AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 Jeg hadde igjen en stor sekk med kompostjord etter å ha sådd grønnsaker og urter. I dag plantet jeg sommerblomster i denne jorden. Vil det ha noe å si? I så fall hva? Jeg skulle sikkert brukt det som heter plantejord eller blomsterjorda, men blir det dårligere vekst av å bruke en annen jord? Er det egentlig så stor forskjell? Er jo ikke jord som inneholder masse sand uansett. Noen som vet? Anonymkode: 980e6...181
Rozárka Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde igjen en stor sekk med kompostjord etter å ha sådd grønnsaker og urter. I dag plantet jeg sommerblomster i denne jorden. Vil det ha noe å si? I så fall hva? Jeg skulle sikkert brukt det som heter plantejord eller blomsterjorda, men blir det dårligere vekst av å bruke en annen jord? Er det egentlig så stor forskjell? Er jo ikke jord som inneholder masse sand uansett. Noen som vet? Anonymkode: 980e6...181 Neida. Kompostjord er fin til å bruke ute. Lykke til med blomstene Edit: Forskjellen er at plantejorda inneholder torv og den er bedre til bruk i balkongkasser. Endret 15. mai 2019 av Rozárka
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde igjen en stor sekk med kompostjord etter å ha sådd grønnsaker og urter. I dag plantet jeg sommerblomster i denne jorden. Vil det ha noe å si? I så fall hva? Jeg skulle sikkert brukt det som heter plantejord eller blomsterjorda, men blir det dårligere vekst av å bruke en annen jord? Er det egentlig så stor forskjell? Er jo ikke jord som inneholder masse sand uansett. Noen som vet? Anonymkode: 980e6...181 Dette er ikke noe å bry seg om. Kompostjord er fine greier. Jord er næring for plantene, altså mat. Det er også noe som gir vann til røttene av som vokser i jorden. Nå er det sånn at når du ligger frø i jorden ønsker man at jorden skal være næringfattig, allså gammel drittjord eller "såjord". Når man har fått en liten plante kan jorden være mer næringsrik. Men naturen er steikandes flott. Du kan både putte frø og planter i all slags jord og du vil som regel få levedyktige og greie planter. Min regel er at man bruker det man har og så blir det bra uannsett.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 Er det kugjødselkompost du har brukt? Den er ment som attåt-næring til vanlig jord. Kompostjorda er ekstra næringsrik og kan være for sterk for sarte planter og i hvert fall for spirer. Røttene svis om jorda er for næringsrik. Men du skal sikkert bruke den til sommerblomster som er oppvokst i potter? Det går sikkert bra. Les gjerne bruksrettledningen på posen. Jeg pleier å ha litt kugjødselkompost nederst i balkongkassene (da oppå et lag lecakuler) og fyller på med vanlig plantejord. Det gir en fin miks, hvor røttene kan vokse ned til kugjødselkomposten og suge næringen opp. Anonymkode: 5f4fe...9cb
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #5 Skrevet 16. mai 2019 Hvis du planter i kasser i kjøpejord kan det være greit å blande inn en del sand. Kjøpejorden blir fort veldig hard og vanskelig å få fuktig igjen hvis den blir tørr, og sanden hjelper på strukturen i jorda. Det blir rett og slett ikke så tett Anonymkode: 8af7c...2a9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #6 Skrevet 16. mai 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du planter i kasser i kjøpejord kan det være greit å blande inn en del sand. Kjøpejorden blir fort veldig hard og vanskelig å få fuktig igjen hvis den blir tørr, og sanden hjelper på strukturen i jorda. Det blir rett og slett ikke så tett Anonymkode: 8af7c...2a9 Jeg tror du snakker om torv her. Jeg har ikke plantet i annet enn kompostjord. Den er lett nok, men jeg lurte bare på hva som kan skje med plantene. Ser noen skriver at det kan bli litt sterk kost, men dette er sommerblomster som er dyrket frem hos gartner og ikke sarte spirer. Da går det viss greit skjønner jeg. Anonymkode: 980e6...181
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #7 Skrevet 16. mai 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det kugjødselkompost du har brukt? Den er ment som attåt-næring til vanlig jord. Kompostjorda er ekstra næringsrik og kan være for sterk for sarte planter og i hvert fall for spirer. Røttene svis om jorda er for næringsrik. Men du skal sikkert bruke den til sommerblomster som er oppvokst i potter? Det går sikkert bra. Les gjerne bruksrettledningen på posen. Jeg pleier å ha litt kugjødselkompost nederst i balkongkassene (da oppå et lag lecakuler) og fyller på med vanlig plantejord. Det gir en fin miks, hvor røttene kan vokse ned til kugjødselkomposten og suge næringen opp. Anonymkode: 5f4fe...9cb Står bare kompostjord på sekken. Anonymkode: 980e6...181
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #8 Skrevet 16. mai 2019 21 timer siden, Rozárka skrev: Neida. Kompostjord er fin til å bruke ute. Lykke til med blomstene Edit: Forskjellen er at plantejorda inneholder torv og den er bedre til bruk i balkongkasser. Fordi torv ikke tørker så fort ut da eller? Har brukt litt ute i bed og i noen ampler. Krysser fingre for at det blir bra uansett. Anonymkode: 980e6...181
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå