AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #1 Skrevet 16. mai 2019 Hvor mye kan man forvente å få i lønn dersom man får en arkivarstiling med en bachelor i arkivvitenskap? Anonymkode: ec4e8...b20
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #3 Skrevet 18. mai 2019 På 16.5.2019 den 10.29, AnonymBruker skrev: Ikke mye. Anonymkode: ef0cb...3ae Hvordan vet du dette? Har du jobbet innen arkiv før? Anonymkode: ec4e8...b20 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Lurer på det samme:) Anonymkode: ec4e8...b20
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Skrevet 7. juni 2019 Basert på tall fra ssb vil jeg anslå fra 400 000. Anonymkode: 3074c...507
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 Kommer an på om du lønnes som konsulent eller rådgiver. Mange offentlige instanser (særlig kommuner) har nesten bare folk uten formalkompetanse i arkiv/dokumentsenter/postmottak, og de er som regel på sekretær- eller konsulentlønn (som typisk ligger lavt på 400-tallet). Er du i et mer kompetent miljø, enten som arkivleder eller som rådgiver i en større arkivinstitusjon, ligger lønna oftest ett eller annet sted på 500-tallet. Heldigvis begynner flere og flere å forstå behovet for folk med formalkompetanse, så det er jo et håp om at sekretær- og konsulentstillingene utgår snart. Får du jobb innen private rådgivningsfirmaer som selger tjenester innen informasjonsarkitektur o.l. er lønna straks bedre Anonymkode: ed9a4...e2e 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #7 Skrevet 16. juni 2019 Kommer an på studiet, er akkurat ferdig med Arkiv- og samlingsforvaltning på NTNU og får startlønn på 482.000 i det offentlige, bacheloren inneholder mye IT som er relevant for stillingen. Søkte også en stilling i det private med startlønn på ca 530.000 men der kom jeg ikke videre etter andregangsintervju. Tror ikke jeg ville vurdert stillinger som saksbehandler og sekretær med denne utdannelsen da det er enkelt å få jobb om man er villig til å flytte litt på seg (masse stillinger på finn hele tida, kompetansen trengs) Anonymkode: f9c91...fa9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2019 #8 Skrevet 16. juni 2019 På 16.5.2019 den 10.28, AnonymBruker skrev: Hvor mye kan man forvente å få i lønn dersom man får en arkivarstiling med en bachelor i arkivvitenskap? Anonymkode: ec4e8...b20 Jeg har 610.000 etter to års erfaring. Bor i Oslo. Anonymkode: 00902...f42
Kaisamaia Skrevet 16. juni 2019 #9 Skrevet 16. juni 2019 Hjelpes. Visste ikke om denne utdanningen en gang. 😌 Hvor er det dere kan jobbe da? Og med hva?
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #10 Skrevet 24. juni 2019 Er bacheloren på NTNU «bedre» enn bacheloren på Oslomet siden den inneholder mer IT? Anonymkode: ec4e8...b20
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #11 Skrevet 24. juni 2019 Der jeg arbeider i privat næringsliv i stort firma, er tittelen document controller, og h*n tjener 580 000 med 4-5 års erfaring Anonymkode: 0a036...c3c
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2019 #12 Skrevet 24. juni 2019 Jeg har arkivarutdannelse, og jobber i dokumentsenteret i et oljeselskap. Det er ikke arkivarbeid i tradisjonell forstand, men jeg bruker arkivprinsipper i den digitale behandlingen og oppbevaring av informasjon. Tjener 580.000 Anonymkode: 3141b...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2019 #13 Skrevet 25. juni 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Er bacheloren på NTNU «bedre» enn bacheloren på Oslomet siden den inneholder mer IT? Anonymkode: ec4e8...b20 Det er omtrent like mye obligatorisk IT på begge bachelorene, og avhengig av hvilke valgbare emner man velger kan man få atskillig mer IT i bacheloren i Oslo enn den i Trondheim. Siden bachelorstudiet ved OsloMet har lengre tradisjon enn studiet i Trondheim vil jeg egentlig tro at det studiet er litt mer anerkjent. Ikke minst fordi det er bedre kjent ute i miljøet, i alle fall ennå. Anonymkode: ed9a4...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #14 Skrevet 3. juli 2019 Takk for mange svar her:) Kjenner ingen med dette yrket så er greit å høre litt. Ser i stillingsannonser at de ofte etterlyser noen med både IT og arkivutdannelse. Er det vanlig å måtte bygge på med utdanning innen IT for å få slike jobber? Eller er det tilstrekkelig med IT-kompetansen man får med en bachelor i arkivvitenskap? -ts Anonymkode: ec4e8...b20
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2019 #15 Skrevet 4. juli 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for mange svar her:) Kjenner ingen med dette yrket så er greit å høre litt. Ser i stillingsannonser at de ofte etterlyser noen med både IT og arkivutdannelse. Er det vanlig å måtte bygge på med utdanning innen IT for å få slike jobber? Eller er det tilstrekkelig med IT-kompetansen man får med en bachelor i arkivvitenskap? -ts Anonymkode: ec4e8...b20 Tar du bacheloren i arkivvitenskap har du langt mer it-kompetanse enn den gjennomsnittlige arkivar I de aller fleste tilfeller er det tilstrekkelig. Der det er krav om høyere IT-kompetanse enn dette vil det være spesifisert. Større arkivinstitusjoner har gjerne eget personale med sterkere IT-kompetanse, og hvis du jobber med arkivdannelse har du IT-avdelingen i kommunen/statsorganet å spille på. Du skal ikke være virksomhetens eneste og ypperste IT-ekspert. Årsaken til at det skrives på den måten er at mange som tradisjonelt har jobbet med papirarkiv i depot er historikere med litt faglig påbygning, eller som tidligere nevnt, en sekretær med utvidet ansvarsområde. Anonymkode: ed9a4...e2e
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2019 #16 Skrevet 9. juli 2019 På 17.6.2019 den 0.38, AnonymBruker skrev: Jeg har 610.000 etter to års erfaring. Bor i Oslo. Anonymkode: 00902...f42 Tok du bacheloren i Oslo? Anonymkode: ec4e8...b20
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2019 #17 Skrevet 31. juli 2019 Er det noen som kan fortelle litt om hvordan det er å jobbe som arkivar? Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut? Trives du? Hvorfor/hvorfor ikke? Lurer også på hva slags muligheter man har ift videreutdanning med denne bacheloren? Er det vanskelig å få jobb? Anonymkode: ec4e8...b20
AnonymBruker Skrevet 1. august 2019 #18 Skrevet 1. august 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det noen som kan fortelle litt om hvordan det er å jobbe som arkivar? Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut? Trives du? Hvorfor/hvorfor ikke? Lurer også på hva slags muligheter man har ift videreutdanning med denne bacheloren? Er det vanskelig å få jobb? Anonymkode: ec4e8...b20 Kommer an på om du vil jobbe i f.eks. i dag arkiv eller depot. Dagarkiv tar f.eks hånd om post, sov. Arkivar er en utadvendt jobb. Mange tror de kan sitte i fred innerst i en krok alene. Men her må du samarbeide med mange. Kommer an på hvordan du vil jobbe, er du fastlåst et sted utenom Oslo og Trondheim, kan det være vanskeligere. Er du flyttbar, så skal du finne en jobb overalt i Norge, så,angr jeg kan se. Men det kan være mange om beine likevel. Anonymkode: 0ff17...d21
AnonymBruker Skrevet 3. august 2019 #19 Skrevet 3. august 2019 På 1.8.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev: Kommer an på om du vil jobbe i f.eks. i dag arkiv eller depot. Dagarkiv tar f.eks hånd om post, sov. Arkivar er en utadvendt jobb. Mange tror de kan sitte i fred innerst i en krok alene. Men her må du samarbeide med mange. Kommer an på hvordan du vil jobbe, er du fastlåst et sted utenom Oslo og Trondheim, kan det være vanskeligere. Er du flyttbar, så skal du finne en jobb overalt i Norge, så,angr jeg kan se. Men det kan være mange om beine likevel. Anonymkode: 0ff17...d21 Går helt fint for meg at det er en utadvendt jobb Kan du si noe mer konkret om hva slags arbeidsoppgaver man kan ha? Ønsker i utgangspunktet ikke å jobbe i et skikkelig papirarkiv mer sortering av post osv, vil heller jobbe med systemer på PC. Men hva konkret gjør man da? Anonymkode: ec4e8...b20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå