Gå til innhold

Føler meg ikke fin i bunaden....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Fikk en nydelig bunad i konfirmasjonsgave for 4 år siden. (Vest-Agder bunad siden en av mine foreldrer er derfra, selv bor jeg og er oppvokst i Nord) min bestemor broderte forkle og sjalet. Gledet meg veldig til å prøve den igjen iår før jeg så meg selv i speilet og serriøst ville gråte. Alle ser så fine ut i bunad, selv denne bunaden. Men jeg kommer og ser høygravid ut og ser absolutt ikke ut i bunaden.fått spørsmål før om jeg har lagt på meg... Bunaden er ikke for liten, er heller ikke altfor stor. Er jo meningen at stakken er litt stor osv..familien sier jeg er nydelig og fineste, men helt ærlig så husker jeg nå hvorfor jeg ikke liker bunaden på meg. Var veldig uvell i min egen konfirmasjon da jeg syntes alle andre så så fine ut...andre som har gått igjennom det samme? Har så lyst å føle meg fin i det fineste jeg eier...

Anonymkode: d6bb0...45d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld hvis det er skrivefeil!

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare innbilning. Jeg husker at jeg følte det samme i de første årene og ville selge den. Man har et annet perspektiv når man ser seg selv i speilet enn når andre ser på. Bunaden har mye stoff og er i en spesiell fasong, så man føler seg større enn man er vant til.

Men slik ER bunader og slik SKAL de være. Litt sånn gammeldags budeia form. Jeg har lært meg å like den, man må jo se på helheten. Det er bare litt uvant 😊

Anonymkode: 878e0...e39

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare innbilning. Jeg husker at jeg følte det samme i de første årene og ville selge den. Man har et annet perspektiv når man ser seg selv i speilet enn når andre ser på. Bunaden har mye stoff og er i en spesiell fasong, så man føler seg større enn man er vant til.

Men slik ER bunader og slik SKAL de være. Litt sånn gammeldags budeia form. Jeg har lært meg å like den, man må jo se på helheten. Det er bare litt uvant 😊

Anonymkode: 878e0...e39

Ts her: Takk for svar! Ja, du har nok rett. Er sikker på at jeg kommer til å like den mer og mer etter tiden😊

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å føle seg litt klumpete i bunaden. Jeg føler meg alltid brei som ei låvedør den første timen når jeg tar min hedmarksbunad på, spesielt siden jeg har typisk pærefasong og snittet på bunaden fremhever det. Husk at bunadene stammer fra en tid da kvinnekroppen skulle fremheves på en måte som i dag er uvant. Pluss masse broderier som forstørrer. 

Ta på deg bunaden, løft skuldrene og rett ryggen (en god holdning slanker fem kilo) og stol på familien din som synes du er nydelig. Man ser ikke selv hvor flott man er. Og så kan man tenke at 17. mai ikke er dagen for å være en typisk babe, men å vise fram det fantastiske håndverket og tradisjonen som bunaden er.

Anonymkode: 9eb55...09b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig å føle seg litt klumpete i bunaden. Jeg føler meg alltid brei som ei låvedør den første timen når jeg tar min hedmarksbunad på, spesielt siden jeg har typisk pærefasong og snittet på bunaden fremhever det. Husk at bunadene stammer fra en tid da kvinnekroppen skulle fremheves på en måte som i dag er uvant. Pluss masse broderier som forstørrer. 

Ta på deg bunaden, løft skuldrene og rett ryggen (en god holdning slanker fem kilo) og stol på familien din som synes du er nydelig. Man ser ikke selv hvor flott man er. Og så kan man tenke at 17. mai ikke er dagen for å være en typisk babe, men å vise fram det fantastiske håndverket og tradisjonen som bunaden er.

Anonymkode: 9eb55...09b

Ts: Ja, tusen takk for svar!❤️ følt meg bedre no😅☺️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes akkurat det samme som deg de første årene, men når jeg kikker på bilder fra gamledager, så ser jeg at det bare var noe jeg innbilte meg. Jeg syntes det ikke da, men jeg så akkurat like fin ut som alle de andre. Men jeg er enig med den som sier at du skal gå med ryggen rett. God holdning gjør underverker både for figuren og selvtilliten! 

Anonymkode: 3770f...3cb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig å føle seg litt "tjukkas" i bunad. prøver derfor å fikse håret i en fin frisyre og lett sminke, da føler jeg meg straks litt ekstra flott!

Anonymkode: e3a67...d7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er lite flatterende, sånn er det bare. 

Anonymkode: 043fc...7b5

• Liker 2
Skrevet

Å være fin i bunad er ikke det samme som å være sexy i en velsittende kjole. 

Jeg har også Vest Agder bunad og føler meg som en låvedør med puppene rundt halsen når jeg tar den på, men etter en time digger følelsen av stakken og klirringen av sølvet. Jeg beundrer sjalet og forkleet som min bestemor har brodert og føler meg pyntet og flott 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sier stakken er litt stor, betyr det at den sitter veldig løst, eller at det er mye stoff? For stakker skal normalt ikke sitte løst (jeg kjenner ikke vest-agder og finner ikke gode bilder.) Du bør også passe på at vesten sitter riktig, en vest som sitter feil vil ikke gjøre fasongen din noen tjenester. Det er ikke alle som monterer bunader som har like mye peiling på slikt, dessverre.

Dersom bunaden sitter riktig er det mellom ørene dine feilen ligger. Sannsynligvis er du oppfostret på idealet om slank midje, smale hofter og lange, slanke bein. Det kan gjøre det vanskelig i bunad, siden den er laget etter en helt annen modell: Masse stoff rundt hoftene som fremhever midja og gir en illusjon av slankere midje (denne tendensen var mye sterkere i England og Frankrike). Du skal bli bred over baken i bunad, og det gjør at du virker slankere!

Anonymkode: 82800...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ps: Mange menn synes kvinner i bunad er ganske sexy, om enn på en anstendig måte, siden mange menn faktisk liker brede rumper. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Absol skrev:

Å være fin i bunad er ikke det samme som å være sexy i en velsittende kjole. 

Jeg har også Vest Agder bunad og føler meg som en låvedør med puppene rundt halsen når jeg tar den på, men etter en time digger følelsen av stakken og klirringen av sølvet. Jeg beundrer sjalet og forkleet som min bestemor har brodert og føler meg pyntet og flott 😊

e en nydelig bunad, er ganske så stolt faktisk❤️😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier stakken er litt stor, betyr det at den sitter veldig løst, eller at det er mye stoff? For stakker skal normalt ikke sitte løst (jeg kjenner ikke vest-agder og finner ikke gode bilder.) Du bør også passe på at vesten sitter riktig, en vest som sitter feil vil ikke gjøre fasongen din noen tjenester. Det er ikke alle som monterer bunader som har like mye peiling på slikt, dessverre.

Dersom bunaden sitter riktig er det mellom ørene dine feilen ligger. Sannsynligvis er du oppfostret på idealet om slank midje, smale hofter og lange, slanke bein. Det kan gjøre det vanskelig i bunad, siden den er laget etter en helt annen modell: Masse stoff rundt hoftene som fremhever midja og gir en illusjon av slankere midje (denne tendensen var mye sterkere i England og Frankrike). Du skal bli bred over baken i bunad, og det gjør at du virker slankere!

Er masse stoff som er problemet😅 Er nok selve bunaden som er bygd slik at man virker litt bred (ser gravid ut hihi, men får så være)

AnonymBruker
Skrevet

Du må huske at bunader er laget i ganske mye tykkere stoff enn hva man har til vanlig, pluss at skjorten har vide ermer så man ser større ut enn man er. Det gjør alle:) Men legg ut et bilde her uten hode?:) Jeg er helt sikker på at du ser alldeles nydelig ut:D Om det hjelper så er vesten på min bunad såpass trang at man kan se at den spriker litt i fronten hvor spennene er. Skal ha den på likevel;)

Anonymkode: 39f28...93d

AnonymBruker
Skrevet

Ts: hadde ikke lyst å ta av meg bunaden idag😂 følt meg faktisk fin idag når jeg fikk fikset håret og slikt i tillegg!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts: hadde ikke lyst å ta av meg bunaden idag😂 følt meg faktisk fin idag når jeg fikk fikset håret og slikt i tillegg!

Så fint :hjerte:

Anonymkode: 51de7...6e0

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så bra👏🏻👍🏻❤️ Jeg hadde det akkurat som deg som du skrev i starten, og det siste du skrev 😃Så da er vi som har opplevd det samme😉👍🏻🇳🇴Hurra for oss to😃🇳🇴

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg hatet bunaden. For min del så endte det opp med at jeg ikke gikk med den og etter noen år der den støvet ned i skapet solgte jeg den. Det er over 16 år siden og jeg har aldri angret. 

Synes det er kjekt å se folk i bunader på 17.mai, men for min del så hatet jeg den som pesten. Føles som en uniform og jeg følte meg ukomfortabel. Så jeg kler meg heller i penklær på 17. Mai og stortrives med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...