Gå til innhold

Husarbeid "teller ikke"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboer jobber 100 %, jeg jobber litt redusert. Vi har et lite barn sammen som går i barnehage. Jeg tar meg av alt husarbeid, handling, sørger for at barnet alltid har det det trenger osv. Det er greit det, siden jeg jobber mindre. Det som frustrerer meg er at det jeg gjør av husarbeid ikke "teller med" i den totale arbeidsmengden hver av oss har. Han bryr seg ikke i det hele tatt om akkurat det, og mener at jeg kun gjør det for min egen skyld. Selvfølgelig liker jeg meg best når det er rent og ryddig hjemme, men det er på ingen måte noe jeg LIKER å gjøre. Ikke har jeg spesielt høy standard heller, og det meste av ting som ikke MÅ gjøres (vaske vinduer etc.) blir heller ikke gjort. En gang i året kanskje. Men klesvask, kjøkken, støvsuging, gulvvask og vask av bad samt skifte av sengetøy og støvtørk må liksom bare gjøres jevnlig. Men samboer setter altså ikke pris på noe av dette. Sier han. Jo, at jeg vasker klærne hans. Men ikke resten. Hvordan skal jeg liksom forholde meg til det? Jeg gjør det jo, men hver gang vi kommer i en diskusjon der vi er slitne og ender opp med å sammenligne arbeidsmengde så teller altså ikke dette. Han mener jeg har "masse fritid" og er "dum" som velger å gjøre husarbeid. Han kan godt bidra om jeg spør han, det er ikke det, men da blir det like fullt noe han gjør for "min skyld." Han er ellers snill og omtenksom, står feks ofte opp med barnet så jeg får sove ut. Er en fantastisk pappa. Men dette irriterer meg. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: a86dd...7eb

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg ville gjort ville vært å snakket skikkelig med han og forklart alt det du nettopp sa her. Hvis han fremdeles tror du gjør det bare for deg selv, så kan du be han om å ta ansvar for alt husarbeid i en måned, så han får kjenne på det selv. Dette gjelder da alle dine daglige og ukentlige gjøremål. Så får han se hvordan det er. Latterlig å skulle være så lite takknemlig, og ta "hushjelp" som en selvfølge. 

• Liker 17
Skrevet

Vel, du kan begynne med å la ham vaske egne klær?

Skrevet

Her hadde jeg nok bare tatt han på ordet. Slutt å gjøre masse husarbeid mens han er på jobb. Inn og ut av oppvaskmaskin og klesvask er greit å få gjort fortløpende, men de andre store tingene hadde jeg da spart til ettermiddag eller helg. En tar badet og en støvsuger og mopper over gulv. Da får han være med på moroa. 

• Liker 37
Gjest Dævendøtte
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som frustrerer meg er at det jeg gjør av husarbeid ikke "teller med" i den totale arbeidsmengden hver av oss har.

Har dere en konkurranse i hvem som gjør mest, eller hvorfor kommer dette opp? Og hvorfor irriterer det deg?

Kommer han hjem og kaller deg lat som ikke har gjort noe hele dagen? Trenger du skryt fordi du har det rent hjemme? Skryter du av ham etter en dag på jobben? 

Kan dere ikke heller kose dere sammen og ikke bry dere om hvem som gjør mest og hva, må da være mye bedre enn å krangle om bagateller? 

AnonymBruker
Skrevet

Da får du sørge for at du gjør minimalt med husarbeid og handling mens han er på jobb, og dele på oppgavene når han kommer hjem. Sånn at du får all den fritiden han tenker at du har. For han har ikke bedt deg om å gjøre husarbeidet når han ikke er hjemme. Hvis han blir mer deltagende i å gjøre jobben kan det også være han begynner å legge merke til at det faktisk ER koseligere når det er gjort. Og det kjennes lettere ut når man jobber sammen med noen. Selv om dere ikke er i samme rom engang gjør dere noe samtidig.

Anonymkode: c4dc6...7c9

• Liker 8
Skrevet

Så middag på bordet, rene klær, nytt sengetøy, rene tallerkener å spise på, - alt dette er irrelevant for ham og dermed liksom din hobby?

Hvis en skikkelig samtale ikke fører frem, ville jeg droppet alt som bare kom ham til gode, helt ned til å ikke skifte hans sengetøy, beregne middag til ham eller vaske hans klær. 

Barnslig, ja, men han argumenterer jo også som en unge. 

• Liker 26
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har dere en konkurranse i hvem som gjør mest, eller hvorfor kommer dette opp? Og hvorfor irriterer det deg?

Kommer han hjem og kaller deg lat som ikke har gjort noe hele dagen? Trenger du skryt fordi du har det rent hjemme? Skryter du av ham etter en dag på jobben? 

Kan dere ikke heller kose dere sammen og ikke bry dere om hvem som gjør mest og hva, må da være mye bedre enn å krangle om bagateller? 

Jeg tror muligens ikke du har lest alt, eller har du lest og misforstått? 

Hadde ikke du blir litt irritert om mannen din mente at du hadde slappet av og hatt "egentid", mens du i realiteten har brukt hele formiddagen på husarbeid, handling osv? Og han itillegg mer eller mindre omtalte det som hobbyaktivitet? 

• Liker 18
Skrevet

La han vaske sine egne klær. Ha reint servise kun til deg og barnet. Så får han se hvor mye du gjør dette "for din egen skyld" når han ikke har flere reine truser å ta på seg når han skal på jobb, eller det ikke er reine fat til middagen hans.

• Liker 11
Skrevet
11 minutter siden, Snedig skrev:

Her hadde jeg nok bare tatt han på ordet. Slutt å gjøre masse husarbeid mens han er på jobb. Inn og ut av oppvaskmaskin og klesvask er greit å få gjort fortløpende, men de andre store tingene hadde jeg da spart til ettermiddag eller helg. En tar badet og en støvsuger og mopper over gulv. Da får han være med på moroa. 

Nemlig.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har turnusjobb begge to med helger og det som er. Derfor er det naturlig at jeg tar det når jeg har fri, han jobber og lille er i barnehage. De dagene/helgene vi faktisk har fri på sammen må vi prioritere å gjøre ting som en familie syns jeg. Han har faktisk foreslått at vi setter opp skjema/planlegger, men det funker i 2 uker før det sklir ut av div årsaker (sykdom, endring av jobbtider etc). 

Det er ikke noen vits i å be han om å ta det ansvaret i en uke eller lignende, for i og med at han ikke syns det er viktig så blir det heller ikke gjort. Han vasker klær når han ikke har noe rent, han handler når det er tomt for det han trenger. Dere skjønner tegninga. 

Dette blir et tema innimellom av ulike årsaker. Nå i dag var det at han ville slappe av litt i stua, mens jeg hadde behov for å få unna litt vaskejobb før vi får gjester i morgen. Jeg måtte altså utsette støvsugingen. Da blir jeg sur og provosert, for jeg støvsuger ikke fordi det er så jævla gøy, men fordi jeg må bli ferdig med det som skal gjøres før lille skal hentes i barnehage. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Nerine_ skrev:

Hadde ikke du blir litt irritert om mannen din mente at du hadde slappet av og hatt "egentid", mens du i realiteten har brukt hele formiddagen på husarbeid, handling osv? Og han itillegg mer eller mindre omtalte det som hobbyaktivitet? 

Nettopp! Takk.

TS

Gjest Dævendøtte
Skrevet
1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Vel, jeg tror du kanskje leser litt mer mellom linjene enn meg. 

Og nei, jeg gidder virkelig ikke å irritere meg over sånt. Og kan heller ikke fatte hvor mye jobb det er med to voksne og et barn heller. 

Skal legge til at hvis han er en rotekopp og ikke rydder opp etter seg, da hadde jeg blitt irritert. 

Hun skriver også at han bidrar når hun spør og tar ungen ofte så hun får sove ut, jeg fatter virkelig ikke problemet her. 

AnonymBruker
Skrevet

Dropp å gjør hans del, altså halvparten, så får du se om pipa får en annen lyd når han står det uten rene klær. Konsentrer deg om det du gjør, sett inn det du bruker i maskinen å la resten stå.. Han vil nok endre mening kjapt

Anonymkode: b933d...c44

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Og nei, jeg gidder virkelig ikke å irritere meg over sånt. Og kan heller ikke fatte hvor mye jobb det er med to voksne og et barn heller. 

Skal legge til at hvis han er en rotekopp og ikke rydder opp etter seg, da hadde jeg blitt irritert. 

Hun skriver også at han bidrar når hun spør og tar ungen ofte så hun får sove ut, jeg fatter virkelig ikke problemet her. 

Vel, han ER en rotekopp. Og barnet også naturligivis. Og jeg rydder. Og rydder og rydder og rydder. Men jevnt over er ikke standarden så veldig høy. Jeg tolerer fint litt rot, og ofte kan jeg la barnelekene ligge til nesten dag for det er ikke så farlig. Men jeg vil ikke ha et SKITTENT hjem, og vi må ha rene klær. Og jeg har heller aldri klaget over at jeg må gjøre disse tingene, men at det ikke er verdt en dritt i det totalt bildet her gjør meg faktisk ganske sur. TS

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette problemet skaper du selv. Det burde selvfølgelig være totalt unødvendig å forvente at voksne menn skjønner at det foregår rimelig mye i kulissene fra din side når dere har et mer eller mindre presentabelt hjem, uten at han løfter én finger. Men han kommer IKKE til å sette pris på, eller bry seg før han erfarer selv hva det vil si at du IKKE gjør noe. 

Dra på ferie et par uker alene og la han og ungen rote hjemme. Så finner de nok ut at det blir rimelig ekkelt uten deg..

Anonymkode: b8b44...629

• Liker 9
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har turnusjobb begge to med helger og det som er. Derfor er det naturlig at jeg tar det når jeg har fri, han jobber og lille er i barnehage. De dagene/helgene vi faktisk har fri på sammen må vi prioritere å gjøre ting som en familie syns jeg. Han har faktisk foreslått at vi setter opp skjema/planlegger, men det funker i 2 uker før det sklir ut av div årsaker (sykdom, endring av jobbtider etc). 

Det er ikke noen vits i å be han om å ta det ansvaret i en uke eller lignende, for i og med at han ikke syns det er viktig så blir det heller ikke gjort. Han vasker klær når han ikke har noe rent, han handler når det er tomt for det han trenger. Dere skjønner tegninga. 

Dette blir et tema innimellom av ulike årsaker. Nå i dag var det at han ville slappe av litt i stua, mens jeg hadde behov for å få unna litt vaskejobb før vi får gjester i morgen. Jeg måtte altså utsette støvsugingen. Da blir jeg sur og provosert, for jeg støvsuger ikke fordi det er så jævla gøy, men fordi jeg må bli ferdig med det som skal gjøres før lille skal hentes i barnehage. 

TS

Hvorfor måtte du utsette støvsugingen? Han kan vel slappe av et annet sted?

Når det er sagt, så er det vel naturlig at den som ikke har full jobb tar mesteparten av det hjemme? Eller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det flere områder han ikke setter pris på deg og det du gjør?

Anonymkode: f723f...2d1

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ansatt vaskehjelp på hans regning. Kanskje han hadde brydd seg da.

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Mulig vi har ulikt syn på husarbeid, og hva vi anser som nødvendig, men jeg bruker iallefall mye tid hver dag på at det skal være ryddig og pent hjemme. Hadde mannen sett på det som min hobby, og ikke en nødvendighet, ja da hadde jeg også blitt irritert. Og jeg blir sjeldent irritert. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...