AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 I tvisteloven leste jeg følgende: Tvisteloven § 19-15 "(1) En rettskraftig avgjørelse er bindende for partene. Avgjørelsen er dessuten bindende for andre som på grunn av sitt forhold til parten ville være bundet av en tilsvarende avtale om tvistegjenstanden." Det jeg lurer på er følgende: Når noen har frasagt seg en rettighet i et rettsforlik, påvirker det en tredjepart som ikke ble innkalt til rettsmøte? Det er en rettighet førsteperson har avtalt med andreperson, som da førsteperson har blitt presset til å frasi seg i et rettforlik. Tredjeperson/part har samme rettighet overfor andreperson, men var altså ikke inkludert i noe rettsforlik, og har undertegnet avtale med andreperson for mange år siden. Avtalen sier at tredjeperson har den aktuelle rettigheten på samme vilkår som førsteperson. Men hva skjer da med tredjeperson/parts rettighet når da førsteperson har frasagt seg denne rettigheten? Det er vel også noe som heter at man ikke kan gi bort mer enn man selv har juridisk sett, og jeg kan vanskelig forstå logikken i at det skal kunne gå an at førsteperson ved frasi seg den aktuelle rettigheten, også samtidig tok vek denne rettigheten for tredjeperson. Noen som vet? Anonymkode: c8890...2f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå