Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #1 Skrevet 25. april 2005 Noen som vet hvor lang tid det tar før denne er fullt utvokst? Kjøpte vår idag, er ikke store kar`n.. Er ca 5 cm nå.
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #2 Skrevet 25. april 2005 Jeg tror faktisk det kommer an på størrelsen på akvariet og kanskje fisketetthet hvor fort den vokser. Har hatt en sånn en tror jeg, og den vokste sakte. Men så var akvariet mitt bare 75 l. Vil tro det tar noen år før den er kjempestor, men "sånn passe" størrelse går sikkert relativt fort. De vokser vel også fortest mens de er "barn".
Gjest Anonymous Skrevet 25. april 2005 #3 Skrevet 25. april 2005 Akvariet vårt er ca 150 L, og har bare 15 småfisker sammen med den. Leste at den fulle lengden på fullvokst fisk var 50-60 cm. Liksom kjekt og vite hvor fort det går da. Men er da såå søt. Den deler en terrakottakrukke med en Malawi-hunn. De koser seg godt ilag..
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #4 Skrevet 26. april 2005 http://www.aquahobby.com/gallery/gpleco2.html hvis du søker på plecostomus på Google får du opp masse linker, vil tro du finner noe relevant der. Min ble aldri veldig stor, men den ble syk og døde etter er par år. Ei venninne har et par - jeg er nesten sikker på at det er plecostomus, hvis det ikke er en mindre art som likner - og de formerer seg noe inn i hampen:)
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #5 Skrevet 26. april 2005 Vi har bare en, så det blir nok ikke noen små der i gården på en stund. Tenkte på og kjøpe en til samtidig, men det ble ikke noe av.. Får se senere heller...
Gjest Anonymous Skrevet 26. april 2005 #6 Skrevet 26. april 2005 hehe, måtte bare inn for å se hva en pleco... var.... Gratulerer med kommende bryllup Arkatus og Idefix!
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #7 Skrevet 27. april 2005 Er`n ikke søt da?? var og kjøpte en samboer til den igår. Min samboer klarte ikke og dy seg. Han syntes den var så stili... Kan bli spennende når begge vokser til.
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #8 Skrevet 27. april 2005 Jeg kan ikke mye om fisk, men jeg så engang maller som jeg syns var så tøffe. Er det en malle?
Gjest Anonymous Skrevet 27. april 2005 #9 Skrevet 27. april 2005 Er en malle ja... De vi har er nå ca 5 cm.. Fullvoksen er den 50-60 cm..
Maetzii Skrevet 1. mai 2005 #10 Skrevet 1. mai 2005 De fiskene er såå fine Har hatt flere sånne Da jeg kjøpte mine ble de kalt "dragefisk", forresten. Synes det er et stilig navn (når det gjelder hovedspørsmålet, så vokste mine kjempesakte og ble aldri mer enn 2-3 år gamle.. Så det vet jeg lite om. Men hadde en i et 375 liters akvarium og den vokste like sakte som alle de andre (i akvarier på 35-100 liter), så at akvariestørrelsen skal ha mye å si tviler jeg på.. )
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #11 Skrevet 1. mai 2005 Må si at de virkelig er effektive fisker. De ryddet akvariet for alger på en natt tror jeg.. Ble imponert ja. Litt grådige er de åsså.. La neddi en fortabblett til dem, som den ene straks sugde seg fast i og tok med under en rot. Der lå han og koste seg til den var oppspist. Den andre fikk ikke en smule. Men de lever godt på forrester og alger da...
Englepus Skrevet 1. mai 2005 #12 Skrevet 1. mai 2005 Det er bare når de er små de er så effektive. Har en på ca 15 cm selv (tror det er en pleco) og den gjør ikke mye! Om dagen ligger den under en rot og rører seg knapt en milimeter. Først om natten blir det liv i den. Men hva den spiser aner jeg ikke, for alger er det mer enn nok av!
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #13 Skrevet 1. mai 2005 Leste at de er mest aktive om kvelden/natta, og det kan jeg skrive under på at de er..
Englepus Skrevet 1. mai 2005 #14 Skrevet 1. mai 2005 Min er fryktelig sjenert ... Det hender den sitter på glasset når jeg kommer hjem fra jobb, men med en gang den merker at det er folk i rommet fyker den ned under rota. Merkelig skapning.
Gjest øh...gjest Skrevet 1. mai 2005 #15 Skrevet 1. mai 2005 Vil gjerne være med i fanklubben for pleco... øh... Maller! Har ikke akvarium, men jeg får vel være støttemedlem for det?! De er kjempetøffe å se på. Har aldri hatt sansen for oransje gullfisk...
Gjest Anonymous Skrevet 2. mai 2005 #16 Skrevet 2. mai 2005 Sønnen min, som er avhengig av Byggmester Bob, døpte begge mallene Bob Fisk. Gjenstår bare og se om det er 2 Bober eller Bob og Bobbine.De koser seg ihvertfall godt sammen. De henger ofte sammen på dagtid, nattestid er de over hele akvariet. Var inne på et annet forum og stilte spørsmål om disse mallene gikk sammen med malawiene våre. Fikk et krast svar om at det gikk ikke siden vi bare hadde et 150L akvarium.. Reagerte litt på det. Er vi slemme som har de oppi der da? De spiser da og trivest godt. Blir de for store, så får vi skaffe et større akvarium til dem, eller selge dem. Mange rare meninger ute og går mener nå jeg...
Englepus Skrevet 2. mai 2005 #17 Skrevet 2. mai 2005 Mange rare meninger ja. Og det er ikke alle som vet like mye som de påstår. De som mente akvariet var for lite tenkte vel på at plecoer blir ca 50 cm. Men det skjer jo ikke akkurat over natten. Det er jo forskjell på hvor fort de forskjellige artene vokser. Jeg har bare plecoen og en Indisk knivfisk i mitt akvarie, så det er nokså kjedelig. Men knivfisken spiser det den får inn i munnen så det må nesten være sånn. Grådige beistet!
Gjest Anonymous Skrevet 3. mai 2005 #18 Skrevet 3. mai 2005 Har sett pleco av samme typen vi har i enda mindre akvarier enn d vi har. Og som du sier, det tar sin tid før de blir så store, hvis de lever så lenge da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå