AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #1 Skrevet 16. mai 2019 Min gutt på 9 år har fått påvist dysleksi og vi har fått støtte av NAV til innkjøp av PC. Skolen kunne imidlertid ikke gi noen råd til type PC utover at den måtte få plass i sekken og tåle bruk av et barn. Dere andre som har barn med dysleksi, hva slags PC bruker deres barn, og hva anbefaler dere? Det er snakk om en stønad på ca. 3500 kr, så helst en pris rundt den summen. Blir også glad hvis noen vil komme med råd om barn med dysleksi generelt! Gutten min leser VELDIG dårlig (leser sakte, blander bokstaver, leser bakvendt osv) og det går utover alle skolefag. Han er egentlig helt på gjennomsnittet i matte, men fordi de har begynt med mye tekstoppgaver der også, gjør han mye feil i det faget også. Så dette går utover alle skoleprestasjonene. Merker at han er lei seg for dette, spesielt siden broren er veldig flink på skolen. Hvordan støtte ham på best mulig måte? Takknemlig for alle råd! Anonymkode: 849db...167
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #2 Skrevet 16. mai 2019 PPT kan muligens hjelpe angåande pc og hjelpe program. Flere i familien min har diverse dysleksi, gjevn trening og tidlig lese glede er det enest som funket for oss. Er fort at lesing blir ein negativ opplevelse, så det gjelder å gjøre lesing til enn positivt ting. Min bror leste til dømes mye tegneserie fra tidelig alder, i dag leser han flere bøker i måneden til tross for dysleksi. Anonymkode: 63b0c...480
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #3 Skrevet 16. mai 2019 ad.no - kjøp en brukt bedrifts-laptop. Bedrifts laptoper er bygd for å tåle å ligge i en sekk, en laptop fra elkjøp er ikke det. Anonymkode: 237a7...41d
gullhjerte Skrevet 16. mai 2019 #4 Skrevet 16. mai 2019 Dere bør melde dere inn i foreningen Dysleksi Norge, der finnes mye god informasjon. En med dysleksi kan ha god nytte av pc, skriveprogram feks Lingdys, verktøy for opplesing av tekst, lydbøker og kanskje digitale versjoner av klassen bøker inn på pc-en sin. Så kan han få matteoppgavene opplest for eksempel. Du bør melde han inn i www.nbl.no, for lydbøker. Dere bør også jobbe aktivt med lesetrening, det kan nok PPT hos dere gi konkrete råd om hva de anbefaler. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #5 Skrevet 16. mai 2019 Her i kommunen så ordner kommunen PC. Vi gir dem støtten fra NAV også får eleven en pc til rundt 5000, men regner meg at den er billigere for de får nok litt avslag. Hele kommunen bruker samme type pc, voksne på jobb og barn med dysleksi på skolen. Den er tung, så det er negativt. Det er en Lenovo. Men den er nok robust. Men det viktigste er jo at alle programmene han har krav på blir lagt inn på pc'en. Disse programmene skal dere få, også fra NAV. Jeg tenker de alle fleste PC'er med et skriveprogram er gode nok. Ikke for stor, men også robust. Anonymkode: fdb30...062
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå