Gå til innhold

Besøkshjem og utgiftsdekning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvilke utgifter det er tenkt at et besøkshjem skal dekke? Jeg finner lite konkret info om dette på nett, for det er kun info om utgiftsdekning for fosterhjem og besøkshjem samlet. Barnet i dette tilfellet bor i fosterhjem, så det er en meget stabil økonomisk situasjon rundt h*n. Regner ikke med at det er tenkt at besøkshjem skal dekke klær og sko, for eksempel, utover det som måtte trengs "akutt" ved besøk. Noen som vet? 

Anonymkode: b8bf4...761

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Som besøkshjem tar du imot et barn eller en ungdom én eller flere helger per måned. Besøkshjem, som også kan kalles avlastningshjem, er et frivillig hjelpetiltak og en støtte til familier med særlig tyngende omsorgsoppgaver.

Besøkshjemmet erstatter ikke barnets hjem hos sine biologiske foreldre. Slektninger kan også være besøkshjem.

Dere inngår avtale med kommunen eller bydelen

Besøkshjem inngår avtale med kommunen eller bydelen om omfang og innhold i oppdraget, her avtales også hvilken godtgjøring og øvrige økonomiske rammer som skal gjelde.

Har du spørsmål eller ønsker å bli besøkshjem?

Ønsker du å bli besøkshjem kan du kontakte barneverntjenesten i kommunen din for mer informasjon. Bor du i Oslo kan du kontakte en bydel.

Ledige stillinger som besøkshjem kan utlyses offentlig.

Anonymkode: 84c14...b75

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Økonomiske motiver er jo edelt når man vil bli avlastning til et barnevernsbarn....

Anonymkode: 7852f...a26

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både vært besøkshjem, og siden hatt besøkshjem for barna mine da jeg ble syk. 

Mat og aktiviteter dekkes, ikke noe utover det. 

Må også legge til at ulike besøkshjem har veldig ulik holdning til godtgjørelsen. Jeg gikk aldri i pluss på å være det (hvilket heller ikke var min intensjon), men hun som var besøkshjem for mine to anså det som inntekt. Jeg avsluttet imidlertid det at hun var besøkshjem for mine da det viste seg at hun ikke var tilstede, men lot tenåringsdatter passe barna. Det meste av aktiviteter var dessuten "for dyrt", for "da ville hun ikke sitte igjen med noe for jobben". 

(Noen burde ikke få være besøkshjem!) 

Anonymkode: fa1c0...22c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 84c14...b75

Takk for svar!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Økonomiske motiver er jo edelt når man vil bli avlastning til et barnevernsbarn....

Nå aner ikke jeg hvem du er, like lite som du vet hvem jeg er, men med min erfaring som fosterforelder til to barn gjennom 9 år (og det pågår fortsatt faktisk) så har jeg nokså god tro på at jeg har bedre samvittighet enn de fleste, deg inkludert, når det kommer til sånt som dette. I denne "bransjen", siden det er den lignelsen du drar, er det veldig lite som er edelt og enda mindre som er økonomisk lønnsomt. Jeg hjelper per dags dato to barn som samfunnet ellers ville gitt opp, og har faktisk i tillegg plass til enda ett barn som trenger besøkshjem. Ikke fordi jeg ønsker å berike meg selv sosialt eller økonomisk, men fordi jeg ser at det nytter. Innser nå at jeg burde spurt barnevernet om dette direkte i stedet for å "søke lykken" i et forum, så det tar jeg til etterretning. Takk for meg. 

TS.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har både vært besøkshjem, og siden hatt besøkshjem for barna mine da jeg ble syk. 

Mat og aktiviteter dekkes, ikke noe utover det. 

Må også legge til at ulike besøkshjem har veldig ulik holdning til godtgjørelsen. Jeg gikk aldri i pluss på å være det (hvilket heller ikke var min intensjon), men hun som var besøkshjem for mine to anså det som inntekt. Jeg avsluttet imidlertid det at hun var besøkshjem for mine da det viste seg at hun ikke var tilstede, men lot tenåringsdatter passe barna. Det meste av aktiviteter var dessuten "for dyrt", for "da ville hun ikke sitte igjen med noe for jobben". 

(Noen burde ikke få være besøkshjem!) 

Takk, det var et sånt svar jeg var ute etter! ;) Helt enig, noen burde ikke få lov!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Nå aner ikke jeg hvem du er, like lite som du vet hvem jeg er, men med min erfaring som fosterforelder til to barn gjennom 9 år (og det pågår fortsatt faktisk) så har jeg nokså god tro på at jeg har bedre samvittighet enn de fleste, deg inkludert, når det kommer til sånt som dette. I denne "bransjen", siden det er den lignelsen du drar, er det veldig lite som er edelt og enda mindre som er økonomisk lønnsomt. Jeg hjelper per dags dato to barn som samfunnet ellers ville gitt opp, og har faktisk i tillegg plass til enda ett barn som trenger besøkshjem. Ikke fordi jeg ønsker å berike meg selv sosialt eller økonomisk, men fordi jeg ser at det nytter. Innser nå at jeg burde spurt barnevernet om dette direkte i stedet for å "søke lykken" i et forum, så det tar jeg til etterretning. Takk for meg. 

TS.

Høres ikke helt troverdig ut dette

Anonymkode: 894f6...f61

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke helt troverdig ut dette

Anonymkode: 894f6...f61

Ok.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener at besøk og avlastningshjem skal være en helt vanlig familie som i praksis gjøre en barnepass jobb helt gratis og attpåtil ha økonomiske utgifter så de går i minus?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, WhisperingWind skrev:

Så du mener at besøk og avlastningshjem skal være en helt vanlig familie som i praksis gjøre en barnepass jobb helt gratis og attpåtil ha økonomiske utgifter så de går i minus?

I minus bør man helst ikke gå, men jeg er litt imot at dem som tenker på det som en barnepass jobb skal være besøkshjem. Man bør ha det i seg at man ønsker å stille opp for et eller flere barn som trenger det, og føle at man har ressurser til det, ikke se på det som en inntekt. For rik av det blir man ikke! For å få penger ut av det er det mest at man bare må ha barnet, og ikke ta det med på ting som koster noe, og så beholde godtgjørelse helt selv 

Barn som er i besøkshjem er det ofte fordi de har foreldre som er slitne, syke eller har litt dårlige ressurser på en eller annen måte, og det er da viktig at besøkshjemmet har ressurser til å gi dem gode opplevelser. Noen opplevelser koster! 

Min motivasjon for å bli besøkshjem var at jeg hadde et enebarn, som hadde godt av å oppleve det å måtte dele både foreldre og goder ellers. Gutten vi hadde var litt yngre, men vi var besøkshjem for ham i mange år, og har delt mange opplevelser. Jeg tjente ikke penger på det, og gikk vel heller i minus, siden han var med oss på mye, men jeg gikk så definitivt i pluss på andre måter. 

De to guttene har et nært og godt forhold den dag i dag, nå når de begge er voksne. De føler på en måte at de er en slags brødre, for de har delt så mye gjennom barndom. Mer enn det venner har 

Resten av familien har også fått dele oppveksten til en flott gutt, og det er godt å vite at vi var en trygghet for ham i barneårene, for det var noe utfordringer for ham i sitt egentlige hjem. Vi fikk være hans frihavn, og vi har mange gode minner, og føler en takknemlighet for at vi fikk være en del av livet hans. Også en liten stolthet over at han er blitt en sterk og flott ung mann. Vi fikk lov til å bidra til det. ♥ 

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I minus bør man helst ikke gå, men jeg er litt imot at dem som tenker på det som en barnepass jobb skal være besøkshjem. Man bør ha det i seg at man ønsker å stille opp for et eller flere barn som trenger det, og føle at man har ressurser til det, ikke se på det som en inntekt. For rik av det blir man ikke! For å få penger ut av det er det mest at man bare må ha barnet, og ikke ta det med på ting som koster noe, og så beholde godtgjørelse helt selv 

Barn som er i besøkshjem er det ofte fordi de har foreldre som er slitne, syke eller har litt dårlige ressurser på en eller annen måte, og det er da viktig at besøkshjemmet har ressurser til å gi dem gode opplevelser. Noen opplevelser koster! 

Min motivasjon for å bli besøkshjem var at jeg hadde et enebarn, som hadde godt av å oppleve det å måtte dele både foreldre og goder ellers. Gutten vi hadde var litt yngre, men vi var besøkshjem for ham i mange år, og har delt mange opplevelser. Jeg tjente ikke penger på det, og gikk vel heller i minus, siden han var med oss på mye, men jeg gikk så definitivt i pluss på andre måter. 

De to guttene har et nært og godt forhold den dag i dag, nå når de begge er voksne. De føler på en måte at de er en slags brødre, for de har delt så mye gjennom barndom. Mer enn det venner har 

Resten av familien har også fått dele oppveksten til en flott gutt, og det er godt å vite at vi var en trygghet for ham i barneårene, for det var noe utfordringer for ham i sitt egentlige hjem. Vi fikk være hans frihavn, og vi har mange gode minner, og føler en takknemlighet for at vi fikk være en del av livet hans. Også en liten stolthet over at han er blitt en sterk og flott ung mann. Vi fikk lov til å bidra til det. ♥ 

Man kan føle alt det du føler selv om man også tar betalt uten å ha noe dårlig samvittighet for det.

Det er en jobb uavhengig av hvordan du fremstiller det. Et viktigere spørsmål er motivasjonen og intensjonen bak å ønske å bli et besøkshjem. Om man kún gjør det for pengene sin del så sier det seg selv at det blir feil.

Et besøkshjem er ikke noe annerledes enn et fosterhjem, en dagmamma eller andre mennesker som ønsker å jobbe med barn. De fleste som jobber med barn ønsker å gi barna fine opplevelser, trygghet og tilhørighet.

Endret av WhisperingWind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...