Gå til innhold

Hvordan Norge blir sett på av utlendinger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker ganske mye med folk i utlandet. Og de ler så mye av nordmenn. Ikke nedsettende, men med litt sånn vantro humor da. Ikke lenge siden Per Sandberg skapte overskrifter. Nå et det prinsessen og sjamanen 😄

lille Norge som aldri gjør seg særlig bemerket. Men NÅR det skjer så er det pga musikk og spesielt Black metal og folk som er noe...utradisjonelle. Heia Norge 😄

Kjenner dere folk som får med seg hva som skaper overskrifter, og som bor i utlandet? Hva sier dem? Er du stolt av Norge? Jeg er! Med mye humor i hjertet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, elsker Norge på både godt og ondt. De fleste jeg har snakket med fra andre land syns nordmenn er blide og hyggelige. Mer enn det har jeg ikke spurt om når jeg snakker med folk fra andre land

• Liker 1
Skrevet

De må jo tenke at vi er noen skruller. Og sånn som vi fisker etter skryt og anerkjennelse. Piiiiiinlig….

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nordmenn blir sett på som reserverte og dumsnille. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med internasjonale studenter som studerer i Norge, mange av dem synes nordmenn er kalde

Anonymkode: edae2...975

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har snakket med internasjonale studenter som studerer i Norge, mange av dem synes nordmenn er kalde

Anonymkode: edae2...975

Det har jeg aldri hørt! Reserverte og introverte ja, men ikke kalde. De som har vært her syns tvert imot at nordmenn er hyggelige når de kommer innpå dem. De blir overrasket. Men de har også sagt at vi er litt for "seriøse" hele tiden. 

Men vi blir jo assosiert med de..mer fargerike ellers. Tror ikke mange "Skjønner nordmenn" Vi er litt mer sære og rare enn andre skandinavere fordi vi har ikke direkte forbindelse med resten av Europa som de har. Islendere blir betraktet som veldig eksotisk, og nordmenn er det i mindre grad, og mer "anonyme" og litt..ja merkelige ifb med hvordan vi blir presentert i nyhetene. 

Skrevet
3 timer siden, hind skrev:

De må jo tenke at vi er noen skruller. Og sånn som vi fisker etter skryt og anerkjennelse. Piiiiiinlig….

Ja. Karma er at vi får oppmerksomhet for det mange ikke vil vi skal få oppmerksomhet for 🙂

Skrevet

Nordmenn er som sniler sammenlignet med f.eks USA.  Der er det ihvertfall mange å le av, rumpene til the Kardasssjjans og Trump  som president er jo gode eksempler.  Tror ikke Norge gjør seg veldig bemerket i verdenssammenheng, vi er et nisseland. Men jeg har hørt at de ser på oss som rike, vakre og høye.  Og det er godt nok for meg. 

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Har tilbrakt mange feriesommere  i Danmark , og m.a. USA hvor ein har besøkt slekt .    På den måten får ein også eit bedre innsyn i hvilke holdninger befolkningen har til oss nordmenn ,en hva en hadde opplevd som turister på igjennomreise.    

Oljealderen har utvilsamt endret på noen holdninger og vaner hos nordmenn flest, som mange andre lands borgere ikkje kan identifisere seg med. 

Norge har idag eit av verdens beste velferdssytemer som amerikanere flest bare kan drømme om.   Og det råder en viss bekymring at Norge er på god vei til å få en amerikanisering av norsk velferdspolitikk, og det er de rikeste som utvilsamt er vinnere her.   De som  har råd til dyre forsikringer blir selvsagt høyest prioritert  lengst frem i køen, og kjøper seg plasser innen helse , og omsorgsektoren, og de m/ dårlige forsikringsordninger går bakerst.    Også dagpengeordninger, sykelønn, ferier  er noe mange amerikanere bare kan missunne oss over.    Det er ingen selvfølge at ein blir tatt hånd om av helsepersonell i USA om ein skulle bli syk , såfremt ein ikkje har forsikringer i orden. 

For noen 10 år sidan kjørte nordmenn flest rundt m/ teltpakken på biltaket under feriene, og bobiler var kun forbeholdt tyskere, utenlanske registrerte biler.    Bibilsalget har tatt heilt av i Norge og blitt er særnorsk fenomen, medan det knapt finnes en Svensk og  Danskregistrert  bobil å sjå på Norske veier. Når nordmenn kommer til Skagen i Danmark m/ sin luksuriøse cabinkruser,  seilbåt og legger seg ved siden av en mindre  luksuriøse  båten til en Danske.   I Danmark og Sverige har tradisjonelt gode vennskapsbånd til Nordmenn,men  oljealderen har endret  på mange nordmenn sin livsstil i forhold til både Sverige og Danmark, og vi blir der sett på som "stormannsgalskap"   

Endret av Anonym Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...