Gå til innhold

Sosialisering av valp - hvordan finne passende hunder å møte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skjønt at det er viktig å la valpen treffe andre hunder og skape gode opplevelser. Men hvordan finne de riktige hundene å treffe?

Skal melde meg på valpekurs, men det blir jo ikke nødvendigvis så mye nærkontakt med de andre valpene der.

Har noen venner som har hund, men hvordan vet jeg om disse vil være greie med valpen?

Skal jeg spørre tilfeldige folk på gata om hunden deres kan hilse på hunden min? 😛 

Anonymkode: 2ec48...335

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste når det gjelder sosialisering med andre hunder er faktisk å treffe alle slags hunder :) vi har ei tibbe som alltid har vært kjempe skeptisk og drit redd alt av hunder som er større enn seg selv. Vi fant oss en hundepark med hunder i alle størrelser og fasonger, og det er den beste investeringen vi har gjort for hennes del :) hun er ikke redd og elsker alle hunder hun møter. 

Anonymkode: 7b8e0...0a5

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det beste når det gjelder sosialisering med andre hunder er faktisk å treffe alle slags hunder :) vi har ei tibbe som alltid har vært kjempe skeptisk og drit redd alt av hunder som er større enn seg selv. Vi fant oss en hundepark med hunder i alle størrelser og fasonger, og det er den beste investeringen vi har gjort for hennes del :) hun er ikke redd og elsker alle hunder hun møter. 

Anonymkode: 7b8e0...0a5

Så bra at det fungerte. Men er det ikke litt risikabelt å bare la valpen treffe hvem som helst? Hva om den blir skremt av sinte eller voldsomme hunder?

AnonymBruker
Skrevet

Join en hundeklubb. De har som regel ukentlig sosialiseringstreff. En hund som greier å gå forbi en annen hund på gata uten å dra båndet som en gal er gull verdt. 

Anonymkode: 7671a...3a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at det fungerte. Men er det ikke litt risikabelt å bare la valpen treffe hvem som helst? Hva om den blir skremt av sinte eller voldsomme hunder?

Folk med sinte eller voldsomme hunder drar kanskje ikke i hundepark og slipper dem løs? 

Anonymkode: d4183...001

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk med sinte eller voldsomme hunder drar kanskje ikke i hundepark og slipper dem løs? 

Joda. De slipper dem løs, ikke bare i hundeparker. 

De har ofte sosialiseringstreff I hundeklubbene. 

Anonymkode: e8f8c...5a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør de, og det er et kjempeproblem, og hovedgrunnen til at jeg skyr hundeparker. "La dem ordne opp selv" sier de, og slipper en haug hunder som overhode ikke passer sammen løs i samme gruppe, og tar null ansvar for konsekvensene. 

I starten er det kjempeviktig at valpen kun sosialiseres med trygge hunder med godt språk og gjerne lik størrelse og felles interesser. Når valpen er større og har fått en trygg start på livet kan den tåle litt mer utfordrende sosilisering. Slurver du med dette kan du gi hunden din en haug med unødige utfordringer, som kanskje aldri kan fikses. Dette er kjempeviktig. 

Gode kandidater finner du via venner, oppdretters kontaktnett, raseklubb, rasegrupper eller lokale hunde(park)grupper på facebook, hundeforum eller lapp på butikken. Spør etter feks valper i samme alder, trygge voksne av samme rase/type hund, trygge hunder av samme størrelse, osv. Hunder som er veldig ulike din i språk og størrelse holder det å trene på å passere på gata i bånd, det er ikke nødvendig at hunder kan frileke med hver eneste hund de møter her i livet. 

Anonymkode: ca277...2d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil fraråde deg å gå i hundepark hvis valpen er veldig ung/liten. Når jeg fikk min første valp å gikk i hundepark endte det med at en husky tok tak i valpen, akkurat som om den skulle være en leke. Min man tok tak i den fremmede hunden å fikk kastet/jaget den vekk. Så min opplevelse av hundeparker er at hundene gjør som dem vil og mange eiere bryr seg ikke eller forstår ikke at deres hund gjør noe galt.

Mye tryggere å bedre hvis du har mulighet til å gå en tur sammen med andre hunder i bånd, også kan valpen heller bli kjent med andre hunder på en rolig å trygg måte enn at en tilfeldig hund i parken kommer løpene for å leke men samtidig skremmer livet av valpen.

Hvis du går i hundepark så er det uansett viktig å tenke på at du kan å bør «oppdra» andre sine hunder hvis de ikke oppfører seg fint med valpen din. F.eks hvis en stor hund kommer i full fart mot en liten valp så hadde jeg stoppet den å sett om den kunne roet seg litt ned istedenfor å la den ta kontakt med valpen på en intens og potensielt truende måte.

Noen hunder har en personlighet som er slik at de elsker hundeparken og alt det rare de kan møte der, andre er mer som min valp.. usikker å redd i møte med store hunder som har det travelt og vil leke omtrent før de har fått hilse. Da synes jeg det er eier sin jobb å bestemme hvem og hvordan fremmede hunder skal hilse på valpen.

Anonymkode: 0a790...c07

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler som flere av de andre; ta kontakt med hundeklubb og lignende. 

Sosialiser valpen din med trygge, voksne hunder med godt språk! Jeg ville unngått hundeparker som sosialisering, det er alt for mye hunder med dårlig språk og uerfarne eiere der som ikke leser hundene noe godt. Mye stivt språk, stressende lek og "mobbing" i slike settinger.

Jeg ville også unngått å hilse på andre hunder i bånd på gata. Da skaper du forventninger om at valpen får hilse på alle andre hunder den ser. Finn heller noen faste eiere med gode hunder å gå tur med, og la hundene både få oppleve rolig tur sammen, samt lek på passende steder. 

Jeg har opplevd hunder som sosialiseres kun i form av lek som valper med viltre hunder, og de blir regelrett stressa og slitsomme mot andre hunder som voksne. De forventer lek hele tiden, klarer ikke å finne en egen stoppknapp og er plagsomme.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hundepark er uaktuelt med en liten valp. Takk for tips om hundeklubb! Er det det samme som hundeskolene som holder kurs?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi var på valpekurs med fokus på sosialisering. Deler av kurset var teori, men mesteparten ble brukt på at valpene fikk leke sammen. Instruktør satte sammen gruppene av valper som skulle være sammen; feks var vår hund reservert og fikk være sammen med en annen reservert hund, slik at man unngikk å gjøre vår hund enda mer reservert ved å plassere den sammen med en «lekekamerat» som ble for brautete. 

Anonymkode: fd833...c08

AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2019 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Jeg har skjønt at det er viktig å la valpen treffe andre hunder og skape gode opplevelser. Men hvordan finne de riktige hundene å treffe?

Skal melde meg på valpekurs, men det blir jo ikke nødvendigvis så mye nærkontakt med de andre valpene der.

Har noen venner som har hund, men hvordan vet jeg om disse vil være greie med valpen?

Skal jeg spørre tilfeldige folk på gata om hunden deres kan hilse på hunden min? 😛 

Ja, det kan du. Jeg har en hund som ikke alltid er verdens «hyggeligste» med andre voksne hannhunder (bruker munn, er ikke aggressiv), men valper er han tålmodig og grei med.

Anonymkode: 97f07...fb3

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange svar! Lurer litt på hvor det egner seg å ha hunder løse for å leke sammen (siden de helst bør hilse uten bånd)? Hundepark blir for risikabelt, inngjerda barnehager er jo lite populært... Forslag? :) 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange svar! Lurer litt på hvor det egner seg å ha hunder løse for å leke sammen (siden de helst bør hilse uten bånd)? Hundepark blir for risikabelt, inngjerda barnehager er jo lite populært... Forslag? :) 

Hagen?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Diamant20 skrev:

Hagen?

Hehe, ja det hadde vært perfekt. Men vi har ikke noe særlig hage, dessverre.

AnonymBruker
Skrevet

Venner, bekjente eller hundeklubb. Valpekurs. 

Anonymkode: 99b22...f35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...