AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #1 Skrevet 16. mai 2019 Jeg har nok til å nedbetale lånet om jeg blir uføre, da er det vel ikke noe poeng i å ikke nedbetale det tidligere hvis jeg uansett ikke vil få det slettet? Anonymkode: 83cfa...77f
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #2 Skrevet 16. mai 2019 Aner ikke, håper jeg også får det slettet. Ikke sjans til å betale på det lille jeg får i mnd dom ufør, og har gjeld etter ni år på AAP. Anonymkode: 6a97b...edb
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #3 Skrevet 16. mai 2019 Nei, det er ikke vits. Å skynde seg nedbetale studielån er aldri vits med mindre du er rik. Dvs har 10+ millioner Anonymkode: 57276...0a7
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #4 Skrevet 16. mai 2019 Studielånet ditt blir slettet om du blir ufør, uavhengig av om du har formue, så vidt jeg vet. Vanligvis lønner det seg ikke å betale raskere ned på studielånet enn man må, unntaket kan være om du har nedbetalt boligen din og har lite studielån igjen. Jeg betalte restlånet da termingebyret var bortimot samme beløp som det jeg betalte på lånet, noe som ga en temmelig vanvittig effektiv rente. Dette er mange år siden, og det er neppe slike termingebyr i dag. Anonymkode: 969ec...614
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #5 Skrevet 16. mai 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nok til å nedbetale lånet om jeg blir uføre, da er det vel ikke noe poeng i å ikke nedbetale det tidligere hvis jeg uansett ikke vil få det slettet? Anonymkode: 83cfa...77f Leste gjennom forskriften kunne ikke se noe om formue, kun indirekte gjennom kapitalinntekt https://www.lanekassen.no/nb-NO/Toppmeny/Forskrifter/tilbakebetaling-2019/tredje-delen-sletting-av-gjeld/ kap 12 Hvor hørte du dette om formue fra? Eller har du så mye penger at kapitalinntekten er høy ? Person- og kapitalinntekt Person- og kapitalinntekten din er summen av alle inntektene dine før fradrag. Kapitalinntekter er renter av bankinnskudd og utestående fordringer, aksjeutbytte, skattepliktig gevinst ved salg av aksjer og verdipapirfond, inntekt ved utleie, gevinst ved salg av bolig, tomt og annen fast eiendom, m.v. Opplistingen er ikke fullstendig. I kontrollen av inntekt og formue ser vi bort fra renteinntekter fra BSU. Ganske merkelig å bruke kapitalinntekt og ikke formue, det er lett å trikse seg til null kapitalinntekt som om du er mangemilliardær, f.eks invester i aksjer, realiser tap ikke realiser gevinster, og vips hr du noen hundre millioner i kapitaltap og kan få slettet lånet ditt selv om du er milliardær 😛 Eller om boligen din har steget i verdi så sålenge du ikke selger den er det ikke kapitalinntekt Merkelig regel, men ser ingenting om formue jeg, men jeg er ikke advokat eller jurist kun et nett-troll, så ta det for det det er (dog, i KG sammenheng er jeg vel mer jurist enn troll men det er fordi nivået her er så lavt at selv et gjennomsnittelig troll er guddommelig i forohold, no offence KG Anonymkode: 20177...7ac
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #6 Skrevet 16. mai 2019 Det er inntekten din som avgjør om / hvor mye av studielånet som blir slettet. Anonymkode: 46f79...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #7 Skrevet 17. mai 2019 På 16.5.2019 den 6.15, AnonymBruker skrev: Jeg har nok til å nedbetale lånet om jeg blir uføre, da er det vel ikke noe poeng i å ikke nedbetale det tidligere hvis jeg uansett ikke vil få det slettet? Anonymkode: 83cfa...77f hvordan klarte du å studere når du ikke klarer å jobbe? Anonymkode: f58b0...f08
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #8 Skrevet 17. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: hvordan klarte du å studere når du ikke klarer å jobbe? Anonymkode: f58b0...f08 Det falt deg ikke inn at studielånet kan stamme fra perioden før man ble ufør? Anonymkode: 85126...336 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå