AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Syns denne artikkelen er helt spot on: https://www.nrk.no/ytring/ta-tilbake-bunaden-1.14550396 "Da den første stortingsmannen dukket opp i bunad utenfor Stortinget, vekket det harme. Ikke fordi han brøt kleskoden til de dresskledde embetsmennene på vei inn i stortingssalen, men fordi drakten nettopp tilsa at han var en del av stedet drakten hans stammet fra. Han kom fra den norske bygda. Bunaden ble et tegn på at embetsmennenes tid var i ferd med å ebbe ut. I løpet av 1800-tallet hadde maktmonopolet til de utdannede mennene fra sentrale strøk, gjerne utenfor landet, blitt svekket. Bunaden er knyttet til demokratiseringen av Norge. Men ikke fordi bunad var status. Snarere det motsatte. I dag har bunaden paradoksalt nok blitt et statusplagg. Den har blitt allemannseie. Men kostnaden på en ferdigsydd bunad, med alt riktig tilbehør, tyder på at den er alt annet enn det. Bunad handler ikke lenger om hvor du er fra og hvilken tilknytning du har, men hvilke økonomisk tilhørighet du har eller hvilken klasse du tilhører. Derfor er de siste dagers kritikk av «kinabunaden» så malplassert. Men det å kjøpe norske festdrakter eller «bunadkopier» på samme steder som de selger fiskeutstyr og luftmadrasser faller ikke bare bunadspolitiet på Husfliden tungt for brystet. Det er ikke mønsteret på beltestakken eller hvem som har sydd broderiene på forkle som avgjør tilhørighet, men intensjonen bak bekledningen av bunaden og drakten. Jeg vil påstå at hun som bærer bunaden fordi det er et statusplagg og for å vise sin økonomiske evne, er mindre tro mot norske verdier enn han som ikler seg festdrakt fra Obs fordi han ønsker å være del av fellesskapet." Anonymkode: 52c08...674 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Fra kommentarfeltet: "Og - med hensyn til autentisiteten til stilen, så er det slik at folk fra gammelt brukte det de hadde, og knapt to kledninger var prikk like. Når jeg i dag går på en 17.mai-middag, og ser to menn med nøyaktig like bunader, fra strømper og halskluter til søljer og kniver, da smiler jeg litt i skjegget (billedlig talt), og ser for meg et par karer med mindre talent enn penger." Anonymkode: 52c08...674 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 Alt handler om status i Norge. Klær for hverdag, for fritid, for sport, elektronikk, biler, reiser, alt. Men, det er viktig at du ikke flasher velstanden, det skal vær diskret og av svindyr kvalitet, og det skal ta litt tid før andre oppdager hvor eksklusivt og dyrt det er. Det er cluet. Alt startet på den tiden da det ble in for direktører og ledere å gå med skjorteknappen åpen, uten slips, og kalle seg ved fornavn. Det liksom-folkelige uttrykket forenes i bunaden, som ikke er folkelig i det hele tatt, men direkte ekskluderende. Anonymkode: a9f35...8b1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 Tja. Det er klart at bunader som dagens beltestakker og hardangerbunader med så masse sølv og broderinger var statusplagg før i tiden også. Det var ikke slik husmannssønner og husmannsdøtre gikk kledd, det var de som kom fra de store gårdene som hadde råd til slike drakter og slikt sølv. Synes innlegget bommer ganske mye der. Danske embetsmenn så sikkert ned på bunadene, men at de var lavstatusplagg? absolutt ikke. Anonymkode: 54c9a...c37 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 Det er trist å se at folk ikke kan lære seg at man har ikke råd til alt "alle andre" har, og derfor må herpe det stasplagget som en bunad er. Det er snart bare penger som regnes som verdier i Norge. Misunnelsen er større enn kjønnsdriften. Anonymkode: 57702...a4d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 Tja. Jeg har blå sunnfjordbunad og det er den peneste i landet etter min mening. Trodde alle foretrakk bunad fra eget distrikt. De som er kåra som de peneste er direkte stygge i mine øyne. Dersom folk vil kjøpe de "peneste" så er det jo klart prisen stiger. Anonymkode: a1cea...ff3
Tøytigern Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mønsteret på beltestakken eller hvem som har sydd broderiene på forkle som avgjør tilhørighet, men intensjonen bak bekledningen av bunaden og drakten. Anonymkode: 52c08...674 Jo, det er det.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #8 Skrevet 16. mai 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt handler om status i Norge. Klær for hverdag, for fritid, for sport, elektronikk, biler, reiser, alt. Men, det er viktig at du ikke flasher velstanden, det skal vær diskret og av svindyr kvalitet, og det skal ta litt tid før andre oppdager hvor eksklusivt og dyrt det er. Det er cluet. Alt startet på den tiden da det ble in for direktører og ledere å gå med skjorteknappen åpen, uten slips, og kalle seg ved fornavn. Det liksom-folkelige uttrykket forenes i bunaden, som ikke er folkelig i det hele tatt, men direkte ekskluderende. Anonymkode: a9f35...8b1 Her er jeg veldig enig. Til topic; jeg brukte mange år på å spare til å få meg egen bunad, for meg handler det veldig om tilhørighet. Det begynte med slektsforskningen jeg drev, og endte med en bunad fra området familien min er fra. Med aner flere hundre år bakover. ☺️ Anonymkode: b295d...f4b
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #9 Skrevet 16. mai 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil påstå at hun som bærer bunaden fordi det er et statusplagg og for å vise sin økonomiske evne, er mindre tro mot norske verdier enn han som ikler seg festdrakt fra Obs fordi han ønsker å være del av fellesskapet." Anonymkode: 52c08...674 Er ikke enig i at man er "mindre tro mot norske verdier" ved å gå med bunad fordi norske verdier for meg inneholder et sterkt element av dyre nasjonalromantiske symboler: arkitekttegnet hytte i fjellet som "glir inn i landskapet", funksjonell fritidsklær og utstyr for å nyte Allemannsretten til norsk natur, og ikke minst bunad. Festdrakt fra Obs er selvfølgelig mer folkelig, men jeg tror ikke de fleste ser på bunad som et folkelig plagg. Anonymkode: ded5e...924
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå