AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Vi må sannsynligvis bruke dagmamma i noen måneder i påvente av barnehageplass. Barnet et da ca 13 måneder. Vi har to alternativer - at min mor er dagmamma her hjemme hos oss, eller at vi finner en annen ekstern dagmamma. "Problemet" med min mor er følgende: Hun er ekstremt ryddig på alle måter og til å stole på, og veldig nøye med sikkerhet osv. Hun er imidlertid ganske ufølsom, om jeg får si det rett ut. Hun er litt av den gamle skole - som mater barn etter klokka, og som mener at barn ikke har vondt av å gråte litt, osv. Det å bruke min mor som dagmamma vil si at mitt barn er i de tryggeste hender rent fysisk - men jeg mistenker at hun ikke vil være veldig sensitiv på barnets signaler utover de åpenbare. Barnet vårt vil imidlertid bli passet hjemme i egne og vante omgivelser. Alternativet er å finne en ekstern dagmamma. Forhåpentligvis vil dette være en noe mer følsom person, men sikker kan man jo aldri være. Og videre vil en ekstern dagmamma gjerne passe flere barn samtidig, barnet vil måtte bringes dit/være i andre omgivelser enn sine egne, osv. Grunnen til at jeg blir så usikker, er at jeg frykter et dårlig/manglende samspill mellom min mor og barnet. (Men det må jo ikke bli sånn, bare min frykt.) Samtidig vil barnet være hjemme hos seg selv og i de tryggeste hender - rent fysisk! Hva ville du valgt i et slikt tilfelle? Anonymkode: fe892...3c9
Nerine_ Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Følte du deg "oversett" i barndommen? For hun har vel oppdratt deg? 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 Det er langt enklere å gi instrukser på hva du ønsker for barnet ditt til noen du betaler for en tjeneste, enn et familiemedlem som attpåtil har et foreldreforhold til deg. Du kjenner henne best, er hun av typen som aksepterer dine instrukser (du kjenner tross alt ditt barn best og tar valg på barnets vegne) eller er hun av typen som vet best for hun har da tross alt oppdratt barn selv og dere vokste da opp fint? Jeg personlig ville valgt dagmamma. Det avhenger av forholdet til barnets mormor. Anonymkode: 347ec...115 1
OffTheBlock Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 Er barnet født? Hvis ikke ville jeg ventet og sett hvordan moren din er med barnet. Jeg mistenkte at min mor kom til å være som din, men hun er mye varmere med sitt barnebarn enn hun var med sine barn. Tror det er ganske vanlig. 3
DavinaWin Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 Jeg tror jeg ville valgt dagmamma. Ikke minst fordi det vil være bra for barnet å omgås andre små. Jeg har ikke barn selv, men har vært nanny i noen år. En familie jeg jobbet med hadde et barn på 18 mnd som var ganske usikker på andre barn når vi var på lekeplassen, i parken, osv. Da gikk hun hos dagmamma som kun hadde dette barnet hos seg. Så byttet barnet dagmamma til ei som hadde 5 barn hos seg, og jeg så en enorm utvikling i barnet jeg hadde ansvar for løpet av kort tid. Hun lærte å kommunisere og leke med andre barn på en helt ny måte.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #6 Skrevet 15. mai 2019 Jeg hadde uten tvil valgt min egen mor framfor en fremmed. Mormor er en som ungen kjenner og er trygg på. Ja vel, så er ikke alt perfekt, men det er det ikke noe garanti for at det er hos en dagmamma heller. Og ungene er såpass små at de ikke kan si fra heller. Så høyst sannsynlig vil du aldri vite noe. Jeg ville mye heller gitt barnet den tryggheten med mormor hjemme i trygge rom. Jeg regner med at mormor er kapabel til å ta med ungen ut på ting så den får møte andre unger selv om hun ikke har flere rundt seg. Og å sammenligne andre ungers måte å være på, trenger faktisk ikke ha noe å si da alle barn er ulike. Jeg har to unger, som begge har gått hjemme til de var to. Den første spratt inn i barnehagen og nærmest jagde meg første dag, den andre trengte ei ukes tilvenning. Anonymkode: 85046...bb8 14
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 Hadde aldri tatt sjansen på dagmamma jeg ikke kjente! Ville helt klart valgt moren din. Anonymkode: 7c99f...068 5
Macillah Skrevet 16. mai 2019 #8 Skrevet 16. mai 2019 Velg moren din. De kommer til å få en god relasjon og bli godt kjent med hverandre i den perioden. Svigerfar passet gutten vår i 1,5 mnd i påvente av barnehageplass og hadde ikke valgt han om vi hadde en annen mulighet. Jeg er utrolig glad for at det ble sånn nå. Han hadde riktignok andre måter å gjøre ting på, men det gikk fint. Nå som gutten vår er snart skolegutt er det kun er person han vil sitte på fanget til, og det er farfar. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #9 Skrevet 16. mai 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi må sannsynligvis bruke dagmamma i noen måneder i påvente av barnehageplass. Barnet et da ca 13 måneder. Vi har to alternativer - at min mor er dagmamma her hjemme hos oss, eller at vi finner en annen ekstern dagmamma. "Problemet" med min mor er følgende: Hun er ekstremt ryddig på alle måter og til å stole på, og veldig nøye med sikkerhet osv. Hun er imidlertid ganske ufølsom, om jeg får si det rett ut. Hun er litt av den gamle skole - som mater barn etter klokka, og som mener at barn ikke har vondt av å gråte litt, osv. Det å bruke min mor som dagmamma vil si at mitt barn er i de tryggeste hender rent fysisk - men jeg mistenker at hun ikke vil være veldig sensitiv på barnets signaler utover de åpenbare. Barnet vårt vil imidlertid bli passet hjemme i egne og vante omgivelser. Alternativet er å finne en ekstern dagmamma. Forhåpentligvis vil dette være en noe mer følsom person, men sikker kan man jo aldri være. Og videre vil en ekstern dagmamma gjerne passe flere barn samtidig, barnet vil måtte bringes dit/være i andre omgivelser enn sine egne, osv. Grunnen til at jeg blir så usikker, er at jeg frykter et dårlig/manglende samspill mellom min mor og barnet. (Men det må jo ikke bli sånn, bare min frykt.) Samtidig vil barnet være hjemme hos seg selv og i de tryggeste hender - rent fysisk! Hva ville du valgt i et slikt tilfelle? Anonymkode: fe892...3c9 Alle barn har da godt av å gråte litt og få ut frustrasjon, hvor mener du grensene går der? Som bestemor som passet barnebarn fikk jeg streng beskjed om å gi mat etter klokka. Det hendte de ble irritert hvis jeg ikke gjorde det for eksempel når vi var ute på tur. Da hadde barnet fått for mye og de fryktet at middagen ville bli forskjøvet. Snakk med moren din. Selv måtte jeg ringe og spørre av og til når jeg ble usikker. Men når barnet gråt fikk barnet trøst. Det var før trassalderen. Anonymkode: 09c93...630 2
Prøver18 Skrevet 16. mai 2019 #10 Skrevet 16. mai 2019 Barnet blir fort kjent med dagmamma, men moren din forandrer seg vel ikke stort? Hadde gått for dagmamma 1
Whistler Skrevet 16. mai 2019 #11 Skrevet 16. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: .......... Hun er ekstremt ryddig på alle måter og til å stole på, og veldig nøye med sikkerhet osv. Hun er imidlertid ganske ufølsom, om jeg får si det rett ut. Hun er litt av den gamle skole - som mater barn etter klokka, og som mener at barn ikke har vondt av å gråte litt, osv. ............... Anonymkode: fe892...3c9 Hvordan tror du en ekstern dagmamma, eller en barnehage for den del legger opp programmet ut over dagen? Til faste tider, eller når det passer for hvert enkelt barn å være sulten eller drive med aktiviteter? Gå for mora di. 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #12 Skrevet 16. mai 2019 Barnet har godt av å gråte litt innimellom. Det slipper ut adrenalin. De skal selvsagt ikke gråte for lenge. Anonymkode: 15599...6da 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #13 Skrevet 16. mai 2019 Jeg ville definitivt valgt min egen mor, men jeg kjenner jo ikke din. Men at du vurderer å velge en annen person, sier jo litt egentlig. Samtidig, om du tenker på tilknytting, så er din mor er nær person som barnet kommer til å ha forhold lenge etterpå, er bra og viktig at de har tilknytting. Dagmamma derimot er bare noen som passer på barnet midlertidig, frem til barnehagen, og er veldig kortvarig tilknytting. Ville valgt bestemor, om ikke er du veldig imot selv. Anonymkode: 3b6d6...437 3
Gjest Gaea Skrevet 16. mai 2019 #14 Skrevet 16. mai 2019 Jeg ville valgt dagmamma tror jeg, tenker det viktigste er en trygg og god voksen, og god tilknytning. Men er det noe rom for å snakke med moren din om hva du tenker og føler? Mulig hun har endret seg noe, og ikke hadde vært like "streng" med barnebarn. Er hun typen som du ikke kan snakke med (på en snill, og ikke-anklagende måte selvsagt!) om sånt, så hadde jeg i hvert fall ikke latt henne ha så mye ansvar for barnet. Viktig å kunne kommunisere med de som passer barnet, og at du føler at dine ønsker blir hørt og tatt hensyn til.
Gjest Gaea Skrevet 16. mai 2019 #15 Skrevet 16. mai 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet har godt av å gråte litt innimellom. Det slipper ut adrenalin. De skal selvsagt ikke gråte for lenge. Anonymkode: 15599...6da Nei.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #16 Skrevet 16. mai 2019 Hadde valgt dagmamma. Gikk selv hos dagmamma tre dager i uken og ble passet av mormor to dager i uken. Jeg syns det var ordentlig kjedelig å bli passet av bestemoren min for hun var dårlig på å leke og finne på ting, hun var ikke spesielt vennlig eller varm, jeg turte ikke gå til henne om noe var i veien for hun ble irritert av gråt. Dagmammaen mom har jeg fortsatt kontakt med sporadisk og jeg har bare gode minner. Vi var ute og lekte, Dro på turer, hadde lunsj ute etc. Anonymkode: 02352...987 1
Hactar Skrevet 17. mai 2019 #17 Skrevet 17. mai 2019 Kan du ikke se an hvordan mormor forholder seg til barnet, da? Noen av disse strenge mødrene, blir helt tussete bestemødre og mye mer lydhøre overfor barnebarna. Hun har alt på stell praktisk, og det med å mate etter klokka, kan jo også kalles gode rutiner med mindre du tenker på amming. Så da gjenstår det å se hvordan hun forholder seg til barnets kontaktbehov og følelser. Er hun helt blind for barnets behov, kan det være bedre å velge en dagmamma. Men så vet du jo ikke helt hva du får der heller, så har du bare små innvendiger, er det mer forutsigbart med din mor. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2019 #18 Skrevet 17. mai 2019 Etter å ha sett hvordan min mor er med sine barnebarn, har jeg skjønt hvorfor ingen av mine søsken eller jeg har et nært forhold til henne. Ja, alt det praktiske er på plass, men kjærlighet og varme var helt fraværende. Det er det fremdeles. Hun har ikke evnen. Jeg ville valgt en fremmed med veldig gode referanser. Gjerne fra folk jeg kjenner og stoler på. Så hadde jeg funnet en som har de kvalitetene jeg ser etter. Barnet kommer uansett til å ha kontakt med sin mormor. Om moren din er så kald som du sier, ville jeg (som barn) opplevd det utrygt å bli plassert hos henne på tvang flere timer hver dag. Barnet kan like godt forbinde mormor med noe kjipt i ettertid, som jeg antar du også gjør siden du i det hele tatt stiller spørsmålet. Anonymkode: 51004...ee2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå