Gå til innhold

morsmelk/morsmelkerstatning?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei alle erfarne mødre!

Jeg har blidd mor for første gang for ca.8 uker siden.Det er kjempe stas,og jeg koser meg masse med jenta mi!

Men nå tenkte jeg å kanskje ta meg en tur ut på byen for å kose meg en kveld.Har en perfekt barnevakt,mormor,som er klar for å ta rollen sin på alvor!

Men jeg har kun gitt henne brystmelk,og jeg lurer på om det da er lurt å gi henne morsmelkerstatning for ett døgn,men kun for denne ene gangen!

Har dere noen erfaringer med dette?

Blir kjempe taknemlig for svar og gode råd!

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frøken Dings

Du kan ikke pumpe deg litt om dagen da, og fryse ned til det skal brukes? Evt kan du pumpe halvparten av det du trenger og gi erstatning til resten av måltidene. Vet ikke hvor mange måltider det er snakk om, men i og med at du skal være borte et døgn (?) blir det jo en god del.

Det er ikke alle babyer som liker erstatning, og det kan hende du må prøve flere forskjellige typer før du finner en som faller i smak. Som du skjønner er det jo lurt å øve litt først, før du sender barnet til mormor.

Og så er det lurt å ta med deg pumpe eller håndmelke litt før du skal ut og i løpet av kvelden, for brystspreng kan være VONDT!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Det beste er å pumpe seg og la babyen din få morsmelk. Du bør først sjekke om hun tar flaske - ikke alle babyer gjør det og moren din kan få det tøft.

Selvfølgelig går det bra å la vesla di få erstatning også. Søsteren min har brukt det når hun har hatt barnevakt, det har gått helt fint.

Skal du virkelig være borte fra babyen din et helt døgn? Og hvordan vet du at det blir bare denne ene gangen? (Ikke misforstå meg, jeg unner deg å ta en tur ut, men det virket litt pussig at du forsikret om at det bare ble denne ene gangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Oisann, jeg glemte jo helt å spørre om barnet tok flaske! :o Godt du passer på, Lois! :D

Min gutt tok flaske etter et par uker, men vi har måttet "øve" litt innimellom for at han ikke skal glemme det. I verste fall kan jo en baby mates med skje eller en liten kopp, men til det kreves tålmodighet, og det er kanskje ikke det beste utgangspunkt for mormors første barnevaktopplevelse.

Om du er borte et døgn tror jeg ikke den lille tar skade av det, forresten. Allikevel vil jeg ikke anbefale det - for din skyld. Du som ammer må jo forsøke å holde melkeproduksjonen ved like, og det er vanskelig skal du være borte i 24 timer. (Hvis du ikke synes det er greit å pumpe hver 2-3 timer da!)

Hva med å begynne med noen timer en kveld? Så får mormor en myk begynnelse med ett måltid i stedet for 7-8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mer så at hon skal ut en kvell, drikke litt øl og vill derfør ikke amme barnet før det er sikkert at alkoholen er borte?

Nu har jeg selv hørt fra en barnlege at det er veldig lite alkohol som går ut i melken, så man behøvet ikke vente hele neste dag innan man ammer igjen. Deremot skal man aldrig amme et barn om man er beruset, mest p.g.a. man er ikke i stand at holde en baby og derfor kan det lett skje en ulykke.

Men som de andre sier, det er ikke sikkert at hon tar nappflaske. Mine to yngste barn har aldrig tatt nappflaske og det var litt vanskelig før meg å gå ut fra dem når de ammede (den yngre ammer fortsatt, er bare 3 mnd.). Men de drakk fra en liten kopp om jeg var borte, vilket jeg ikke ofte var eller er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har pumpet meg litt,men det blir ikke nok til en hel dag.

Derfor tenkte jeg å bruke morsmelkerstatning.jeg kunne jo ha ventet til jeg hadde fått pumpet nok,men det er snakk om denne helgen......hmmm...føler "dårlig mor"stempelet.....

Men hun tar flaske,det har vi prøvd,det går kjempe fint!

Men er redd for att morsmelkerstatningen skal gi henne magesmerter.

Og ja,jeg hadde tenkt å la henne være hos mormor til dagen etter,føler det blir best.Har ikke lyst å komme full hjem og la henne se meg full...barn merker sånt!Og uansett om jeg er full eller bare beruset så hadde det vært fint å kunne slappe helt av etter en kveld ute.

Syns dere dette høres forfærdelig ego ut? :roll:

Har et kjempe behov for å komme meg ut og ha det litt gøy....

Kjenner det begynner å bli en vane å kjede meg, er sur på sambo for ingenting.....ikke bra!! :(

Vel,jeg får se hva jeg finner ut.....skal prøve å gi henne litt morsmelkerstatning og se hvordan hun reagerer.

T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Babyen din vil ikke ta noen skade av at du er borte hverken ett eller to døgn, og melken din forsvinner ikke pga det heller!

Jeg synes det er kjempebra at du får barnevakt, og mulighet til å gjøre noe alene.

Men - hvis babyen din ikke tar morsmelkerstatning, er det greit å ha litt reserve. Prøv å gi babyen erstatning på forhånd, slik at du er trygg på at han tar det. Dersom han tar det, kan du pumpe ut måltid og fryse ned (husk sterile flasker, men det vet du vel!) som du bruker som reserve hvis det allikevel ikke skal gå.

Hvis han ikke tar flaske, kan du prøve med teskje. Gutten min tok ikke flaska, og fikk av en teskje. Men det er viktig at babyen mates langsomt.

Du må regne med å pumpe deg litt mens du er borte, har du ikke utstyr kan du bruke hånda når du pumper, og gjøre det over f.eks toalett eller en vask.

Lykke til, og kos deg, det fortjener du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...