AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #1 Skrevet 16. mai 2019 Slutter i jobben 31/8, skal ikke ha ferie før den tid. Avtalt med arbeidsgiver. Arbeidet hele fjoråret så har ca 40.000 i feriepenger opparbeidet i 2018. Arbeidsgiver mener jeg skal betale skatt av disse pengene når jeg får de utbetalt på sluttoppgjør. Men spørsmålet mitt er, skattet jeg ikke på de pengene i fjor? Anonymkode: 80fa9...fb0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #2 Skrevet 16. mai 2019 Du skal ikke skatte for feriepengene som ble opptjent i fjor, men det som er opptjent i år blir skattet. Du skal nemlig ha årets opptjening utbetalt sammen med siste lønna di. Det er sikkert de arbeidsgiver tenker på. Anonymkode: cc7cb...c31 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #3 Skrevet 16. mai 2019 Du skal ikke TREKKES i skatt for feriepengene opptjent i fjor og utbetalt i år. Men skatte må du, det er bare det at du gjør det gjennom hele året ved å betale litt ekstra i 10,5 måneder. Feriepenger opptjent i år blir betalt ut når du slutter, og disse trekkes skatt av. Anonymkode: 5ddcf...24a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #4 Skrevet 16. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke skatte for feriepengene som ble opptjent i fjor, men det som er opptjent i år blir skattet. Du skal nemlig ha årets opptjening utbetalt sammen med siste lønna di. Det er sikkert de arbeidsgiver tenker på. Anonymkode: cc7cb...c31 Jeg spurte og de mener de må trekke skatt fra begge deler fjorårets og årets. Vi får feriepenger utbetalt i juni og "vanlig" lønn når vi har ferie. Arbeidsgiver vil kun betale ut feriepengene i juni og trekke som at jeg skulle hatt sommerferie og sen ta sluttoppgjør. Er det riktig? Anonymkode: 80fa9...fb0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #5 Skrevet 16. mai 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke TREKKES i skatt for feriepengene opptjent i fjor og utbetalt i år. Men skatte må du, det er bare det at du gjør det gjennom hele året ved å betale litt ekstra i 10,5 måneder. Feriepenger opptjent i år blir betalt ut når du slutter, og disse trekkes skatt av. Anonymkode: 5ddcf...24a Ja, jeg er klar over det men arbeidsgiver mener de skal skattes av feriepenger fra 2018 også i år når jeg får de utbetalt. Jeg mener det blir feil. Anonymkode: 80fa9...fb0
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #6 Skrevet 16. mai 2019 Hvis du skal jobbe ut august, skal du ikke ha sluttoppgjør før da. Regner med at feriepengene utbetales i juni, og det er ikke utenkelig at det er derfor de vil trekke deg for ferie, hvis det er rutinen. Det vil si at du vil få feriepenger opptjent i fjor, med fradrag for ferie i juni, og så vil du få sluttoppgjør i august, med feriepenger opptjent i år (fratrukket skatt) og etterbetaling for ferie du har blitt trukket for, men ikke tatt ut. Antar jeg.. Anonymkode: db0d3...264 1
applestories Skrevet 16. mai 2019 #7 Skrevet 16. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi får feriepenger utbetalt i juni og "vanlig" lønn når vi har ferie. Arbeidsgiver vil kun betale ut feriepengene i juni og trekke som at jeg skulle hatt Om du får feriepenger i juni skal det ikke trekkes skatt av dem uansett om du skal slutte i august eller ikke. Arbeidsforholdet i september påvirker ikke hva som betales ut i juni. Det som blir ulikt her kan være at du blir trukket i lønn som om du skal ha ferie, for så å få disse tilbakebetalt ved sluttoppgjør. Men skatt skal du ikke trekkes nå for verken lønnen som trekkes eller feriepengene. Sluttoppgjør skal man ikke regne på før du faktisk slutter og ser hvordan situasjonen er da. 1
Mynlen Skrevet 16. mai 2019 #8 Skrevet 16. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte og de mener de må trekke skatt fra begge deler fjorårets og årets. Vi får feriepenger utbetalt i juni og "vanlig" lønn når vi har ferie. Arbeidsgiver vil kun betale ut feriepengene i juni og trekke som at jeg skulle hatt sommerferie og sen ta sluttoppgjør. Er det riktig? Anonymkode: 80fa9...fb0 I det første innlegget skriver du at feriepengene kommer med sluttoppgjøret. Da mener du vel feriepenger opptjent i 2019, og de skal det trekkes skatt av. Hvis du får vanlig feriepengeutbetaling i juni og trekkes i lønn for ferie skal junilønnen være trekkfri, mens betalingen du får når du slutter for å kompensere for at du ikke tok ferie likevel skal trekkes for skatt. Men det viktigste er å huske at vi bare snakker om trekket. Feriepenger er skattepliktige det året du får dem utbetalt uansett når de ble opptjent. Og hvis du er usikker på om trekket ble riktig er det bare å bestille nytt skattekort etter august, så justeres eventuelle feil i løpet av høsten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå