Gå til innhold

Sparekonto til barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det greiest å spare til barna? Barnet mitt har fått ett engangsbeløp på 20.000,- som jeg vil spare. Jeg har ikke råd til å spare så mye hver måned. Og jeg ønsker helst å spare i DnB. Erfaringer? 

Anonymkode: f7eb5...c53

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg har opprettet Supersparekonto i mitt navn til ungen pluss fond. Da har jeg kontroll på pengene og vet at pengene går til det det skal som EK, billappen etc.

AnonymBruker
Skrevet

Barnas sparekontoer er i mitt navn, og det vil de være til jeg vet at de kan håndtere penger, og trenger dem til noe fornuftig. 

Veldig glad for det når jeg ser hvordan eldstemann håndterer økonomi etter at han ble myndig. Nå er han 23 år, og han får ennå ikke pengene jeg har spart til ham. Da vil de gå til tekniske unødvendigheter, som så støver ned. Slikt får han jobbe for selv!

Jeg har satt navn på de ulike kontoene, så jeg vet hvem som har hva. De yngste har egne brukskontoer i sitt eget navn, men ber meg om å spare større summer de får, så noe av det kan de få når de ønsker, men ikke det jeg sparer for dem. Jeg ønsker å gi dem hjelp til studier, opplevelser for livet eller bolig, ikke til unødvendig forbruk. 

Anonymkode: f3ae9...a6e

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er han 23 år, og han får ennå ikke pengene jeg har spart til ham.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å gi dem hjelp til studier, opplevelser for livet eller bolig, ikke til unødvendig forbruk. 

Så hver gang han trenger litt økonomisk hjelp, så gir du det til ham? Han må lære å bruke sine egne penger, kun da han blir ansvarlig.

Anonymkode: d38c3...592

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hver gang han trenger litt økonomisk hjelp, så gir du det til ham? Han må lære å bruke sine egne penger, kun da han blir ansvarlig.

Anonymkode: d38c3...592

Jeg skrev at han ikke har fått noe av sparebengene ennå, for jeg er helt enig med deg i det. 

Han har jobbet noen år nå, så det er sine egne penger han bruker. Til sløsing dessverre. 

Anonymkode: f3ae9...a6e

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn har Boligsparekonto i Nordea. Det er en konto som ligner BSU, men uten skattefradraget. Men renten er like god, og pengene kan ikke brukes til annet enn boligformål. Pengene står i barnets navn. Nå som eldste er i jobb og har skattbar inntekt, overfører han kr 25 000 i januar fra denne kontoen og over til ordinær BSU. 

Kontoen ble opprettet da de var svært unge, så med tiden har det blitt noen innskudd, ettersom jeg har bedt bl a besteforeldre om å sette inn penger der til burstdager osv. 

Anonymkode: c1ccc...8fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...