Gå til innhold

Kjøpe møbel på Ikea Sverige istedenfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe en sofa på Ikea til 7000-10 000 kroner og jeg bor i Østlandsområdet. Jeg kan altså hente sofaen i Sverige. Vil det lønne seg å kjøpe sofaen i Sverige på IKEA med hensyn på pris og garanti? Takk for svar. 

Anonymkode: 72d71...bdf

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe en sofa på Ikea til 7000-10 000 kroner og jeg bor i Østlandsområdet. Jeg kan altså hente sofaen i Sverige. Vil det lønne seg å kjøpe sofaen i Sverige på IKEA med hensyn på pris og garanti? Takk for svar. 

Du bør sjekke prisene nøye først. For IKEA her i Sverige er ikke alltid billigere enn i Norge.  Garantien er den samme.

Anonymkode: 9e9d3...aa1

• Liker 4
Skrevet

De koster sånn ca det samme, kanskje to-tre hundrelapper i forskjell. Du kan jo sammenlikne selv ved å åpne både norsk og svensk ikea-side og finne den aktuelle sofaen. Deretter går du inn på en valutakalkulator og regne ut hva den svenske prisen utgjør i norske kroner eller motsatt. 

Jeg sjekket for Kivik hjørnesofa, 4-seters i grå, og den koster 8799 NOK og 9295 SEK.
9295 SEK er 8459 NOK i dag. Ikke mye å spare på akkurat den, i alle fall.

Dessuten skal du vel momse ut den svenske momsen og momse inn den norske. Siden jeg ikke aner hva svensk moms på møbler er, har jeg ikke tatt med dette i regnestykket. 

• Liker 4
Skrevet

Den må jo fortolles i tillegg? 

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Det er ikke toll på møbler. :veslejenta: (endelig fikk jeg brukt denne smileyen...) 

Endret av Ullvott
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Bare norsk moms.

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo regne med bensin og reisetid også. Vet ikke hvilken IKEA du har tenkt på, og er heller ikke sikker på hvilken som ligger nærmest grensa.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare norsk moms.

Moms på møbler er 25% både i Norge og Sverige, har jeg nå googlet meg fram til. Dermed blir det ingen ekstrakostnad der. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo selvsagt på hvor på Østlandet du bor, men det er sjeeeldent verdt det. Nærmeste Ikea er jo et stykke inn i Sverige. Med alle utgiftene, som bensin og bom, så skal du virkelig gjøre et røverkjøp for at prisen skal bli lavere. Dessuten er det svært få personbiler som kan frakte en sofa, og de fleste sofaene fra Ikea er ikke flatpakket, så da kommer hengerleie oppå der igjen. Kjøp den i Norge, er min erfaring.

Anonymkode: 89189...178

• Liker 3
Skrevet
20 timer siden, Ullvott skrev:

Det er ikke toll på møbler. :veslejenta: (endelig fikk jeg brukt denne smileyen...) 

Ikke toll på møbler er vel greit nok. Men til slutt er det vel et maksbeløp som gjelder i slike tilfeller? 3000,- under 24timer, 6000,- over 24timer, ute av Norge? Eller er dette fjernet?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, tdm900 said:

Ikke toll på møbler er vel greit nok. Men til slutt er det vel et maksbeløp som gjelder i slike tilfeller? 3000,- under 24timer, 6000,- over 24timer, ute av Norge? Eller er dette fjernet?

Det der var et innmari godt spørsmål som også jeg lurer på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der var et innmari godt spørsmål som også jeg lurer på. 

Dette er ikke fjernet, hilsen toller :)

Anonymkode: e5d58...b38

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, tdm900 skrev:

Det var det jeg tenkte på. Trodde grensen var 3500 (?) uansett. 

Skrevet
På 15.5.2019 den 21.36, Ullvott skrev:

Moms på møbler er 25% både i Norge og Sverige, har jeg nå googlet meg fram til. Dermed blir det ingen ekstrakostnad der. 

Men det er ikke sikkert det er så lett å få igjen svensk moms. Det forutsetter vel at IKEA har en tax refund ordning. 

Å kjøre på grønt med en stor tilhenger tror jeg ikke er så lurt. 

Annonse
Skrevet
2 minutter siden, petterm skrev:

Men det er ikke sikkert det er så lett å få igjen svensk moms. Det forutsetter vel at IKEA har en tax refund ordning. 

Å kjøre på grønt med en stor tilhenger tror jeg ikke er så lurt. 

Nei, det forutsetter ikke at IKEA har en slik ordning, men hvis de ikke har må det gjøres hos firmaer som ordner dette, og det koster penger. 

Skrevet
På 15.5.2019 den 21.32, Ullvott skrev:

Hahaha🤣

AnonymBruker
Skrevet
På 16.5.2019 den 18.18, tdm900 skrev:

Dette stemmer👍🏼

Vi bor nære grensa & handlet oftere på ikea i Sverige enn Norge, (typ like lang vei)  Men vi sjekker alltid prisen begge steder. På enkelte varer skiller faktisk prisen ganske mye. Feks

mörbylanga  bord 220x100 koster  6495 NOK, 

& 4995 SEK. 

Anonymkode: 50a40...337

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer👍🏼

Vi bor nære grensa & handlet oftere på ikea i Sverige enn Norge, (typ like lang vei)  Men vi sjekker alltid prisen begge steder. På enkelte varer skiller faktisk prisen ganske mye. Feks

mörbylanga  bord 220x100 koster  6495 NOK, 

& 4995 SEK. 

Må legge til at noen varer er billigere i Norge også 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to personer som satser på å reise over grensa, og turen til Sverige tar under 24 timer. Omtrentlig hvor mye billigere må varene være i Sverige for at det skal lønne seg å kjøpe sofaen der? 100 Norske kroner er omtrentlig lik 91 svenske kroner. Sofaen kommer til å koste et sted mellom 7 000 til 10 000 kroner. På forhånd takk for hjelpen. 🙂

Anonymkode: 627d7...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...