med naturlig såpe, for hånd. Den er like fin i dag, 15 år etter jeg fikk den. Anonymkode: 232c3...6c9
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #11 Skrevet 17. mai 2019 Noen du kjenner som har bunadsskjorte, har kanskje såpespon og kan låne deg litt såpespon slik at du får reddet skjorten din ts? Anonymkode: 88f28...e94 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #13 Skrevet 17. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan du klore den? Anonymkode: 5a8f2...e43 Tåler lin å klores? Anonymkode: 88f28...e94 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #14 Skrevet 17. mai 2019 Bruk ikke syntetiske vaskemidler (spesielt ikke på lin)! Dersom vi bruker vaskemiddel med optiske blekemidler eller Klorin, vil skjorta vare kortere tid. Spesielt sammen med varmt vaskevann,vil dette være ødeleggende for linskjorter!https://norges-linforening.no/2014/vask-og-stell-av-lin-bunadskjorte/ Anonymkode: 88f28...e94 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #15 Skrevet 17. mai 2019 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du klore den? Anonymkode: 5a8f2...e43 Da kommer skjorten til å bli enda gulere, kanskje orange. Man skal ikke bruke klorin på klær. Anonymkode: 12542...89a 1
Kladd Skrevet 17. mai 2019 #16 Skrevet 17. mai 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasker alltid skjorta for hånd. Skjorta jeg fikk med bunaden i konfirmasjonsgave holdt nesten 10 år, før den var så slitt at jeg kjøpte ny. Da kjøpte jeg strykefri. Har dessverre ingen quick-fix for årets feiring, men kjøp ny, kjøp strykefri, og vask kun med håndvask! Anonymkode: a4e81...b8c I forbindelse med vask av ullklær har jeg lært at håndvask faktisk sliter mer enn ullprogram i maskina. Kan tenkes det samme gjelder lin, for med mindre du bruker bunaden din veldig ofte synes jeg 10 år er kort levetid. Mi skjorte er 17 år nå, alltid vasket i maskin (vanlig 40-grader eller ullprogram) med Milo etter hver bruk, og er fortsatt som ny. Men, en gjør jo som en vil - men personlig så synes jeg håndvask er kjedelig bruk av tida i tillegg. (Ikke det at det hjelper TS, men for evt. andre som er her inne.) 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #17 Skrevet 17. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kommer skjorten til å bli enda gulere, kanskje orange. Man skal ikke bruke klorin på klær. Anonymkode: 12542...89a Eh.. jo det kan man. Klorin er et blekemiddel og ble redningen for min bunadskjorte for mange år siden. Klorin sliter nok på plagget, men alternativet var å kaste skjorta så da prøvde jeg. Og om skjorta er litt skjørere i stoffet så har det gått helt fint med den, og bunad bruker jeg kun en gang i året. (Jeg har aldri hørt om hvite/ lyse klær som har blitt gule eller orange av klorin, skjønner ikke helt hvordan det skal kunne skje...) Anonymkode: 44708...44d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #18 Skrevet 17. mai 2019 Kjøp strykefri bunadskjorte, så slipper en dette styret. Bare å vaske, ikke sentrifugere, henge opp, tørk, ferdig! Anonymkode: 3815c...592 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #19 Skrevet 17. mai 2019 Hvordan gikk det ts? Fikk du tak i såpespon? Anonymkode: 88f28...e94
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #20 Skrevet 17. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vasker alltid skjorta for hånd. Skjorta jeg fikk med bunaden i konfirmasjonsgave holdt nesten 10 år, før den var så slitt at jeg kjøpte ny. Da kjøpte jeg strykefri. Har dessverre ingen quick-fix for årets feiring, men kjøp ny, kjøp strykefri, og vask kun med håndvask! Anonymkode: a4e81...b8c 10 år må jeg si var særdeles kort holdbarhet. Jeg har hatt min skjorte nå i 8 år og den er like tykk i stoffet som da den var ny. Håper den aldri må byttes ut da den er full av broderier min farmor har brodert. Anonymkode: fc586...b5e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå