Gå til innhold

Når skjønner ungen 17 mai?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater 17 mai...alltid hatet det, helt siden jeg var barn. Jeg har ikke feiret siden jeg var 13 år og slapp å være med foreldrene mine til byen for å feire. Jeg syntes det var mye styr og slitsom stemning.. 

Nå har jeg selv blitt mor,  og jeg har ikke tenkt å sette mine egne behov over barnets. Så når barnet er gammelt nok til å forstå  litt av 17 mai, så skal vi stille opp på barnetog, leker, middag og hele bøtteballetten.

Så er spørsmålet mitt er.... når er det? Når forstår barnet at det går glipp av noe?? 

mitt barn er nå 1.5 år og i år skal vi overhode ikke feire. Vi skaø kose oss med lang tur i skogen og spise middag ute. 

Er dette mitt siste år i frihet??

Anonymkode: 7d55a...d28

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til neste år bør jo hun/han få gå med barnehagen i toget,det er jo stor stas!

Anonymkode: f8d4c...381

• Liker 4
Skrevet

Min var halvannet år og hadde det strålende i vogna. Viftet med flagg og ropte "...jaaa" og jublet til korps og flagg. Om han virkelig forsto, er jeg ikke sikker på, men han hadde i hvertfall glede av det! 

• Liker 6
Skrevet

Vår eldste begynte vel å skjønne betydningen av det i fjor, da var han 4,5. Han var med ut og så tog og sånt (barnehagen vår går ikke i tog) helt fra han var 1,5, men glemte fra år til år hva det dreide seg om. Og det var først i fjor han hadde ordentlig glede av det. Nå i år huska han det selv, og husker ting fra i fjor rundt det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å gå i "barnetog" sammen med andre barn, når jeg gikk på barneskolen. Etterpå ble det spise is eller pølser (og selvfølgelig veldig mye brus!) ved skolen. I tillegg til forskjellige leker, og kanskje noe annet opplegg. Men en del elever gikk lei av barnetoget allerede etter noen få år med dette, og kom kanskje bare til skolen for å spise ett par pølser eller noe. Litt senere på dagen var det tog med russ som skulle finne på en eller annen sketsj eller "ablegøyer" av ett eller annet slag.  

Men jeg var ikke intressert i noe av dett eter at jeg ble litt eldre, og begynte på ungdomsskolen. Men de siste par årene gidder vel ikke russen å finne på noe morsomt de heller. Det går stort sett i å gi en dritt i den videregående skolen, og heller gå på flatfylla i flere uker. Eventuelle "russetog" går vel nå uansett bare ut på å dundre rundt med bråkete russebusser / biler. 

Anonymkode: 79d80...b4d

Skrevet

Jeg tror du med god samvittighet kan vente til skolestart, eller til nød året før. Mange barnehager har ikke noe opplegg i det hele tatt, eller de har et kort tog 16. mai. Kjøp eventuelt inn en pakkeispinner å ha i fryseren hjemme 😀

• Liker 5
Skrevet

Eldste her synes det var stor stas da han var ett, nå når han er 4 teller han ned dagene.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Rundt 2 års alder.

Anonymkode: 2114f...f97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min på 2,5 skjønner litt. Gleder seg til toget, særlig etter at de øvde k barnehagen i dag. Syntes det er stas med flagg og finklær. 

Hadde vi hatt bare han ville det  blitt en kort feiring. Tog med barnehagen og hjem før å spise is. 

17. Mai er stress det er det, men gleden til ungene hjelper på. Og så kan man planlegge dagen selv. Tog og litt arrangement på skolen så bare hjem på terrassen for å grille feks. Det er jo en koselig dag. Behøver ikke å bli det enorme stresset, men avgjør jo selv hvordan man vil ha det

Anonymkode: 80d7f...8f0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sago skrev:

Jeg tror du med god samvittighet kan vente til skolestart, eller til nød året før. Mange barnehager har ikke noe opplegg i det hele tatt, eller de har et kort tog 16. mai. Kjøp eventuelt inn en pakkeispinner å ha i fryseren hjemme 😀

Det er bare utrolig egoistisk å vente så lenge! Når barnet til neste år er 2.5 år så har barnet stor glede av å delta på 17.mai feiring!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare utrolig egoistisk å vente så lenge! Når barnet til neste år er 2.5 år så har barnet stor glede av å delta på 17.mai feiring!

Å vente til barnet er 6 år er totalt uaktuelt...barnet forstår jo da godt at det går glipp av noe de andre barna får være med på. Og det skal aldri skje! Aldri!

Jeg er ganske trygg på at hu ikke forstår det i år 1.5 år gammel.

De hadde gått i 17 mai tog i barnehagen i dag, hun hadde sovnet i vogna etter 10 min og gikk glipp av hele greia vist nok.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å vente til barnet er 6 år er totalt uaktuelt...barnet forstår jo da godt at det går glipp av noe de andre barna får være med på. Og det skal aldri skje! Aldri!

De hadde gått i 17 mai tog i barnehagen i dag, hun hadde sovnet i vogna etter 10 min og gikk glipp av hele greia vist nok.

At du dropper det i år synes jeg er helt innafor,hun er så liten i år uansett. Som sagt ville jeg latt barnet få feire 17.mai til neste år når barnet er 2.5 år,da er det stor stas å gå med barnehagen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er EN - EN dag i året! Snakk om noen få timer. Ærlig talt, ta deg sammen! 

Anonymkode: 628da...d3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er EN - EN dag i året! Snakk om noen få timer. Ærlig talt, ta deg sammen! 

Anonymkode: 628da...d3e

Her er det en som ikke har giddet å lese tråden ser jeg..

Så TA DEG SAMMEN SELV! eller PELL  deg ut av tråden min

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil tippe neste år eller året etter. Kommer jo helt an på ungen. 

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du det? For meg er ikke dette noen stor greie, så jeg skjønner visst ikke helt for viktig det er for andre. Vår barnehage gjør ingenting, men har visst snakket en del om det, så barnet (på fire) er veldig gira på is og pølse i dag. I fjor gikk det hus forbi, tror jeg.

Uansett er det vel ikke snakk om å sitte hjemme og sture, men å gå på tur i skogen. Kan ikke skjønne annet enn at barnet vil ha (minst) like stor glede av det, fram til det er gammelt nok til på delta selv.

AnonymBruker
Skrevet

For vår del startet ikke 17.mai-stresset før barna begynte på skolen. Barnehagebarn går ikke i tog her. 

Når barnet begynner på skolen burde hn i det minste få være med i toget sammen med klassekameratene :) 

Men før den tid så kan man da gjøre hva man vil på dagen! Man MÅ ikke gjøre det "alle andre" gjør (hva nå enn det er). Lag deres egne koselige feiring! Klart en skogstur kan være feiring! Det samme gjelder med skolebarn også egentlig. Man kan jo gjøre hva man vil denne dagen. Ungene her går i tog, spiser pølser, drar på tivoli, og grilling og kake med familie. 

Uansett så skjønner ikke barnet en dritt nå som hn er så liten. Min minste er 3 år og skjønner ikke noe av 17.mai. Han liker flagg, is og karuseller, men ellers hadde han ikke hatt peiling på hvilken dag det var om ikke vi hadde feiret. Det "store" for ungene etter hvert er vel pølse og ikke minst is, så så lenge du sørger for is i det minste på dagen så er ungen sikret i lange baner. 

Anonymkode: 2c503...e62

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du utsette barnet ditt for denne grusomme feiringen slik du opplevde det. Jeg tenker det beste at du lar barnet ikke være på 17.mai feiringen. 

Anonymkode: 29f91...753

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At barn synes det er stas med is, pølser og tog betyr da ikke at barnet "skjønner" 17. mai. Jeg har en treåring, en fireåring og en seksåring, og det er strengt tatt bare seksåringen som ville følt at hun hadde gått glipp av noe hvis vi ikke fulgte standardrutine på denne dagen. 

Anonymkode: e603e...dc2

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns du kan ta deg fri år neste år også jeg. Det gjør nok ingen skade. Så da har du nå to år / ganger igjen med frihetsfølelsen din - så syns jeg nok du bør innpå banen.. Trenger ikke ta den helt ut, men se på barnetoget og gå hjem igjen🇳🇴🇳🇴

Håper du koser deg med dagen du har planlagt 🥰

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...