Gå til innhold

Dere som er for abort, hvorfor er dere imot abort som prevensjonsmiddel??

Anbefalte innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg ser ofte de som er forkjempere av abortloven bruke argumentet at kvinnen må ha rett til å bestemme over egen kropp. De argumenterer for at fosteret ikke er et eget liv, men en del av kvinnens kropp. Likeså ser jeg de samme personene argumentere imot bruk av abort som prevensjonsmiddel fordi det er uetisk. 

Hvorfor ser dere på det som uetisk å bruke abort som prevensjonsmiddel om dere ikke ser på fosteret som et liv? 

Hvis man ikke ser på fosteret som et liv, så kan jo ikke noe være noe mer uetisk enn noe annet. Ser man derimot på fosteret som et liv, så er det uetisk uansett hvilken grunn man har for å ta abort. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uetisk å bruke så mye medisinsk komptanse istedenfor prevensjon. Itillegg til den fysisk belastning for den gravide og den psykiske for helsepersonellet som utfører aborten. 

Anonymkode: 56e15...0de

• Liker 26
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 minutt siden, Pillarguri skrev:

Etter min mening er fosteret som blir abortert ikke et liv på abort tidspunktet.

Du kan da ikke alvorlig mene at man skal bruke abort som prevensjonsmiddel med involvering av helsepersonell og medisinering etc. når det enkelt kan unngås ved hjelp av prevensjonsmidler.  Det ville blitt en dyr fornøyelse for skattebetalerne som finansierer helsevesenet vårt.

Jeg ser argumentet med at abort er dyrt og tidskrevende å gjennomføre: at det koster sykehusene mange ressurser. 

Jeg ser likevel ikke hvorfor det er noe mer uetisk å ta abort én eller hundre ganger om man ikke ser på fosteret som et liv. 

Jeg ser på det som et liv, og er selvsagt imot abort som prevensjonsmiddel. Hadde jeg dermed vært abortforkjemper med begrunnelse av at fosteret ikke er et liv i mine øyne, så hadde argumentet mitt falt i grus i det jeg støttet én abort, men ikke flere. 

Skrevet
2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg ser argumentet med at abort er dyrt og tidskrevende å gjennomføre: at det koster sykehusene mange ressurser. 

Jeg ser likevel ikke hvorfor det er noe mer uetisk å ta abort én eller hundre ganger om man ikke ser på fosteret som et liv. 

Jeg ser på det som et liv, og er selvsagt imot abort som prevensjonsmiddel. Hadde jeg dermed vært abortforkjemper med begrunnelse av at fosteret ikke er et liv i mine øyne, så hadde argumentet mitt falt i grus i det jeg støttet én abort, men ikke flere. 

I mine øyne er det ikke uetisk å ta abort, men det er uetisk å bruke en slik løsning hvis det kan unngås. Det er ikke fordi det er et liv, men fordi kvinnen blir utsatt for en sterk fysisk og psykisk påkjenning.

• Liker 35
Skrevet

Fordi det er ressurskrevende, og fordi at selv om jeg er for abortmuligheten så er det jo en påkjenning både fysisk og psykisk. 

Mye greiere for alle om man bruker ordentlig prevensjon i stedet. Noen ganger svikter den, noen ganger svikter man i bruken av den. Da er det fint at vi har mulighet til å ta abort. Men førstevalget er jo å bruke prevensjon for å hindre at vi kommer i en så vanskelig situasjon 

• Liker 11
Skrevet
22 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg ser ofte de som er forkjempere av abortloven bruke argumentet at kvinnen må ha rett til å bestemme over egen kropp. De argumenterer for at fosteret ikke er et eget liv, men en del av kvinnens kropp. Likeså ser jeg de samme personene argumentere imot bruk av abort som prevensjonsmiddel fordi det er uetisk. 

Hvorfor ser dere på det som uetisk å bruke abort som prevensjonsmiddel om dere ikke ser på fosteret som et liv? 

Hvis man ikke ser på fosteret som et liv, så kan jo ikke noe være noe mer uetisk enn noe annet. Ser man derimot på fosteret som et liv, så er det uetisk uansett hvilken grunn man har for å ta abort. 

Fordi det er usunt for kroppen å drive med svangerskapsavbrudd hele tiden. Det tukler med kroppens hormoner.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

For det første er det misbruk av helsevesenet. 

For det andre er det virkelig ikke bra for kroppen

for det tredje så syns jeg ikke om noen som tar så lett på abort at de bruker det som prevensjonsmiddel 

Anonymkode: 041c6...46b

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er imot abort som prevensjon fordi jeg innbiller meg at det ikke er bra for kvinnens kropp å gjøre det mange ganger. 

At vi er så mange mennesker på planeten er vårt største problem. Jeg blir helt matt! Hva med de stakkars dyrene som snart  mister sin planet fordi vi ikke klarer å stoppe å få så mange barn. 

Anonymkode: 3e92e...59d

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er ikke mulig å bruke abort som prevensjon. Prevensjon = å hindre noe (her graviditet). Abort er å fjerne graviditeten. Så jeg ser ikke helt problemstillingen.

Synes for øvrig abort er greit uansett grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi mennesker ikke er så rasjonelle og konsekvente i holdninger og ideologi som det du skulle ønske. Jeg synes egentlig ikke eksemplene du skisserer er så vanskelige å forstå. Man kan være for selvbestemt abort, men likevel ikke ta lett på det dersom man blir uønsket gravid.

Jeg synes det er mye vanskeligere å forstå logikken til verdikonservative amerikanere som er kategorisk imot abort fordi celleklumpen er et mennekse og man skal ikke drepe, men kategorisk for dødsstraff fordi man da plutselig har lov til å drepe...Og at retten til å bære våpen veier tyngre enn alle livene som går tapt i skyting og massedrap.

Anonymkode: 6f126...a5e

• Liker 15
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er imot abort som prevensjon fordi jeg innbiller meg at det ikke er bra for kvinnens kropp å gjøre det mange ganger. 

At vi er så mange mennesker på planeten er vårt største problem. Jeg blir helt matt! Hva med de stakkars dyrene som snart  mister sin planet fordi vi ikke klarer å stoppe å få så mange barn. 

Anonymkode: 3e92e...59d

Det er nok noe du innbiller deg, ja. Det er ikke farlig å ta abort flere ganger.

Menneskene får faktisk færre og færre barn (også på verdensbasis). At vi stadig blir flere er fordi flere og flere overlever og blir gamle, noe som vel må sies å være en god ting.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over. Det uetiske ligger i bruk av resusser for meg. Jeg forstår at du ønsket en annen type etikk diskusjon, vinkle det mer inn på at du mener abort er feil osv. Få frem dobbeltmoralen til folk. 

Anonymkode: 8a8f4...d25

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Dette blir som å sammenligne epler og bananer. 

Man må da få lov å velge om man skal forplikte seg til å ta ansvar for barn i 20 år. Noe man kanskje ikke har økonomiske eller psykiske ressurser til. Eller lyst. Tilfeller med omsorgssvikt ville skutt i være om abort skulle bli forbudt. 

Å bruke det som prevensjonsmiddel blir jo noe helt annet. Fordi : 1) Det kan på enkelt vis forebygges. 2) det er en fysisk belastning for kroppen. 3) kanskje ødelegger du sjansen for å bli gravid senere pga innvendige skader. 4) enten man innrømmer det eller ikke så er det en psykisk belastning 5) det er uetisk i et samfunnsøkonomisk perspektiv. 6) å velge abort som prevensjon viser at man er helt tom i hodet. 

Jeg har aldri tatt abort for å ha det sagt. Har vært gravid 4 ganger. Har 3 barn. 1 barn var planlagt. 2 ikke planlagt. 1 spontanabort, men graviditeten var planlagt selv om det ikke gikk noe bra. 

Anonymkode: ef6ca...c86

• Liker 6
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uetisk å bruke så mye medisinsk komptanse istedenfor prevensjon. Itillegg til den fysisk belastning for den gravide og den psykiske for helsepersonellet som utfører aborten. 

Anonymkode: 56e15...0de

Hvordan er det en psykisk belastning for helsepersonell som utfører aborter?

Skrevet
16 timer siden, Pillarguri skrev:

I mine øyne er det ikke uetisk å ta abort, men det er uetisk å bruke en slik løsning hvis det kan unngås. Det er ikke fordi det er et liv, men fordi kvinnen blir utsatt for en sterk fysisk og psykisk påkjenning.

Hvordan kan det være uetisk å gjøre noe som bare går ut over deg selv?

Gjest Krampus
Skrevet

Tenker ikke på embryoet når jeg syns det er en dårlig ting, men på ressursene som blir brukt og at det er hardt for kroppen. 

Skrevet

På grunn av kostnadene og påkjenningen det er for kvinnens kropp ønsker jeg at det bare skal være en kriseløsning.

Skrevet
6 minutter siden, Testosteron skrev:

Hvordan kan det være uetisk å gjøre noe som bare går ut over deg selv?

Du vet at vi har offentlig, og tilnærmet "gratis" helsevesen i Norge eller? 

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er for SELVBESTEMT abort. Jeg aner ikke hva jeg selv ville gjort dersom jeg hadde blitt gravid, og det får vi heller aldri vite siden det ikke er en aktuell problemstilling.

Men siden jeg er for andres rett til å bestemme hva som skal skje med deres kropp den dagen de blir gravid, synes jeg denne diskusjonen blir malplassert. Det er veldig mange gode grunner og argumenter for å være for selvbestemt abort - strikkepinner og annet selvpåført skademiddel ved illegale aborter er nok for meg.

Jeg har alltid brukt prevensjon for å unngå å bli gravid når det ikke var planlagt og synes at det er noe de fleste bør prøve å etterstrebe. Hvis man likevel blir gravid skal jeg overhodet ikke blande meg bort i hva vedkommende gjør. Vi vet at ingen prevensjon er 100 % sikker og noen er også ekstremt fruktbare og blir gravid selv på hormonmidler som er tatt korrekt.

Jeg tviler på at den påståtte andelen av kvinner som bruker abort som nødprevensjon er stor. Så da er vi tilbake dit der vi diskuterer et hypotetisk spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...